Någon som har blindfönster?

6k läst  7 svar

1. Rebeckaf
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Finns det någon här som har blindfönster på sitt hus för att skapa symmetri? Hur ser det ut? Hur har ni gjort det (om det var ni som byggde vill säga).

/Rebecka

2. Saxpy
    Medlem Nivå 9
  3. Rebeckaf
    Medlem Nivå 8
    Tack för bild! Ser ju bra ut. Antar att ni inte byter gardiner där så ofta... :)

Fler?

4. Saxpy
    Medlem Nivå 9
    Byter varken gardin eller putsar dem så ofta... :)

5. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16
    Vi satte blindfönster (8st) på långsidorna av huset för att efterlikna dåtidens ljusinsläpp på övervåningen. Vi hade gärna satt riktiga fönster om det hade gått att få en vettig planlösning. Som det blev nu hade en sänggavel eller garderob stått framför fönstren. Alltså bildfönster.
    RM-snickerier hade en speciellt grund fönsterkarm med en enkelglasbåge för detta. Bakom detta satte vi en skoltavelsvart plywoodskiva. Fönstren öppnas från utsidan för fönsterputs.
    Vi har funderingar på att sätta in enkla gardiner i framtiden

6. Anders_Roslagen
    Medlem Nivå 9
  7. Rebeckaf
    Medlem Nivå 8
    Anders: Tack för bilderna. På de här objekten ser ju inte blindfönsteren direkt "äkta" ut som jag skulle vilja eftersträva. Jag antar att om man har något hundratal fönster (som klosterhotellet) så kan man kosta på sig att det syns att alla inte är äkta... :)

Johan: Vi har precis samma problem. Rummen på övervåningen blir aningens svåra att möblera men jag tycker inte att fasaden ska vara utan de låga fönstren på långsidan. För oss antar jag att det beror lite på hur högt vi tillslut får bygga (bygglovet ej klart än). Får vi in ett förhöjt väggliv på 1700 mm så får man ju in dessa fönster och kan fortfarande ha en säng under (skulle kanske kunna bli ganska kul?). Får vi däremot bara 1300 mm så blir det väl blindfönster antar jag.

Har du någon uppfattning om vad RM:s fönster (som funkade som blindfönster) kostade?

8. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16
    1800:- styck minus några procent. De är 11x6 dm stora englas-bågar och mittstolpen är ett 110mm brett spröjs. Artikeln heter"UFÖ1/ÖKH"

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: