Byggahus.se

Någon som använder vägguttag med USB från Biltema?

1. T
    Medlem · 118 inlägg

tophee

Medlem
    Ja, jag vet. Man får inte klaga när man köper från Biltema och sedan fungerar det inte. Jag klagar alltså inte utan undrar om någon använder en "Jordat vägguttag med USB" och får rimligt mycket Ampere från USB uttaget.

Jag får inte mer än 3-400 mA ur det uttaget fast det borde vara upp till 2,1A. Nu undrar jag om det kommer att bli samma om jag lämnar tillbaka det uttaget och byter mot ett nytt eller om det kanske verkligen är ett trasig ex jag fick.

Om någon säger att den fungerar med minst 1A, så är det nog värt att byta ut det...

För att mäta med mobilen kan du använda en app som t.ex. AccuBattery Pro.

2. T
    Medlem · Blekinge · 7 476 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Är inte laddströmen beroende på laddningsstaus i akkun? Du kan inte skicka 2 A till en akku som redan är nästan full, biltema eller inte.

3. A
    Medlem · Stockholms län · 9 298 inlägg

Avemo

Medlem
    Om du byter laddare men fortsätter med samma sladd, ökar strömmen då? Om uttaget inte levererar vad det lovar behöver du
    väl inte fråga om det är fler det strular för innan du klagar? Men jag är inte övertygad om mätmetoden.

• Laddar…
  4. M
    Husägare · Östergötland · 2 221 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Vilken spänning ger uttaget? Jag har noterat att mina nyare mobilladdare ger 5,2-5,3 V medan några äldre ger 5,0 V och vill minnas att det varit problem att ladda med en av de senare (var nog en surfplatta snarare än en mobil men borde inte spela någon roll).

5. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 017 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Jag skulle inte lita på någon gratis app, den gör nog inget annat än gissar utgående ifrån nån dålig algoritm. Laddas telefonen överhuvudtaget?
    5,0V spänning ska nog räcka för att ladda ett litiumbatteri med nominalspänning på 3,7V. Litiumbatterier kan ta emot "full" laddstyrka även fast dom är nästan fulla. Blybatterier kan inte det.

6. E
    Medlem · Skåne · 10 007 inlägg

etompau

Medlem
    Det finns smidiga små spänning- och strömmätningsenheter som kopplas i serie med USB-matningen.

• Laddar…
  7. M

Magnus E K

Husägare
    Sänningen från USB-sladden går ju inte direkt till batteriet så det handlar mer om att laddelektroniken kanske inte hänger med om spänningen är för låg. Jag tänker att det bör finnas en anledning till att spänningen höjts lite från nominella 5,0.

8. S
    Hobbysnickare · Västernorrlands län · 327 inlägg

S_B_O

Hobbysnickare
    Vet inte om det är relevant i ditt fall, men när jag testade lite med min telefon och laddningen lärde jag mig att telefonen tar emot lägre laddning när skärmen är påslagen. Så testa samma sak med avslagen skärm och se om de gör skillnad. Kanske bara är så när det kommer till diverse olika standarder för snabbladdning, men man vet ju aldrig...

9. T
    Medlem · Blekinge · 7 476 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Men jag lärde mig idag att laddbara bilar minskar laddeffekten när de närmar sig full laddning. Det är väl också Litiumbatterier, eller?

10. M

Magnus E K

Husägare
    Det var ju en liten smidig sak, men jag hade inte tid att springa och köpa en (och brukar inte köpa prylar i onödan) så jag satte ihop en egen av delar från tre decennier:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    setup.jpg

Sen testade jag dessa två laddare som är nästan likadana sånär som på 5,3 respektive 5,0 Volt (uppmätta till 5,10 respektive 5,29 volt):

laddare.jpg

Resultatet blev följande vid laddning (från nästan urladdad) av samma surfplatta:

53.jpg

respektive:

50.jpg

Spänningen har betydelse! Tyvärr har jag långt till Biltema så kan inte springa och köpa ett uttag för att testa vilken spänning det ger.

11. D
    Medlem · Södermanland · 567 inlägg

Donald-Duck

Medlem
    Kjell 6 Company har gjort två filmer som på ett pedagogiskt sätt förklarar hur USB laddning fungerar. Se dem.

12. T
    Medlem · 118 inlägg

tophee

Medlem
    Oj, vad många synpunkter. Fast ingen som har testat själva Biltemauttag, eller?

Jag beskrev min testprocedur inte så utförligt eftersom jag tycker det är bra med korta, välfokuserade ämnen men här är några detaljer:
    • När jag laddar telefonen med en annan laddare, så får jag ca. 1000mA men när jag byter till Biltemas USB uttag så är de som sagt max 3-400mA
    • Om jag använder mobilen samtidigt som jag laddar den i Biltema uttaget så laddas den ibland inte alls, dvs. batterins laddningsstatus minskar istället för att öka. Detta händer såklart inte med andra laddare.
    Det är alltså otvivelaktig att Biltemauttaget inte fungerar bra. Frågan är bara: är det "by design" eller bara otur.

13. D
    Medlem · Södermanland · 567 inlägg

Donald-Duck

Medlem
    Men det framgår ju ingen stans vilken sorts snabbladdningsteknik som Biltema uttaget stödjer och inte heller vilken sorts snabbladdningsteknik som din mobiltelefon har stöd för.

Ifall Biltema uttaget har stöd för USB-BC och din telefon har stöd för Quick Charge eller USB-PD istället, då kommer ju telefonen bara laddas med 5V och 0,5A.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.