Byggahus.se

Någon som fått strandskyddsdispens för en brygga senaste 2 åren?

1. P
    Medlem · 3 inlägg

Pendlaren

Medlem
    Lång historia kort så ärvde jag min pappas hus i somras. En fantastisk fastighet som ligger precis vid Dalaälven. Jag skulle gärna vilja anlägga en flytbrygga vid tomten och hörde därför av mig till kommunen för att se utsikterna för att få beviljat strandskyddsdespens för brygga. Kommunen sa att de senaste 2 åren så har de beviljat ett antal strandskyddsdispens för bryggor men att Länsstyrelsen överklagat alla dessa. Och att de blivit hårdare på detta senaste 2 åren.
    Min fundering är nu om det verkligen inte är något strandskyddsdispens för brygga som beviljats av Länsstyrelsen senaste 2 åren?
    Jag förstår att det är unika förutsättningar för alla ansökningar men efter att ha pratat med kommunen så kändes det meningslöst att ens försöka ansöka och att det var att kasta pengarna i sjön (eller älven i det här fallet).

Finns det någon där ute som fått strandskyddsdispens för brygga senaste 2 åren? Vad är era erfarenheter av Länsstyrelsen i den här frågan?

2. T
    Medlem · 10 inlägg

tripelj

Medlem
    Mycket bra fråga! Jag undrar samma sak. Fick precis avslag från kommunen på en dispensansökan att bredda en befintlig brygga. Försöker hitta argument som andra har använt men hittar inga fall med godkänd dispens för nya bryggor. Det närmaste mitt fall är M 1156-18 som handlar om en mindre utbyggnad av befintlig brygga. Ska driva detta ända upp till MÖD om det behövs för jag tycker det är så fel. Varken min tomt eller strand är tillgängliga för allmänheten utan att störa vår hemfridzon. Huset ligger 27 meter från strandlinjen med utsikt över stranden och vattnet. Inte en normal människa skulle uppfatta min tomt eller strand som allemansrättsligt tillgänglig. Ändå är kommunens motivering just allemansrättslig tillgänglighet! Lite smått upprörd är jag!

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 195 inlägg

hempularen

Moderator
    Det låter ju rätt konstigt. Hur skulle en breddning av brygga påverka allmänhetens tillgång till stranden. Antingen ligger det så att området ändå redan ingår i hemfridszonen, eller inte. Det påverkas väl knappast av hur bred bryggan är. Eller ville du "bredda" från typ 1m till 50m kajplats?

Men till TS, jag tror det kan vara av betydelse hur den tänkta bryggan ligger i förhållande till bostadshuset. Om huset ligger inom 10 - 15m från den tänkta bryggan, så är strandskyddet redan satt ur funktion där, och det bör vara lättare att få bygga en brygga.

4. Karlia
    Medlem · 1 460 inlägg

Karlia

Medlem
    Vårt hus ligger 10-15 m från stranden, vi blev nobbade av allemansrättsliga skäl. Trots att vi har ett tidigare beslut på att hemfridszon råder. Trots att vi i någon överklagan nämnde att bryggan snarare skulle öka tillgängligheten för allmänheten i och med att de då skulle kunna lägga till med båt.

5. M
    Medlem · 1 747 inlägg
    Är det i beslutet från kommunen du fått avslag eller från Länsstyrelsen? Gjordes någon tomtplatsavgränsning under handläggningsprocessen?

6. M
    Medlem · 1 747 inlägg
    Hur gick det? Fick ni dispensen efter överklagan?

7. Karlia
    Medlem · 1 460 inlägg

Karlia

Medlem
    Nej, ingen dispens. Tråkigt, men vi får försöka om några år igen.

Det som störde mig mest var att vi i första avslaget fick beskedet att en brygga skulle störa djurlivet i vassen. När vi kollade upp vassregler visade det sig däremot att den får vi avverka om vi gör det på rätt tid på året. Nästa överklagan kom diskussionen om allemansrätten.

8. P
    Medlem · 3 inlägg

Pendlaren

Medlem
    huset ligger ca 12 meter från vattnet men med en väldigt brant slänt som är ca 7-8 meter av dessa 12 meter. Grannarna har sedan tidigare muddrat, byggt bryggor och anlagt båthus (sen långt tillbaka i tiden), plus denna slänt som då gör att det är i princip omöjligt för någon att komma åt vattnet utan att kliva in på någons gräsmatta, passera gärdesgårdar och snubbla över trädgårdsmöbler.

9. M
    Medlem · 1 747 inlägg
    Hur lång tid tillbaka är det de byggt?
    Du kan vad som står i dina grannarnas strandskyddsdispenser och hur de motiverat att de ska få dispensen. Det är offentliga handlingar som kan kvitteras ut hos kommunen. Kostar en dispensansökan mycket i din kommun?

• Laddar…
  10. M
    Medlem · 74 inlägg

mrZnake

Medlem
    Info som vi fått från Länsstyrelsen är den samma att det ska vara väldigt restriktivt med dispenser för bryggor. I normalfallet handlar det oftast om ersättningsbryggor.

11. T
    Medlem · 10 inlägg

tripelj

Medlem
    Avslag från Kommunen men de hänvisar till en dispensansökan som gjordes av förra ägaren. Han ville bygga ny brygga som gick ca 6 meter längre ut i vattnet, kommunen godkände den men Länstyrelsen upphävde dispensen på grund av att hemfridzonen skulle utökas ut i vattnet.

12. S
    Medlem · 1 617 inlägg
    Som vi fått besked behövs ingen strandskyddsdispens för ”flytbrygga”. Däremot för en fast byggd brygga krävs det.

Vi hade många turer medbåde kommunen och länsstyrelsen för 6 år sedan då vi till slut fick igenom vår pålade brygga. Som utökades i storlek och ersatte en äldre brygga.

Plan B var hela tiden att bygga en flytbrygga om det inte skulle lösa sig med den fasta.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A726C73D-FCC4-4C0E-A765-1DB19B3091F2.jpeg

• Laddar…
  13. D
    Medlem · 1 174 inlägg
    Man anser antagligen att din hemfridzon inte går ner till vattnet. Kommer man gående efter stranden anses det nog att man kunna passera strandnära genom din tomt och inte gå runt fastigheten. Jag gissar att kommunen bedömer allemansrätten gå före din hemfridszon.

14. T
    Medlem · 10 inlägg

tripelj

Medlem
    Intressant, byggdes denna brygga på en ö utan bilförbindelse?

15. T
    Medlem · 10 inlägg

tripelj

Medlem
    Så här ser det ut hos oss idag från vår terass/balkong. Röda huset står 1 meter in på grannens tomt och bryggan vill jag bredda åt höger. Vi äger dessutom 1500 kvm av vattnet. Det är omöjligt att röra sig fritt längst stranden eftersom det skulle störa vår hemfridzon samt att grannens lilla röda stuga med staket sträcker sig fram till vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200818_140535.jpg

Redigerat 8 okt 2020 15:08
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.