Som rubriken lyder, är det någon som har erfarenhet av likadan kamin som jag köpt? Bra, dåligt med den?

Ska sitta i vardagsrummet i anslutning till hallen så jag förhoppningsvis får nytta av strålningsvärmen i mer än vardagsrummet.

• Bild0132 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ett par varianter av luckor på sådana. Jag har använt två olika. Den ena var med en liten övre lucka som på din. Den var man tvungen att ha mycket kort sågad ved till. Min spekulation är att den möjligen är avsedd att elda med koks från början. Är bara veden tillräckligt kort så går det bra. Den värmer bra utan att bli lika het på ytan som en järnkamin. Den är snygg och du tycks ha fått tag på en i ganska bra skick.

Erik

Jo själva eldningsbrunnen är ju inte direkt gigantisk, men kort torr björkved lär funka bra tror jag.

Har du nån uppfattning om hur gammal en sån här pjäs kan vara?

//Micke

Någon som kan identifiera den Handöl vi har i fritidshuset byggt 1969 ?

Den liknar "Handöl Modell 2" som det finns en manual till på tillverkarens hemsida
http://www.handol.se/pdf/iav_Handol_2.pdf
Men det här är ett äldre utförande utan asklucka, saknar galler under spjället och övriga finesser.
Har inte dörr längst ner som i manualen.
Den har öppet frontgaller med nät i stället för luckor (kanske fanns luckor från början ?).
Någon slags "urmodell" verkar det vara typ den första typ som såldes av den modellen ? handol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderar om det skulle gå att få tag på luckor till en sådan ?

Redigerat:
Vi har en likadan i vårt sommarhus, täljstensväggar men bara nät och inga dörrar. FIck du ordnat luckor någon gång?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.