Byggahus.se
Hej,

Letar efter en tunn bänkskiva till köket.

Såg dessa Zenith-skivor på Bauhaus hemsida och de verkar lovande.

Med sin nyskapande design ger den 12,5 mm supertunna laminatskivan ett oerhört modernt intryck och ger köket liv. Den djupt svarta massiva kärnan ger dig frihet att utforma den hur du vill, inklusive kurvor, utan att behöva behandla kanterna igen. Den är fullständigt vattentät och gör det möjligt att installera en undermontera diskho och göra avrinningsspår.

Egenskaper:
Värmetålig (220 C)
Slagtålig
Slitstark

Då jag har en del i köket som kommer kräva urkapningar i kombination med en del som kräver en 85-90cm djup skiva så skulle dessa passa bra och bli dessutom en kostnadseffektivt lösning jämfört med att måttbeställa en motsvarande skiva.

Men Bauhaus har inte dessa i butik och har inte heller några provbitar att skicka ut.
Så det enda sättet att se dessa i verkliga livet är att beställa en eller flera för att kolla på dom hemma. Det är ju egentligen inget problem, om än lite omständligt, och det kanske jag kommer göra när det närmar sig.
Det verkar ju som om dom inte riktigt vill sälja dessa...

Men jag är nyfiken på om någon har använt dessa skivor och i så fall hur de upplevs? Och jag skulle gärna se fler bilder av monterade skivor, är mest intresserad av färgen som heter Alaska då den både finns i 635mm och 950mm djup.

Väl mött

Redigerat:
Nehepp, någon som har tankar/åsikter över denna skiva?

Skivan/skivorna kommer se ut såhär:

Teknisk ritning av anpassad skiva med mått och utkapningar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke var ju att ha den övre biten med alla urkapningar i en och samma skiva, dvs göra urkapningar på båda sidor av den 950mm breda skivan. Men man kan ju såklart tänka sig att ha en skarv efter den sneda vinkeln och på så vis bara behöva använda 635-skivor och spara några lusentappar - men då skulle jag få en skarv till i skivan, vilket jag helst vill undvika.

Frågan är hur den kapade kanten blir. Den borde kunna bli bra om man använder en överhandsfräs...
Men det vet man ju först när man provat.

Sedan har jag en fundering på hur man gör skarven snyggast. Några tips där?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.