Nätverkskabel till tv, vad tänka på.

5k läst  76 svar

1. J
    Medlem · Nivå 9
    Utan läst allt i tråden, keystoneutag är smidigt, på ebay är de nästan gratis men de är rimligt billiga på kjell också. Man kan montera en panel eller låda för olika antal, enkelt att klicka ut uttagen och bygga ut längre fram utan att göra om nåt... Jag körde CAT5e också, den är mkt smalare, för mig med gammalt hus är det svårt få fram tillräckligt med "väg" för CAT6... Pathpanel för keystone är billigt och ska du expandera i framtiden är det kanske vettigt... Du ska nog räkna med att det blir expansion... Även om trådlöst funkar bra...

Plötsligt har det gått åt 30 keystoneuttag och nästan 200m kabel, hur kunde det gå till? Det blir snabbt mkt kabel, kör man lexcom på allt, även nere i källaren osv så blir det snabbt mkt pengar... :) Sen är jag sugen på att köra renovas uttag i bostadsrummen... Jag har änsålänge mest förberett, bara en TV och en AP har fått slutgiltiga uttag...

Jag kommer nog förresten sätta en VLAN switch i min TV bänk, då jag bara drog ett uttag, med kabelbox, spelkonsol och smart TV så hade inte 2 uttag räckt... Nu kör bara kabelbox trådat, men framöver ska det nog bli allt som är trådat då faktiskt trådlöst är lite mer instabilt och framförallt har en viss tid från start till den kopplat upp... Jag tog bort chromecast när jag köpte smarttv, men jag kommer nog sätta tillbaka den då apparna i TVn inte känns kompletta... Även chromecast går att köra trådat med en adapter...

2. J
    Medlem · Nivå 6
  3. M
    Medlem Nivå 12
    Vem har HTPC idag? Menar när Netflix, HBO mm finns. Du har en Chromecast eller Apple TV som man använder Plex server på nätverkshårddisk. Förstår att det var exempel.

4. K
    Medlem · Nivå 10
    Jag!

Lilak och Mats gillar
  5. J
    Medlem · Nivå 9
    Tycker chromecast är rätt instabilt, vår samsung tizen hänger ofta, har försökt få föräldrarnas ATV 4k att funka för streama live kanaler på SVT och viaplay men det funkar inte. SVT play live kanaler funkar inte på tizen appen, vår BBB tv mottagare kan inte pausa eller starta om SVT program. Jag har ingen HTPC, men eftersom inget system av listade funkar tillfredsställande så kanske det är en lösning... Plex måste jag dock säga är suveränt, det funkar ju dessutom på alla plattformar ink playstation och Xbox...

6. T
    Medlem · Nivå 8
    Många, betydligt bättre och mer.möjligheter än skit som smartv osv och även chromecast och appletv

7. M
    Medlem Nivå 12
    Beror på behovet. Gemeneman tycker nog det funkar tillräckligt bra. Enkelheten vinner många gånger.

8. M
    Medlem Nivå 12
    Upplever inga problem med min Chromecast och ATV faktiskt. Så det är som vanligt ”it depends”

9. M
    Medlem Nivå 12
    Perfekt.

Bara en undran. Varför HTPC? Räkna gärna upp fördelarna som överväger att välja en sådan.

10. J
    Medlem · Nivå 9
    Atv har jag inte själv, men tyckte gränssnittet inte var så speciellt bra... Chromecast brukar tappa bort sig, min teori är att den inte klarar att devices byter mellan olika wifi eller mobildata, tycker de borde kunna se till att gå till wifi automatiskt eller ännu hellre supporta även nå chromecast utanför eget nät...så länge man håller telefonen vaken och inte går runt i huset funkar det ok, men om man går iväg och kommer tillbaka måste jag gå in i Google home appen för att få tillbaka kontrollen...

11. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Tja, jag har en KODI fortfarande. Men även min AppleTV behöver nätverkskabel, och min ChromeCast fungerar nu mycket bättre med fast nätverkskabel den med. (Finns en speciell nätadapter från Google med inbyggt nätverksuttag).

Kabel är kung, helt enkelt.

TowaTei gillar
  12. C
    Medlem Nivå 7
    Jag har en htpc, älskar Kodi på den där inställningar och diverse tillägg gör den mycket komplett.

13. K
    Medlem · Nivå 10
    Kodi för videostreamning från server, surfning (inkl. Youtube), Playtjänsterna, Netflix.

14. M
    Medlem Nivå 12
    Om man orkar sätta upp en HTPC alltså

En mindre sak att mecka med tycker jag. Min ATV och Chromecast klarar allt detta. Orka surfa på tvn. Finns ju paddor och telefon för det. Jaja..jag ser ingen vits med en HTPC men men.. smaken är som baken.

15. R
    Medlem Nivå 4
    Htpc med kodi här för allt material på servern, ATV för Netflix och SVT play.

Beror ju helt på vad man har som krav, kodi med bibliotek är grymt smidigt för för serier, filmer m.m.
    Kunna spela upp blu-ray med dts-HD ljud m.m.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: