Byggahus.se

Nätverkskabel via telefonuttag?

1. T
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Jag fick nyligen fiber in till radhuset från 1978 och vill nu få till en fast lina till andra våningen (ovanvåning tillbyggd år 2003). För att göra det så snyggt som möjligt och undvika borrning i golv/tak så tänkte jag dra en cat7 kabel från undervåning till ovanvåning via befintliga telefonuttag.

Med hjälp av en 20 m lång dragfjäder har jag nu fått en hyfsat bra uppfattning av hur allt är kopplat. Dock kvarstår två kritiska dragningar som jag inte blir klok på:

1. Inkommande huvudledning (var är den)
    2. Halluttag (slutstation utan vidare koppling)

Bakom köksskåpet har jag hittat ett telefonuttag som sammanbinder under och övervåning så den biten är avklarad.
    Mitt stora problem är istället hur jag skall dra kabel från fiberswitchen i gästrummet till köksskåpet. Kopplingsdosan bakom köksskåpet har 3 hål (1 till ovanvåning och 2 där dragfjädern antingen fastnar eller där längden tar slut, dvs. båda är oidentifierade).

Tittar jag på kablarnas färger så vill jag tro att köksskåpet också är kopplat till hallen (röd & vit) men där tar som sagt dragfjäderns längd slut. Med blotta ögat är det max 5-6 meter mellan köksskåp och halluttag. Jag hör också hur dragfjädern dras i taket i närheten av halluttaget när jag testat. Här bör det tilläggas att gästrummet ligger vägg i vägg med hallen och där finns det bra möjligheter till kabeldragning.

Jag funderade också på att ev. dra ut röd-vit kabel för att säkerställa att den faktiskt ligger mellan köksskåp och hall. Där var det dock tvärstopp då kabeln verkar sitta fast rätt så bra i båda ändar.

Uppskattar all hjälp jag kan få med att ev. identifiera huvudjack, huruvida köksskåp och halluttag är ihopkopplade, och vad jag kan göra med kabel som verkar ha fastnat (röd-vit kabel).

Förklaring av bilder:
    Bild00: Köksskåpsuttag kablar
    Bild01: Köksskåpsuttag
    Bild02: Halluttag
    Bild03: Gästrumsuttag (representerar övriga uttag på nedervåning där färgerna är samma, turkos/gul)
    Bild04: Sovrumsuttag (representerar alla uttag på övre våning där färgerna är turkos/lila)
    Bild05: Verifierad dragning i huset (blå rektanglar)
    Bild06: Samtliga uttag på nedre våning med identifierade kabelfärger
    Bild07: Samtliga uttag på övre våning med identifierade kabelfärger

Tusen tack på förhand!

Redigerat 2 mar 2016 14:47
  2. ANR
    Verktygstokig Nivå 6
    Har det löst sig? Jag gjorde samma operation som du för ett tag sedan. Sannolikt är köksskåpsuttaget det första av den enkla anledningen att den har flest kablar. Jag har fyra kablar in som sen förgrenade sig i huset. Jag skulle tippa på att anledningen till att du inte kommer vidare till hallen är att rören har åkt isär inne i väggen/taket och att dragfjädern sticker ut i isoleringen motsv. Jag lyckades lösa detta med att dra ut en av telekablarna och fästa tptråden i denna. Jag fick dra fram och tillbaka innan den gick igenom. För att få reda på vilka uttag som var kopplade efter varandra så hjälpte frugan till att dra lite i tåtarna så sprang jag runt och lyssnade i uttagen. Enkelt men det funkade. Det kan ju vara så att nåt uttag är övertapetserat typ.

Men som sagt hoppas du redan löst det!

3. E
    Medlem · Nivå 22
    Kolla om inte din inkommande går till mätarskåper (där elmätaren sitter), Man brukar ofta ha överlämningspunkten där.