96 059 läst · 115 svar
96k läst
115 svar
Någon som fräst ut spår för golvvärme i spånskiva?
Vill bara passa på att säga att det var väldigt enkelt och smidigt att fräsa själv, det tog inte mer än några timmar så var det klart. Jag sågade till en mall av en osb som jag skruva i golvet. Mallen tog tre böjar och två korta rakor per vända. De långa rakorna la jag en rak träbit och skruvade i golvet som linjal.
Hej.thomasx skrev:Vill bara passa på att säga att det var väldigt enkelt och smidigt att fräsa själv, det tog inte mer än några timmar så var det klart. Jag sågade till en mall av en osb som jag skruva i golvet. Mallen tog tre böjar och två korta rakor per vända. De långa rakorna la jag en rak träbit och skruvade i golvet som linjal.
Har du någon bild på mallarna för böjarna?
/Hans.
Jag har nog inget foto, och den är söndersågad nu för jag delade den för att använda småbitar på trånga ställen på slutet. Men här kommer en principskiss. Det svarta är mallen och det röda visar fräsningen. Obs att den inte är proportionerlig, alla radier är i verkligeheten samma. De röda strecken på utsidan är dragna lite för långt ner, så långt ner fräser man inte eftersom nästa böj kommer där.
Hej!thomasx skrev:Sen plåt och slang.
Sen finns alternativ, om du ska flytspackla så har roth ett speciellt flytspackel som lär ska fästa bra på aluminiumplåtarna, det är annars svårt att få något att fästa på aluminium. Men för styvheten i golvet är det bra om allt fäster i varandra. Det spacklet är ganska dyrt, men man kan lägga ett första lager med det som täcker plåtarna bara, sen köra vidare med vanligt spackel.
Eller så lägger du gips. Jag valde gips och har limmat aluminiumen både mot spån och gips med ett lim från sika som ska funka på aluminuim. Mellan plåten har jag limmat gipsen mot spånet med ett billigare sika lim avsett för ändamålet. Gipsen skruvas fast under tiden limmet torkar, sedan tas skruvarna bort. Markera var du har slang så du inte skruvar i slangen när gipset kommit på.
Vi ska göra likadant i vårt blivande badrum.
Kommer du köra dubbla gips eller bara ett lager?
Vet du om man får lägga spån, aluminiumen, slang & sen gips på det, enligt bkr? - Jag tycker det är så svårt att tyda reglerna.. och man vill ju inte göra fel för försäkringens skull
Jag har lagt två lager som är limmade. Jag rekommenderar dig att följa GVK istället för BKR, jag tyckte det var tydligare och dessutom mycket bra och trevlig hjälp (till skillnad från bkr) när jag ringde och frågade lite.Laijsa skrev:
Skrivet från mobilen..
Men nu så
Smidigast är ju att ha en u modell. Det blir ju dubbelt upp med att skruva på denna. Men slingorna ligger inte helt hundra på cc20 så nu kan jag justera lite. När man fräst spåret på ena sidan så ska man dra ett streck med pennan utmed mallen innan man plockar bort den så man lätt kan sikta in den när man vänt på den

Men nu så
Smidigast är ju att ha en u modell. Det blir ju dubbelt upp med att skruva på denna. Men slingorna ligger inte helt hundra på cc20 så nu kan jag justera lite. När man fräst spåret på ena sidan så ska man dra ett streck med pennan utmed mallen innan man plockar bort den så man lätt kan sikta in den när man vänt på den

en fråga om ovanstående bild.
har exakt samma projekt på gång, och har tänkt flyta ett tunt lager ovanpå, med armeringsjärn såklart. jag behöver ingen plåt ovanpå detta om jag gjuter, eller hur? isf, hur tjockt bör jag gjuta för att få jämnvarmt?
har exakt samma projekt på gång, och har tänkt flyta ett tunt lager ovanpå, med armeringsjärn såklart. jag behöver ingen plåt ovanpå detta om jag gjuter, eller hur? isf, hur tjockt bör jag gjuta för att få jämnvarmt?
Behövs ingen mall tillfräsen ta en metallstång ca 3-4 mm ockh gör en 90 graders bock i ändan typ så här I___________ o fäst i fråsen där anhållet ska sitta. Borra hål cc mellan de raka spåren sen är det bara köra rundningarna. Till de längsgående spåren cirkel såg o stämjärn på ett sopskaft. Har gjort hela övet våningen på min kåk så å de är 95m2
Vill bara passa på att nämna att om du gör en sådan mall som jag gjorde, som jag la in en enkel skiss på, så behöver du bara flytta den en gång för varje sex gånger som du flyttar mallen med en halv kurva. Dessutom får du c-c avstånden i mallen så det är bara att passa med fräsen i senast frästa och skruva fast mallen på nästa rad. När alla böjar är frästa är det bara att måtta in en rak linjal lika enkelt och fräsa de raka sträckorna. Se min bild tidigare i tråden på det färdiga resultatet. Påminner om spåren till en bilbana, tycker jag. Kanske blir till å fräsa en i vardagsrumsgolvet, nån dag när damen är bortrest 
Moklarns är ju helt klart en smidig variant. men jag hade ändå kört böjarna först. Lättare att måtta in raksträckorna sen än tvärtom.
Moklarns är ju helt klart en smidig variant. men jag hade ändå kört böjarna först. Lättare att måtta in raksträckorna sen än tvärtom.
Redigerat: