Nätverkskabel till tv, vad tänka på.

5k läst  76 svar

1. K
    Medlem Nivå 8
    Sambon har plötsligt fått för sig att flytta tv:n till ett helt nytt ställe.
    Givetvis finns det ingenting i det hörnet avseende el, antenn eller annat att koppla tv:n till.
    Jag har nu dragit fram rör, satt dosor o dragit lite el.
    Det som skall fram är antennsladd och jag tänkte även en nätverkssladd.
    För jag antar att det kan inte vara fel att dra en nätverkssladd direkt till tv:n, eller?
    Jag är helt okunnig när det gäller sådant här.

Nu till själva frågan.
    Min tanke är att dra fram en sladd från routern till ett infällt uttag på väggen.
    Är det något att tänka på avseende nätverket när jag ändå håller på?
    Men skall jag dra fram mer än en sladd? Finns det någon mening med det?
    Något annat som är smart när jag ändå håller på?

Tänkte att jag ställer frågan här, innan jag så att säga "stänger butiken" på vinden.

Tack!

2. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Om du ändå drar fram nätverkskabel så dra minst två kablar på en gång så slipper du en switch när tv'n uppdateras till smartTV samtidigt som ni vill ha någon typ av box eller htpc eller ljudkälla inblandad.

3. K
    Medlem Nivå 8
    Tack för svar!

Jag är ganska säker på att det är en smart-tv som skall köpas. Den hade i varje fall "inbyggt" Netflix, Chromecast, webläsare o annat.

Men vad har ljudkällan för nytta av en nätverkssladd menar du?
    Typ Sonos? Det har vi redan, men tror inte att vi köper det till tv:n då det är (rent ut sagt) skitdyrt. Men något extra ljudtillbehör blir det säkert. Typ limpa eller något.

Och vad är htpc?

4. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    En multimediadator där musik och film ligger på.
    Efter ett tag tröttnar man på tvfjärren och vill ha ett tangentbord för att enklare söka på Youtube netflux och allt vad det heter.
    Sonos och olika ljuskällor lär bli billigare med tiden eller ersättas av något annat.
    Oavsett är min poäng att det kan vara fiffigt att ta i lite extra innan vägen över vinden stängs.

Ett är säkert och det är att vi inte vet vad som finns i framtiden....

5. K
    Medlem Nivå 8
    Ok, tack så mycket!
    Det räcker för mig.
    Då drar jag väck 16-slangen o drar dit en 20-slang istället. Så kan jag dra två sladdar om jag skulle vilja eller behöva i framtiden.
    Om jag nu inte drar två direkt o låter den ena ligga på vänt.
    Men det gör inget att ha två sladdar bredvid varandra i samma rör?

Förresten skulle jag kanske flytta ned hela routern dit när jag ändå håller på?
    Jag upplever att det är lite dålig täckning i vissa delar av huset, o det beror säkert på routerns placering.
    Eller det räcker kanske med en sorts repeater eller vad det kallas för. Accesspunkt?

Sådant här tenderar att dra iväg när man börjar hålla på.:rolleyes:

6. K
    Medlem Nivå 8
    Acido gillar
  7. J
    Medlem Nivå 6
    Kör på Utp cat6

8. K
    Medlem Nivå 8
    UTP, alltså oskärmad om jag förstått det rätt.
    O det går bra även om de ligger intill varandra i samma rör?

9. J
    Medlem Nivå 6
    Absolut! Har mätt igenom mängder utan problem.

10. K
    Medlem Nivå 8
  11. J
    Medlem Nivå 6
    Kommer fungera bra.

12. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Utp blir bra.
    Avstörningen sker genom att de 4 paren i kabeln ligger tvistade dels som par men även tvinnade i kabeln. Är det trångt i rören så fungerar Oskärmat helt ok i hemmiljö.

Lite Oortodoxt föreslår jag cat5e som är ännu tunnare, kör det själv eftersom cat6 inte var uppfunnet när jag drog nätverk hemma. Kör idag Gigabit på lanet utan problem.

13. C
    Medlem Nivå 7
    Tänk på att en patchkabel ska du inte ansluta direkt till routern utan via en patchpanel. "Vanlig" nätverkskabel där kontakterna redan sitter på kopplar du mellan router och tv men dessa skall inte förläggas dolt i rör. Så det du ska göra (om du vi göra allt korrekt) är att:

routern-> "vanlig" nätverkskabel med kontakter-> patchpanel-> patchkabel förlagd dolt i rör->nätverksuttag vid tv->"vanlig nätverkskabel med kontakter till tv.

14. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 15
    Två är bättre än en men i framtiden kommer du ändå behöva en switch när du upptäcker att två är för lite. :worried:

15. A
    Medlem Nivå 6
    Japp, allt blir på nåt vänster nätanslutet idag. Kopplade just ihop allt i min mediabänk och det var knappt en 8-portars switch räckte. Mycket hade funkat på WiFi men det är gott att slippa knåpa in kryptonyckel i alla prylar. Det sagt, om IPTV blir aktuellt kan det vara gott att ha en separat kabel för bara den trafiken, enklare så.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: