Hej! Vi köpte hus i september. I prospektet står det att elen delvis är nyrenoverad 2018. I förrgår började det brinna i bjälklaget då en kopplingspunkt brann upp. Golvvärme, tvättmaskin, torktumlare och fjärrvärme gick på samma säkring. Så det var brandkår och hela köret. Som tur var tog det inte fart i sågspånet. Jag förstår också att det är undersökningsplikt.

Vi har även haft flera andra punkter samt elektriker ute som kollat över allt. Jag har rätt bra dokumentation på alla problem. Vissa grejer han noterat som är relativt farliga säger han att man inte brukar kika på under en vanlig elbesiktning.

Är det här något man kan trycka på för dolda fel? All el i huset måste i princip dras om.

Ursäkta mitt ofackliga elspråk, är bara en liten plåtslagare.

Mvh
Simon

S simpaplåtis skrev:
Hej! Vi köpte hus i september. I prospektet står det att elen delvis är nyrenoverad 2018. I förrgår började det brinna i bjälklaget då en kopplingspunkt brann upp. Golvvärme, tvättmaskin, torktumlare och fjärrvärme gick på samma säkring. Så det var brandkår och hela köret. Som tur var tog det inte fart i sågspånet. Jag förstår också att det är undersökningsplikt.

Vi har även haft flera andra punkter samt elektriker ute som kollat över allt. Jag har rätt bra dokumentation på alla problem. Vissa grejer han noterat som är relativt farliga säger han att man inte brukar kika på under en vanlig elbesiktning.

Är det här något man kan trycka på för dolda fel? All el i huset måste i princip dras om.

Mvh
Simon
Tveksamt. Ni har fått ett besked att elen är delvis renoverad. Det innebär att den också delvis är av äldre slag, med tänkbara problem. I de vanligaste besiktningarna ingår inte el, men det ingår i undersökningsplikten. Så om man vill vara säker på elsystemet bör man som köpare beställa en noggrann besiktning. Vi har inte alla detaljer och underlag här och för bättre bedömning kan ni konsultera ett elföretag och/eller en fastighetsjurist.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Är misstanken att föregående ägare har hemmapulat med elen?

Det går ju i så fall att vädja till det dåliga samvetet.

• Gilla
loriculus
  • Laddar…
Jag tycker oxå det är tveksamt. Om maskinerna överlastar kopplingpunkten borde säkringen löst. Fjärrvärme och Goovvärme tar inte mycket ström. Men tvättmaskin och tumlare gör det i deras uppvärmningsfaser. Antar att förre ägaren inte körde dom samtidigt.
Men är det säkrat 10 eller 16A ?? Kopplingspunkten var säkerligen klassad för minst 16A. Att den ger upp är tråkigt men knappast att klassa som dolt fel. Var den original eller bytt ?
Man brukar ha tvätt och tork på var sin säkring.
För att det ska vara ett dolt fel gäller många parametrar. I ett äldre hus kan man förvänta sig alla möjliga fel, där är det i princip omöjligt att hävda dolt fel.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hej
Ja något är fel, eldragningen i huset eller att ni inte kontrollerat ordentligt eller bara gammalt.
Beroende på vem man frågar så kommer det skyllas på något, och det leder ingen vart.
Kan ju vara om man kan påvisa att eldragningen är helt galen och man kan påvisa orsaken till överhettningen orsakad av en rejäl felkoppling, då kanske.
Hoppas att det ändå inte blev för mycket förstört så det går fort att fixa och komma tillrätta med allt.
/W

• Gilla
simpaplåtis
  • Laddar…
S simpaplåtis skrev:

Mvh
Simon
Står det vem som renoverat elen?
Den delen som brann, var den i den renoverade eller gamla delen?

• Gilla
stefan57 och 1 till
  • Laddar…
Kopplingsutrymmen ska ju vara åtkomliga, och är därmed möjliga att besiktiga. Om ett besiktningsbart fel (t.ex. dålig kontakt) förelåg där blir det nog svårt att se som dolt fel.

Men om säljaren säger att något är renoverat så minskas undersökningsplikten på det renoverade.

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Jag tycker oxå det är tveksamt. Om maskinerna överlastar kopplingpunkten borde säkringen löst. Fjärrvärme och Goovvärme tar inte mycket ström. Men tvättmaskin och tumlare gör det i deras uppvärmningsfaser. Antar att förre ägaren inte körde dom samtidigt.
Men är det säkrat 10 eller 16A ?? Kopplingspunkten var säkerligen klassad för minst 16A. Att den ger upp är tråkigt men knappast att klassa som dolt fel. Var den original eller bytt ?
Man brukar ha tvätt och tork på var sin säkring.
För att det ska vara ett dolt fel gäller många parametrar. I ett äldre hus kan man förvänta sig alla möjliga fel, där är det i princip omöjligt att hävda dolt fel.
"golvvärme tar inte mycket ström" Det beror ju på hur lång slinga man lagt. Kan vara en 300w slinga eller en 2000w slinga. Är ju omöjligt att säga att den inte drar så mycket

• Gilla
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Men om säljaren säger att något är renoverat så minskas undersökningsplikten på det renoverade.
"Renoverat" är luddigt. Det säger inte att det är i nyskick utan endast att vissa delar har bytts ut eller reparerats.

Man bör alltid ta in en elektriker - åtminstone för genomgång - när man köper hus - gammalt eller halvgammalt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Går det inte på försäkringen? Om det gör det, så förstår jag inte vad du vill kräva säljaren på?
Om försäkringsbolaget nekar dig ersättning p.g.a. feldragen el, så förstår jag dig.

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Nu skriver ju TS att det är delvis renoverat. Men utan mer information om vad som har "renoverats" så är det ju svårt att veta om något är rätt eller fel.

Nu vet vi för lite om vad som fakrtiskt är fel här.

Men dolda fel handlar om att du som köpare har rätt att reklammera om fastigheten du köpt har fel som du objektivt sett inte borde behöva förvänta dig. Då i förhållande till husets allmänna skick, ålder som exempel.
Så långt handlar det alltå om fel i största allmänhet. Men som köpare har du en undersökningsplikt, att alltså noga kontrollera det du köper för att få en uppfattning om vilka förväntningar du kan räkna med.

Om du även efter en sådan noggrann undersökning inte har anledning att förvänta dig ett fel som senare uppstår. Då är det vad som populärt kallas "dolt fel", orden "dolt fel" finns inte i lagen. Det hela handlar alltså om vad du bör kunna förvänta dig. Undersökningen handar inte om att hitta just precis det som senare visar sig som fel. Utan att bilda sig en uppfattning om skicket.

Här har du fått uppgift om att elanläggningen är delvis renoverad i närtid. Då har du som köpare rätt att förvänta dig att det som är renoverat är fackmannamässigt renoverat. Men om man enkelt/tydligt ser att så inte verkar vara fallet. Ex. märkliga kabelhärvor vid elcentralen och liknande. Så bör man inse att det nog inte är en fackman som gjort jobbet.

Den äldre el som inte är renoverad, kan man misstänka är i behov av renovering. Så fel där går troligen inte att reklammera.

Så det ger en viss skillnad i bedömningen om felet som nu upptäcktes gällde nyrenoverad el, eller den gamla delen. Och vad exakt var fel? Att mycket gick på samma säkring är inte nödvändigtvis fel. Och det skall definitivt inte kunna börja brinna bara för att alltför mycket går på en säkring, säkringen skall lösa ut. Men troligen var något felgjort med kopplingen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Att det brinner i en koppling är i sig inget fel enligt jordabalken - Även nya och korrekta elanläggningar kan drabbas av plötsliga fel.
Så för att över huvud taget kunna uttala sig om frågan om dolt fel måste vi veta exakt vad som är fel i elanläggningen, hur gammal den är och vilka eventuella utfästelser som gjorts. Men rent spontant känns det som en rejäl uppförsbacke för TS

Det är väl möjligen om det renoverade är grovt felaktigt. Typ kopplingar som bara är ihoptvinnade, eller någon som använt telefontrådar istället för installationskabel (sådant börjar brinna). Men även då är det långt ifrån säkert att man kan få ersättning för dolt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.