Byggahus.se

Någon som byggt med sidensjö

1. GabbiochHc
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Var igår på en trevlig visning i nykvarn.

Det var med sidensjö. Har tidigare varit inne på hjältevad men får ingen kontakt med deras säljare... ( kanske inte är så intresserade av att sälja hus?? )

Jag har hört mycket gott om hjältevad men ingenting om sidensjö. Men dom verkar ha rätt bra standard. Ekparkett överallt och kakel och klinker i badrummen.

Nån som har byggt och kan berätta, både ris och ros uppskattas.

Har försökt använda sökfunktionen men den fungerar inte.

/ Nybörjaren..

2. K
    Medlem Nivå 1

Re: Någon som byggt med sidensjö

Sidensjös sörsta nackdel är tveklöst att de bygger med krypgrund, så förutom att du går miste om den trevliga golvvärmen i plattan så löper du risk för fukt i grunden.

3. GabbiochHc
    Medlem Nivå 1

Hej!
    TAck för svar.

Krypgrund har jag hört talas lite om förut. Inte så insatt men det ska tydligen var alätt att få in fukt där.

Men det är väl fler som bygger med det eller? Ska höra med säljaren i helgen.

största nackdelen, vad finns det mer sen?

*nyfiken i en strut*

Mvh GAbbi

4. T
    Medlem Nivå 3

Hjältevadshus bygger också med krypgrund, likaså Älvsbyhus.

5. GabbiochHc
    Medlem Nivå 1

Hej!
    Tack!

Gör hjältevad det? Jag har hört att dom bygger på platta. Därför har jag vinglat bland hjältevad och sidensjö.

Får kolla upp det.

Jag har iallafall fått bra kontakt med sidensjö. Skickat in lite förslag på hus och tomter. Johhny på sidensjö ska återkomma till mig med prisuppgifter innan helgen.

Men finns det verkligen ingen här som byggt med dom?

Mvh Gabbi

6. GabbiochHc
    Medlem Nivå 1

Nu har vi varit där igen.

Ser bra ut och säljaren är trevlig. Ska skicka en massa prisuppgifter till oss nu på fm. *väntar*

570000kr för en övervåning, NF. Är det dyrt?

och 200000 för garage-carport. Rimligt?

MvhGAbbi

7. 2
    Medlem Nivå 11

Skumt!

Grannarna bygger då ett sidesjöhus nu (storgården) o det är då platta på mark med golvvärme..

Dom har ändrat lite så att det blir på 220 m2 mot standard 201 m2 o tog det stomrest, Fixar invändigt själv nu o när jag pratade med han i veckan så trodde dom kalkylen på 1,6 mille skulle hålla.. Då ingår allt utom tomt o anslutningar inkl bredband (som vår kommun bjuder på vid nybygge :)) även dubbelvarmgaraget på 56 m2 med carport ingår...
    Kommunen ger även 60000:- för att fixa tomten/gräsmattan o man är befriad från alla fasta avgifter som vatten/avlopp o sophämtning i 3 år..

8. K
    Medlem Nivå 1

Hej - eftersom jag tycker deras hus är trevliga och många av deras tomter måste jag ringa och kolla... nej, de bygger fortfarande med krypgrund, eftersom de bygger s.k.  volymhus och deras metod kräver detta. Dock kan man få golvvärme i dem - så  det är ju bra! De trevliga tomter jag tittade på förra sommaren var just i Nykvarn, säkert samma som GabbiochHc såg.
    Fast oavsett vad de säger om hur bra det går att ha krypgrund så vågar jag mig inte på detta.  ;)

9. GabbiochHc
    Medlem Nivå 1

Tack för svar.

Men bygger inte alla "modulhus" med krypgrund? För vi har nämligen varken tid eller lust att bygga nått själva och då måste vi ju välja ett modulhus.

Sidensjö kan erbjuda golvvärme på hela nedre plan även om dom bygger med kryp.

Visst måste man väl ha en inspektionslucka till grunden?

Mvh Gabbbi

10. O
    Medlem Nivå 9

Varför skulle man vara tvungen att bygga själv för att man bygger något annat än modulhus? Det finns snickare ;)

De flesta hus som byggs är inte modulhus på så sätt att färdiga volymer levereras, utan de flesta trähus byggs genom att ytterväggarna kommer i väggblock som ställs på en platta. Så bygger de allra flesta hustillverkare.

Jag skulle dock inte diskvalificera en hustillverkare bara på grund av grundutförandet. Det går att lösa fuktrisken i en krypgrund på olika sätt (isolerad varmgrund eller avfuktad grund) och givetvis ska man ha inspektionslucka, samt fuktmätare som kan avläsas inifrån.

11. 2
    Medlem Nivå 11

De va konstigt för grannen har då sidesjö skylten vid bygget o det är platta på mark o golvvärme, Ingen krypgrund där inte..

Huset tog dom stomrest o det va bara några väggblock sen takstolarna o taket, Tog 2 dagar så va huset uppe med tak på.. Han inte riktigt va med där då huset restes.. :-[

12. K
    Medlem Nivå 1

2an - du får nog kolla med grannen vad det är för ett speciellt slags Sidensjöhus då... säljaren sade igår rätt av att de inte kan bygga på platta.

13. 2
    Medlem Nivå 11

Helt klart.. Är dom där o bygger imorgon ska jag gå in o höra..

14. GabbiochHc
    Medlem Nivå 1

Tack ksund men hantverkare har jag fått nog av. Om dom ( oj oj, nu drog jag alla över en kam ) inte klarar av att tapetsera mitt kök i tid utan en massa dåliga ursäkter så tror jag inte att dom klarar av att bygga ett hus.....

Dessutom är jag livrädd för att nått ska bli fel och snickaren skylle på golvläggaren och golvläggaren skyller på hantverkaren och hantverkaren skyller på grundfirman och grundfirman skyller på målaren och målaren.. ja ni fattar.

Och mitt i allt skit står jag med skulder över öronen och utan hus.

Men det vete fan om det blir nått sidensjö hus. Dom verkar inte intresserade av att sälja nått till mig. Har inte hört av sig. *suckar*

Ska man ge dom en sista chans och skicka ett "surt" mail eller ge och och gå vidare?

Tjingeling!

15. GabbiochHc
    Medlem Nivå 1

2an, vad fick du för svar?

Gabbi