Byggahus.se

Någon som byggt i Gbg regionen med OM - bygg som entreprenör?

1. RedThunder
    Nybyggare · Göteborg · 8 inlägg

RedThunder

Nybyggare
    Hej,

Markarbetet på våran tomt är i full gång nu och det är inte långt kvar innan OM-bygg ska sätta plattan och påbörja sitt arbete. Än så länge inga konstigheter. Ni kan även följa oss på Instagram "vibyggerfokus173".

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210301_173856.jpg

2. DixiePixie
    Medlem · 92 inlägg

DixiePixie

Medlem
    Vill tippas att ni kollar så de verkligen gör ordentlig förarbete, har fått mejl från deras tidigare kunder ( som hade etv som markentreprenör från OM ). I vissa fall hade de inte paddat inför plattan - det räckte att köra med grävmaskin tyckte de.. i annat fall var markarbeten så dåligt gjorda att plattan sprack när huset monterades upp.

3. RedThunder

RedThunder

Nybyggare
    Tack för tipset. Vad gäller markarbete så är det Halltorps entreprenad som gör det arbetet för oss. Våran KA är erfaren och kommer kontrollera så att allting har gått rätt till. Vi har ingen svår tomt för den delen, byggklar och framdraget el och vatten. Den är platt och inom detaljplanerat område, geoteknisk undersökning finns redan.

4. DixiePixie
    Medlem · 92 inlägg

DixiePixie

Medlem
    Det låter som goda förutsättningar. Har ni bett kontrollansvarige att göra extra besök på platsen? Annars är deras roll inte så stor under byggtiden - endast se till att kommunens krav uppfylls.

Jag har fått mejl från folk som har jobbat på företag som varit underentreprenörer för OM bygg och de säger att det har varit minst sagt svårarbetat att göra jobb åt OM. De får inte göra jobbet som de anser att man ska göra för att det ska bli bra. Det ska göras fortast och billigast möjligt istället.

När de varit hos oss och rivit en del väggar och golv så såg vi hur dåligt är jobbet utfört under ytan. Fick även råd från folk som har sett det att inte undersöka huset mer för vi bara kommer hitta mer och mer fel...

• Laddar…
  5. F
    Medlem · Hallands län · 3 inlägg

feke

Medlem
    Hej

vi är på gång att använda Om bygg för vårt nya hus. Är det fortfarande samma negativa erfarenheter av dem?

6. RedThunder

RedThunder

Nybyggare
    Hej! Vi ska också bygga med OM. Än så länge har vi inte upplevt något negativt, de har varit mycket trevliga och tillmötesgående. Vi är också här för att läsa om andras erfarenhet. Man skriver oftast i forum när man har problem eller när något har gått snett till. Det finns säkert en massa kunder som är nöjda med OM bygg men inte skriver på forum. Vi vill också dela våran erfarenhet av OM bygg vare sig den är positiv eller negativ. All typ av kritik är bra och både köpare och säljare tjänar nog på det i längden. Säljaren blir bättre på sitt jobb och köparen har bättre koll och är tryggare i sitt köp. Snart gjuter de plattan hos oss, vi blev precis klara med markarbetet. Vilken husleverantör har ni och vilken entreprenadform?

Redigerat 18 mar 10:30
  7. F

feke

Medlem
    Vi är på gång med Anebyhus. Vi bygger inte med totalentreprenad, det kanske var ett mindre bra val. Vi är efter informationen i denna tråd osäkra på hur vi skall gå vidare. Som info, jag har dålig koll på hur man förmedlar sig i denna typ av media.

8. K
    Medlem · 31 inlägg

karlbrutal

Medlem
    Vi kommer, om allt går som det ska, låta OM bygg färdigställa vårat hus. Hittills i processen har de varit hjälpsamma och tillmötesgående, då vi träffat de personligen samt har kontakt över mejl och telefon. Jag lovar återkomma under byggets gång med erfarenheter, både positiva och negativa. Negativ feedback har ju en tendens att få betydligt mer genomslagskraft än positiv, därför tycker jag man även bör återkoppla om man som kund är nöjd... jag har ju trots allt varit i kontakt med flera kunder till OM bygg som faktiskt varit väldigt nöjda.

9. RedThunder

RedThunder

Nybyggare
    Samma som vi då. Tycker inte att ni ska hänga upp er för mycket på vad som står i forum. Man bör ta till sig erfarenheten från andra och vara väldigt tydlig och noggrann vid kontraktskrivning med entreprenörerna. Det kan aldrig vara för många frågor. Kolla om KA är kunnig och villig att hjälpa er med att tolka kontrakten. Våran är väldigt erfaren och hjälpsam. Han hjälpte oss med att förtydliga kontraktet med markarbetaren vilket vi är tacksamma för. Betalar hellre min KA en 1000-lapp extra än lever i ovisshet.

10. DixiePixie
    Medlem · 92 inlägg

DixiePixie

Medlem
    Helt rätt där, var och en får ta egen ställning till att anlita någon. Man får lyssna på båda sidor - det finns alltid folk som har både negativa och positiva erfarenheter av samma företag. Förhoppningsvis får man bättre underlag till sitt beslut då och en bättre slutresultat just för er.

• Laddar…
  11. F

feke

Medlem
    Vi kommer att ta kontakt med OM för att höra deras syn på vad som sägs här.

12. DixiePixie
    Medlem · 92 inlägg

DixiePixie

Medlem
    Naturligtvis får ni göra det. Det här är ett öppet forum, alla kan se vad som skrivs här. Jag startade tråden för mer än ett år sedan - vi var otroligt ledsna över hur huset blivit och oroliga över alla fel vi upptäckt. Jag undrade verkligen om vårt bygge är ett ” måndagsexemplar ” eller brukar det gå till så. Vi har nyligen börjat föra en konstruktiv dialog med OM bygg för att få lösning med de sista åtgärder som är kvar på huset, så hoppas att vi äntligen kan gå vidare efter 2 år och mycket som gått till oro och konflikter.

13. DixiePixie
    Medlem · 92 inlägg

DixiePixie

Medlem
    Det har ju förekommit tveksamt autentiska inlägg här som sidans moderator har uppmärksammat. Som trådskaparen önskar jag att man lägger sig på den nivån - låt moderator avgöra relevans och intentioner med kommentar.
    Byggahus är ett utmärkt forum för ”vanligt folk” som vill skaffa sig kunskap, få tips och inspiration. Vi har haft en tuff resa med husbygget så det är definitivt inget jag önskar andra samtidigt så är jag medveten om att det borde väl rent statistiskt finnas projekt signerade om bygg som blivit mer lyckade. Jag , och säkert andra som läser här just för att de tänker anlita om bygg, vill höra både och. Gärna med nåt konstruktiv som leder till att deras projekt inte blir som vårat. Vissa saker i vårt bygge beror på felaktigt utfört arbete, de är på god väg att åtgärdas just nu. Andra saker som har lett till mycket missnöje och misstro från vår sida har berott på tex fel i kommunikation, mänskligt faktor eller i vissa fall, den krassa verkligheten i byggbranchen. Tex ett hus som godkäns men noll fel vid slutbesiktning kan i själva verket ha allvarliga brister som inte kommer fram då en slutbesiktning är enbart ockulär - det man ser. Sen har man både garanti och reklamationsrätt men det kräver en hel del från den enskilda husägaren - vem vill ägna sig första tiden i huset för att gå och leta fel liksom?

14. J
    Medlem · 25 inlägg

John*5

Medlem
    Prestationsstyrd betalplan!

Finns nog inget större byggprojekt som inte har det i någon form. Man betalar när en viss del är färdigställ och godkänd eller besiktigad. Vilket företag skulle tänka tanken att betala 100m kr för något i förskott? Eller ens 10. Men en familjs största affär förväntas man betala delar av före man har fått det klart och godkänt.

Har själv byggt småhus med den modellen, extrakostnaden för besiktning betalades lätt av att jag inte behövde någon färdigställande försäkring. Betalde ju inte för än det var klart.
    Enkelt uppdelat i de olika delarna: Bottenplatta, stomrest (hus materialet), tät utsida, insida, (väggar, tak golv, el) klart men ej målat, klart och slutbesiktigat.

Förstår att inga seriösa husleverantörer eller entrepenörer förslår detta. De måste ju prestera ett godkänt arbete för att få betalt och kan inte skylla på varandra eller underleverantörer.

15. DixiePixie
    Medlem · 92 inlägg

DixiePixie

Medlem
    Håller med rent generellt. Har dock inte erfarenhet av hur andra byggföretag/ hustillverkare lägger upp det.
    Vi hade både färdigställande försäkring och betalade i etapper. Själva upplägget var inga konstigheter - stomme betalades till Anebyhus efter leverans/resning. Betalning för Entreprenaden delades i typ : stomresning, första vvs, golvet lagt osv. Dessutom kunde vi titta till huset och såg att de låg i fas med betalningsplan. Men som du nämner - att ha några besiktningar under tiden är det bästa och väl värt pengar. Då vet man att man betalar när den delen är godkänd också. Tydligt för byggaren och trygghet för kunden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.