Hej!

Jag är en glad amatör och nybörjare som har köpt ett litet hus med fiber indragen. Fibern har luftledning och går in på övervåningen där det finns tre sovrum och till dessa rum har jag tänkt dra kabel (Ethernet dubbeluttag och IP-tv enkel uttag). Till mellanvåningen har jag också tänkt ha 2+1 uttag och sedan till källaren 2+1). Jag har läst Mats Nätverksskola men skulle vilja veta om jag ändå tänkt rätt.

Jag har tänkt så här:
Ethernet/Internet
Fiberkonverter --> (patchkabel) Router med Wifi --> (patchkabel) Switch --> (patchkablar) Patchpanel --> (installationskabel) Nätverksuttag
-->(patchkabel) Stationär dator (som exempel)

IP-tv
Fiberkonverter --> (patchkabel) Switch --> (patchkablar) Patchpanel --> (installationskabel) Nätverksuttag
-->(patchkabel) IP-tv box

Det blir då 5-6 dubbla nätverksuttag och
5 enkla nätverksuttag för IP-tv.

-Installationskabel UTP oskärmad 2 olika färger (en för ethernet, en för IP-tv)? Onödigt med två färger? Cat6a? Cat6? Tips på kabel?
-Nätverksuttag Schneider renova. Går dessa att sätta installationskabel i direkt? Jag har försökt läsa men förstår inte riktigt. https://www.elbutik.se/product.html...MIpdS3zOep6AIVRuaaCh10XwkXEAQYASABEgIJ_PD_BwE
-Router Asus RT-AC68U (har sedan tidigare) funkar? Kanske behöver en accesspunkt också? Tips?
-Switch 2 st, en för Ethernet 16 st och en för IP-tv 8 st. Tips?
-Patchpanel för 24 st sätter man installationskabel direkt i dessa (borde vara så annars fattar jag inte syftet med en patchpanel)? Montera på vägg? Tips?

Jag måste dra 3 installationskablar till varje rum (en kabel för varje nätverksuttag för Ethernet och en för IP-tv)? Får 3 installationskablar plats i ett vp-rör 20 mm?

Verktyg jag behöver för ovan är:
-Kroneverktyg, tips?
-Kabelskalare, tips?
-Avbitare, finns redan
-Dragfjäder, tips
-Skruvmejsel och sånt finns
-Datatestverktyg, tips

Tack från en nybörjare.

Du verkar ha klart för dig, låter rimligt allt du skriver.
Om du nu har behov för 2data och 1tv på varje rum. Annars är ju uttagen dynamiskt gjorda via patchpanelen.
Om du förstår vlan och taggade/otaggade paket så räcker det med en switch, då kan du patcha alla dina uttag och via switchen bestämma vad uttagen ska serva för trafik.
Men som sagt, du har kanske behov av tre uttag i varje rum.

du ska inte köra keystone ist för krone då?
Det sitter/ska sitta lexcom moduler i renova uttaget. https://www.elbutik.se/product.html...bniZu0UCXJjjsD_5CnQBDZgANVWSteO0aAsgwEALw_wcB

d
essa är verktygslösa, så bara trä igenom ledarna och tryck till så slitsas de på.
Jag hade kört Cat6 UTP du vinner så väldigt lite på någon högre standard.

Redigerat:
  • Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Om du förstår vlan och taggade/otaggade paket
Men som sagt, du har kanske behov av tre uttag i varje rum.
du ska inte köra keystone ist för krone då?
Tack för ditt svar. Jag har tyvärr inte någon koll på vlan och taggade/otaggade paket men det kanske går att lära sig.

Just nu har jag inte något behov av tre uttag men i framtiden kan det vara så. Jag tänkte av den anledningen sätta tre uttag men bara under förutsättning att tre kablar fåt plats i ett vp rör på 20 mm. Får testa innan jag bestämmer mig.

Angående keystone kontra krone så vet jag inte. Ska jag? Är det två olika standarder eller vad ska man kalla det? Är det ena mer gångbart idag? Fick krone från Mats nätverksskola och inlägget är några år gammalt nu.

Tack igen!

S SJfunkis skrev:
Tack för ditt svar. Jag har tyvärr inte någon koll på vlan och taggade/otaggade paket men det kanske går att lära sig.

Just nu har jag inte något behov av tre uttag men i framtiden kan det vara så. Jag tänkte av den anledningen sätta tre uttag men bara under förutsättning att tre kablar fåt plats i ett vp rör på 20 mm. Får testa innan jag bestämmer mig.

Angående keystone kontra krone så vet jag inte. Ska jag? Är det två olika standarder eller vad ska man kalla det? Är det ena mer gångbart idag? Fick krone från Mats nätverksskola och inlägget är några år gammalt nu.

Tack igen!
Det är ganska enkelt med vlan och taggade paket.
Föreställ dig att varje datapaket får en stämpel när den kommer in i en port. Den stämpeln har paketet genom hela nätverket tills det åker ut ur nätverket igen. Du kan nu avgöra på vilka portar dina stämplade paket ska få komma ut på.

Båda funkar och är väl aktuella idag skulle jag säga.
Jag gillar lexcom modulerna, men de är snordyra.

• Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
S SJfunkis skrev:
Just nu har jag inte något behov av tre uttag men i framtiden kan det vara så. Jag tänkte av den anledningen sätta tre uttag men bara under förutsättning att tre kablar fåt plats i ett vp rör på 20 mm.
Jag har fått in 3 st cat5e i ett vp16 rör, vp20 bör fungera för 3st cat6. Färg på kabel spelar ingen roll. Uttagen skall vara markerade så de få gånger man kopplar något kan man kolla på uttaget och sedan i patchpanelen för att se hur det skall anslutas beroende på behov.

Jag skulle dock rekommendera fler uttag ner till mellanvåning och källare. Visst går det alltid att koppla in allehanda switchar överallt men inget blir så överskådligt som en patchpanel och en stor switch som allt är kopplat till.

Iaf skaffa ett 19" väggstativ, gärna 6U om det får plats. Då blir det gott om utrymme att koppla allt. Som switch bör man nog se till att några uttag klarar PoE (power over ethernet). Då kan det bli en enkel inkoppling av extra wifi extender.

• Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
Ett kroneverktyg behöver du bara om du väljer uttag eller patchpanel som behöver det. Jag hadde valt en panel med lexcom eller keystonejack istället som är verktygslöst och lättare att kontaktera.

• Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
Och ska du dra så här mycket kabel så bör du absolut ha ett 19" skåp eller 19" väggram. Dr du monterar patchpanel, switch och en hylla. Kanske vill man få in en nas så småningom

• Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
Om du ändå ska öppna upp i väggarna för att lägga rör hela vägen ner så ta minst ner 2-3 extra. Kommer förmodligen tycka det var för lite efter några års boende. Likadant om du drar rör till el.

Finns en färdig kabel på rulle med 2 nätverk+ 1 tv. Ända nackdelen är väll pris och att man inte vet om man kan byta kablen. Men man sparar mycket tid.

Nätverkstestare kan du köpa det billigaste möget du kan hitta. Spelar ingen roll om det är på Kjell o company, wish eller Ebay.
Kan princip göra det med en multimeter.
Kommer du att köra PoE så är det viktigt att allt är testat och fungerar innan du kopplar in något.

Det med att ha två olika färger på nätverket tycker jag själv är inte fel. Det kommer ju förmodligen gå åt mer än ett paket, så man kan lika gärna ta två olika märken på kablen

Redigerat:
  • Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
Tack för alla svar. Nu fattar jag det där med krone, keystone och lexcom. Är det en fördel att ha lexcom i både panelen och uttagen eller spelar det ingen roll (tänker bla på att jag aldrig har gjort det här tidigare och behöver då endast lära mig en variant)? Är det är en panel med lexcom som skulle kunna funka: https://www.elbutik.se/product.html/lexcom-apollo-ii-patchpanel
Sen fattar jag att jag måste köpa själva lexcom-kontakten också och det är därför lösningen blir ganska dyr:
https://www.elbutik.se/product.html/modularjack-kat-6-dpm?category_id=2044

Ja fler uttag i alla fall till mellanvåningen skulle nog vara bra. Får fundera på dragning bara.

Tack för tips om tre kablar på rulle, får kolla upp det eller i alla fall två märken på kabel så ser man skillnad. Det låter lovande att man får plats med tre kablar i ett vp-rör.

Tack också för tips på att Switch ska ha uttag för PoE.

Tack igen för alla råd!

Lexcom är ganska dyra keystone är billigare t.ex eurolan.

Spelar ingen roll om du har olika i ändarna

• Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
Det blir många ip-tv-boxar...eller är tanken bara att rummen ska vara väl förberedda?
Räcker 2 internet-uttag eller kommer det ändå att behövas någon liten switch?
Tänker att där man har TVn kanske man har lite fler kabelanslutna prylar så man åker på en switch i alla fall och då kanske det räckt med 2 uttag?

Patchpaneler där du kan slitskontaktera installationskabeln direkt är kostnadseffektivt.
Men det kan ju vara roligt att tex kunna stoppa i en röd keystone modul för inkommande internet (WAN) i patchpanelen. ;)

Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Lexcom är ganska dyra keystone är billigare t.ex eurolan.

Spelar ingen roll om du har olika i ändarna
Tack för svar! Jag har försökt hitta en Eurolan, men misslyckades. Har du lust att länka till en lämplig?

blackarrow blackarrow skrev:
Det blir många ip-tv-boxar...eller är tanken bara att rummen ska vara väl förberedda?
Räcker 2 internet-uttag eller kommer det ändå att behövas någon liten switch?
Tänker att där man har TVn kanske man har lite fler kabelanslutna prylar så man åker på en switch i alla fall och då kanske det räckt med 2 uttag?

Patchpaneler där du kan slitskontaktera installationskabeln direkt är kostnadseffektivt.
Men det kan ju vara roligt att tex kunna stoppa i en röd keystone modul för inkommande internet (WAN) i patchpanelen. ;)
Tack för ditt svar! Håller med om att det verkar som om det blir många ip-tv-boxar men det är mer för att dra fram kabel men eftersom jag kommer ha en panel så går det ju att koppla om i den så det kanske blir ett dubbeluttag bara, i alla fall på övre plan.

Är det någon som provat 3-modulers keystone uttag för infällt montage? Säljs av Hemmabiobutiken.
Finns tydligen 4-portars också :surprised: Det kanske blir lite trångt i dosan.

Jag mixade ett kystone antennuttag och ett nätverksuttag i ”en dosa” i för köksTVn.
Köksradion får dock gå över WiFi.

• Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
Tips om du ska dra en större mängd kabel.
Snåla inte på rördimensioner, beroende på hur djup switch du har, flytta bak korgmutter-skenorna i skåpet och använd trådledare.

Finns både i 19" utförande och enkla som man sätter på sidorna om det finns plats i skåpet.

Jag föredrar keystone, och AMP, men det är bara en smaksak.
Lycka till!

• Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.