Byggahus.se

Nätverkskamera i brunn

1. D
    Medlem Nivå 10
    Jag ska sätta en kamera i en brunn. Kameran kommer sitta ungefär 1 meter från vattenytan och röret är 40 cm i diameter.

Vad ska jag ha för storlek på linsen?

De vanligaste storlekarna tycks vara:

2,8mm
    3,6mm
    4mm
    6mm
    8mm
    12mm
    16mm

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Får man fråga varför?

3. D
    Medlem Nivå 10
    - slipper skruva av locket och ta bort isoleringen för att inspektera brunnen.

- brunnen är under ett trädäck, har jag kamera är det lättare att inspektera brunnen och hur dräneringspumpen fungerar.

- kameran kostar inte mer än 350-400 kr och jag tycker det är ganska billig investering för att hålla koll på systemet vid snösmältning/häftiga skyfall.

-det är ett sommarställe så jag kanske inte är ute just vid snösmältningen eller skyfall och de första åren kan det vara extra skönt att regelbundet ha koll visuellt. Innan jag vet att det fungerar tillfredställande.

4. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Inte stora pengar för en kamera men gissar att det blir en stabilare lösning med några nivågivare på olika nivåer.

5. D
    Medlem Nivå 10
    Det har jag redan......styr pumpen med externa givare.

Vet inte varför en nätverkskamera skulle vara mindre stabil än nivåsensorer. Nivåsensorer blir betydligt dyrare om de ska vara riktigt stabila, dvs helt korrosionsskyddade.

Frågan gällde storlek på linsen för nämnda förhållanden.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  7. D
    Medlem Nivå 10
    Tack Mathias,

Jag kommer inte ha kameran på något annat ställe.Tänker att jag köper en billig skitkamera från Kina. Får funka så länge det funkar. Förhoppningsvis ett tag så jag hinner lära mig vilka flöden det blir vid skyfall, snösmältning osv.

Visst borde 16mm egentligen vara bäst.

Jag ska fånga en vattenyta på ungefär en meters avstånd i en brunn som är 40 cm i diameter. Sätter en linjal som referenspunkt i röret. Tänk gammal tavellinjal i plast som man hade i skolan.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Så länge du når 40cm bredd på 1m avstånd så funkar det ju.

9. D
    Medlem Nivå 10
  10. D
    Medlem Nivå 10
    Kanska skönt sätt att nu i början hålla koll på hur brunnen fungerar. Kameran kostade bara 400 kr.