Byggahus.se

Någon om byggföretaget "Bygga Mitt Hem"?

1. floketurbin
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som känner till o har synpunkter på byggföretaget ByggaMittHem verksamt bland annat i Västerbotten, med inriktning på energieffektiva hus.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Om man tittar på deras hemsida så reagerar jag över 2 saker. Dels påstår de att de isolerar enligt samma princip som en termosflaska. 2 skikt, ett hus utanpå det andra.

En termos har 2 skikt med vacuum mellan. Annars hade luft som cirkulerar mellan skikten lett ut värme. jag tvivlar mycke starkt på att de kör med vacuum.

De har ett bildspel där ett av deras hus "växer fram". På det bildspelet syns ingenting av isoleringsprincipen, det ser mer ut som ett timmerhus vilket inte ger extrem isolering. Möjligt att de isolerande skikten kommer i ett senare skede.

Överhuvudtaget känns hemsidan tunn, med mycket floskler och lite fakta.

Men mycket möjligt att de bygger bra hus ändå.

Redigerat 13 okt 2010 08:13
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag googlade litet och hittade att bolaget heter kapitlet invest, (finns ingenting på företagets hemsida som presenterar vad företaget heter som man förväntas betala en massa pengar till).

Jag hittade då http://www.tfe.umu.se/courses/energi/energieffektivisering/=32.doc som är den utredning om energiförbrukning som referas till på företagets hemsida. I den framgår det dels att energiförbrukningen inte kunde mätas, utan man har tagit diverse shablonvärden, samt att det i huset dessutom fanns en 8kw vedkamin som eldades flitigt.

Det var inte riktigt det som presenteras på hemsidan.

Redigerat 13 okt 2010 08:14
  4. floketurbin
    Medlem Nivå 1

tack

förmodligen viktiga synpunkter, tack!