Hej!

Jag är en glad amatör och nybörjare som har köpt ett litet hus med fiber indragen. Fibern har luftledning och går in på övervåningen där det finns tre sovrum och till dessa rum har jag tänkt dra kabel (Ethernet dubbeluttag och IP-tv enkel uttag). Till mellanvåningen har jag också tänkt ha 2+1 uttag och sedan till källaren 2+1). Jag har läst Mats Nätverksskola men skulle vilja veta om jag ändå tänkt rätt.

Jag har tänkt så här:
Ethernet/Internet
Fiberkonverter --> (patchkabel) Router med Wifi --> (patchkabel) Switch --> (patchkablar) Patchpanel --> (installationskabel) Nätverksuttag
-->(patchkabel) Stationär dator (som exempel)

IP-tv
Fiberkonverter --> (patchkabel) Switch --> (patchkablar) Patchpanel --> (installationskabel) Nätverksuttag
-->(patchkabel) IP-tv box

Det blir då 5-6 dubbla nätverksuttag och
5 enkla nätverksuttag för IP-tv.

-Installationskabel UTP oskärmad 2 olika färger (en för ethernet, en för IP-tv)? Onödigt med två färger? Cat6a? Cat6? Tips på kabel?
-Nätverksuttag Schneider renova. Går dessa att sätta installationskabel i direkt? Jag har försökt läsa men förstår inte riktigt. https://www.elbutik.se/product.html...MIpdS3zOep6AIVRuaaCh10XwkXEAQYASABEgIJ_PD_BwE
-Router Asus RT-AC68U (har sedan tidigare) funkar? Kanske behöver en accesspunkt också? Tips?
-Switch 2 st, en för Ethernet 16 st och en för IP-tv 8 st. Tips?
-Patchpanel för 24 st sätter man installationskabel direkt i dessa (borde vara så annars fattar jag inte syftet med en patchpanel)? Montera på vägg? Tips?

Jag måste dra 3 installationskablar till varje rum (en kabel för varje nätverksuttag för Ethernet och en för IP-tv)? Får 3 installationskablar plats i ett vp-rör 20 mm?

Verktyg jag behöver för ovan är:
-Kroneverktyg, tips?
-Kabelskalare, tips?
-Avbitare, finns redan
-Dragfjäder, tips
-Skruvmejsel och sånt finns
-Datatestverktyg, tips

Tack från en nybörjare.

Du verkar ha klart för dig, låter rimligt allt du skriver.