Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hemmakatten
Kom hem igår efter några veckor borta på semester. Idag gick fasta telefonen inte att ringa ut eller till.

Vid kontakt med Telia visar det sig att någon ändrat vårt telefonnummer och dessutom begärt att det skall vara hemligt. Det är inte vi själva som gjort detta utan någon utomstående. Telia återkommer i morgon med mera besked om vad som hänt, och skall förhoppnningsvis i morgon kunna ge oss tllbaka vårt telefonnummer. Uppenbarligen räcker det med att man ringer Telia och uppger vilket telefonnummer man vill ändra och personnummer. Den skriftliga bekräftelse som telia skickar ut kan denna "någon" begärt skall skickas till annan adress. Vi har iaf inte fått någon.

Men, varför vill någon göra detta? Sur granne eller ovän som vill jäklas? Eller kan det vara i något bedrägerisyfte? Och vad har en bedrägare för nytta av att byta vårt tel.nr till ett hemligt? För att något företag/myndighet inte skall kunna kontrollringa till oss i någon fråga , eller?

Det kusliga är att det var någon som ringde oss i kväll till det numera, nya hemliga numret nu i kväll (inte ens vi själva vet vilket nummer det är).
 
Snailman
jag skulle nog kolla vem som (numera?) är lagfaren ägare till kåken, särskilt om jag inte har väldigt mycket lån...
 
Hemmakatten
Jo, det kommer vi att göra i morgon bitti. (det var för sent idag) Även ringa till banken och Skatteverket.

Detta med lagfartsbluff har man ju läst om, men att ändra någons telefonnummer har jag aldrig hört talas om tidigare.
 
Hemmakatten skrev:
Kom hem igår efter några veckor borta på semester. Idag gick fasta telefonen inte att ringa ut eller till.

Vid kontakt med Telia visar det sig att någon ändrat vårt telefonnummer och dessutom begärt att det skall vara hemligt. Det är inte vi själva som gjort detta utan någon utomstående. Telia återkommer i morgon med mera besked om vad som hänt, och skall förhoppnningsvis i morgon kunna ge oss tllbaka vårt telefonnummer. Uppenbarligen räcker det med att man ringer Telia och uppger vilket telefonnummer man vill ändra och personnummer. Den skriftliga bekräftelse som telia skickar ut kan denna "någon" begärt skall skickas till annan adress. Vi har iaf inte fått någon.

Men, varför vill någon göra detta? Sur granne eller ovän som vill jäklas? Eller kan det vara i något bedrägerisyfte? Och vad har en bedrägare för nytta av att byta vårt tel.nr till ett hemligt? För att något företag/myndighet inte skall kunna kontrollringa till oss i någon fråga , eller?

Det kusliga är att det var någon som ringde oss i kväll till det numera, nya hemliga numret nu i kväll (inte ens vi själva vet vilket nummer det är).
Ta namnet på personen på Telia som har ändrat, det får absolut inte ske utan leg kontroll i butik.
 
Det kan vara så "enkelt" att någon på Telia knappat fel på sin terminal och ändrat ert nummer istället för ett liknande nummer där detta har beställts. Låt Telia gräva lite i sina papper, och kolla för säkerhets skull med Skatteverket att ni fortfarande äger ert hus och är skrivna där.
 
Hemmakatten
Swetrot skrev:
Det kan vara så "enkelt" att någon på Telia knappat fel på sin terminal och ändrat ert nummer istället för ett liknande nummer där detta har beställts. Låt Telia gräva lite i sina papper, och kolla för säkerhets skull med Skatteverket att ni fortfarande äger ert hus och är skrivna där.
Funderade också på om det kunde vara något "knappfel". Men det tror jag inte på. När man sitter framför datorn (hos Telia) och skall ändra telefonnnummer så måste garanterat namn och adress på registrerad innehavara av numret komma upp på skärmen och man ser ju då att det är fel person.

Hos Lantmäteriet har jag kollat i kväll via internet att vi fortfarande äger vårt hus, och det gör vi. Problemet är att ändringar tar tid innan de syns på internet. Ringer i morgon. Rimligtvis borde även pågående förändringar (om vår fastighet) läggas in i datorn hos LM.

I morgon får vi besked när (datum) och hur (via telefon, fax, post, e-mail) nummerändringen gått till. Telis-kvinnan som gjorde ändringen hade gått hem för dagen när jag ringde tidigare.
 
Hur gick det?
 
Ja, lite nyfiken är man allt på att veta hur det hela avlöper.
 
Det låter lite som ett led i ett försök till identitetsstöld. Fast exakt hur vet jag inte...
 
Hemmakatten
Idag fick vi reda på att det var "mänskliga faktorn" som felat. Inte bara en gång utan flera. Kvalitetssäkringssysten och rutiner verkar saknas totalt hos Telia.

I korthet hände följande. Kvinna med stark utländsk brytning ringde Telia som tolk för en väninna som inte alls pratade svenska. Hon ville ha nytt nummer och dessutom hemligt telefonnummer. Handläggaren uppfattar numret felaktigt (som vårt) men reagerar inte på att det på dataskärmen kommer upp ett mycket svenskklingande namn (mitt) och att innehavaraen av telefonnumret och kvinnan med tolkhjälp absout inte kan vara samma.

Personnummer eller annan kontrolluppgift krävs inte.

Nästa fel var när det krävdes att numret ändrades omdelebart. Normalt är det 7 dagars fördröjning innan numret blir hemlgt samt att man får hem en skriftlig bekräftelse. Dessa damer krävde dock att numret blev hemligt med omedelbar verkan. Handläggaren skall då motringa till numret de vill ha hemligt. detta gjömdes bort.

Det bra är att det var ett misstag och inte ett bedrägeriförsök av något slag.

För oss är detta synnerligen allvarligt. Vi har idag ringt Skatteverket (för att kolla att vi är folkbokförda på rätt adress), till Inskrivningsmyndigheten lför att se att lagfarten är på oss och till Banken för att be dem att ta en UC (kreditupplyssning) på oss för att se om någon tagit ett lån i vårt namn.

Det tråkiga är att förutom att vi ägnat över en av våra dyrbara semesterdagar till detta, all oro samt alla onödiga telefonsamtal. Kreditupplysningen som banken tog ligger kvar i tre år, vilket inte är speciellt bra. hade Telia ägnat lite krut åt detta i går hade allt varit bra i dag.Som det är nu kommer vi att begära dels ett skadestånd samt att felet följsupp ordentligt hos Telia.

Fortsättning följer.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
I Kreditupplysningen som banken tog ligger kvar i tre år, vilket inte är speciellt bra.
I allt elände behöver du väl iaf inte bekymra dig över kreditupplysningen. En sådan görs så fort du ändrar ett lån, tecknar dig för ett abbonemang osv. Inget konstigt med det och jag har svårt att se att detta förknippas med något negativt för er. Det är ju innehållet i en upplysning som är intressant. Inte antalet utförda sådana.
 
Hemmakatten skrev:
Kvalitetssäkringssysten och rutiner verkar saknas totalt hos Telia.
Ingen nyhet.
Klart obehaglig histora hursomhelst.
 
Inte för att vara sån men hur kan ni vara så säkra på att den som ringde Telia inte hade ont uppsåt med att ändra ert nummer?
 
Kreditupplysningen är väl inget problem eller? Värre då med vad MagnusSt skriver. En kreditupplysning får man ju nästan när man hyr film.
 
Det är skillnad på enkel kreditupplysning och mer omfattande. Om man har många omfattande kreditupplysningar på sig under kort tid uppfattas det som som ett hinder för kredit hos vissa kreditgivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.