Hej.
Jag håller på att renovera ett gammalt hus och tänkte så klart att jag förbereder för att dra nätverkskabel när jag ändå har väggarna öppna.
När jag nu är klar med renovering ska jag sätta igång att dra Tp kabel i tomrören.
Tyvärr så kollade jag inte upp innan vilka dim jag skulle ha på flexröret utan drog bara 16 rör.
Nu märker jag att det bar får plats en Tp per rör.
Är det någon kunnig som har en smart lösning på detta problem? (Se skiss nedan).
Jag håller på att renovera ett gammalt hus och tänkte så klart att jag förbereder för att dra nätverkskabel när jag ändå har väggarna öppna.
När jag nu är klar med renovering ska jag sätta igång att dra Tp kabel i tomrören.
Tyvärr så kollade jag inte upp innan vilka dim jag skulle ha på flexröret utan drog bara 16 rör.
Nu märker jag att det bar får plats en Tp per rör.
Är det någon kunnig som har en smart lösning på detta problem? (Se skiss nedan).

boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 384 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 384 inlägg
Du kan ju sätta en switch vid varje dosa.. man kan ha några i rad innan det börjar skita sig. Dvs ett dubbeluttag vid varje dosa, där du kopplar en inkommande i en switch, från switch in i PS4 och TV och även tillbaks i andra uttaget i dosa, som går vidare upp. Bör inte lägga på mer än 1-2ms latens vid sista punkten om du har 2-3 switchar i rad av hyfsad kvalité. Tex en gigabitswitch i metall är att rekommendera (svalare och stabila rent generellt). Egentligen ska man ju inte ha switchar ute på punkter sådär men äh, för hemmabruk funkar det ju fint. Jag har själv vart illa tvungen att placera ut en switch extra pga 16mm slang som bra tog en kabel, och det är inget som påverkar märkbart.
Det kan gå med två TP-kablar i ett VP16 rör, men blir trångt.
Routern antar jag blivit felritad - den vill du nog ha vid ditt inkommande bredband.
Enklast blir att dra en TP-kabel och sen där du har ritat in kopplingsdosor sätter du switchar. Nackdelen blir ju att alla trådade enheter delar bandbredden på en kabel till routern.
En variant är att dra fiber, istället för TP-kabel, i ditt rör. Men kräver lite annan hårdvara än standardprodukter.
Routern antar jag blivit felritad - den vill du nog ha vid ditt inkommande bredband.
Enklast blir att dra en TP-kabel och sen där du har ritat in kopplingsdosor sätter du switchar. Nackdelen blir ju att alla trådade enheter delar bandbredden på en kabel till routern.
En variant är att dra fiber, istället för TP-kabel, i ditt rör. Men kräver lite annan hårdvara än standardprodukter.
Kontakterna man pressar brukar vara gjorda för entrådig kabel, medans kablar man köper färdigkontakterade ofta är flertrådiga.Y yamaqasi skrev:
Enklast, snyggast och billigast är att köpa en rulle TP-kabel, kroneverktyg och paneluttag.
Kan detta vara en lösning?
https://www.it-market.com/en/3com/3...4v78DwzewEh2dYnleL7tSz_kLWNAwGvEaAuDJEALw_wcB
Produkten verkar dessvärre ha utgått men verkar gå att hitta beggat/refurbat
https://www.it-market.com/en/3com/3...4v78DwzewEh2dYnleL7tSz_kLWNAwGvEaAuDJEALw_wcB
Produkten verkar dessvärre ha utgått men verkar gå att hitta beggat/refurbat
Gör som useless skriver. Lägg dock till att använda en bra dragfjäder också.
Nu har inte TS skrivit det men andra i tråden har pratat om det men jag har aldrig förstått varför man skulle dra färdigkontakterade TP-kablar. Du ska ju ändå montera ett dubbeltryne i dosan på väggen och i korskopplingen har du panel eller större kontaktdosa. Enklast då att köra med keystonejack som inte kräver croneverktyg.
Nu har inte TS skrivit det men andra i tråden har pratat om det men jag har aldrig förstått varför man skulle dra färdigkontakterade TP-kablar. Du ska ju ändå montera ett dubbeltryne i dosan på väggen och i korskopplingen har du panel eller större kontaktdosa. Enklast då att köra med keystonejack som inte kräver croneverktyg.
Så här såg min första idé ut.
Sen började jag försöka kontaktera installations-TP vilket inte blev så bra tycker jag.
Men man kanske kan använda nått annat än kopplingsdoselock med kabelskåra vid kopplingsdosa?
Tack för alla svar förresten!
Sen började jag försöka kontaktera installations-TP vilket inte blev så bra tycker jag.
Men man kanske kan använda nått annat än kopplingsdoselock med kabelskåra vid kopplingsdosa?
Tack för alla svar förresten!
En kabel som ska röras på bör vara av typen med flerledare i. Installationskabel har enkelledare och även om jag har bra erfarnehet av att klämma kontakter direkt på så är det inte lämpligt med den kabeln ut på det viset. Bättre med riktiga uttag.
Och vad jag har läst borde du iaf kunna få i 2 st kablar i ett 16 rör om inte det är massa böjar och länga sträckor.
Och vad jag har läst borde du iaf kunna få i 2 st kablar i ett 16 rör om inte det är massa böjar och länga sträckor.
Tyvärr är det massa böjar. Har provat men den kör fast efter ett tag och jag bar drar söner där jag har fäst kablarna i fjädern.snuttjulle skrev:
En kabel som ska röras på bör vara av typen med flerledare i. Installationskabel har enkelledare och även om jag har bra erfarnehet av att klämma kontakter direkt på så är det inte lämpligt med den kabeln ut på det viset. Bättre med riktiga uttag.
Jag har fått i 4 Slim TP och en Telekabel I ett 20 rör, men det gick ganska rakt, mycket halka och en dragkamp där jag vunnit över Goliat, trodde jag skulle dra sönder kabeln. Frågan är om man någon gång kan dra ur kabeln. Men ingen behöver väl någonsin mer än 1gb?snuttjulle skrev:
Men då tror jag att det börjar luta åt att jag gör som bilden nedan med keystonejack.
sen köper jag vanligt Tp fö det som ska dras på utsidan av väggen.
Men dessa vill man ju ha så korta som möjligt. Är det lättare att kontaktera de kablarna?
sen köper jag vanligt Tp fö det som ska dras på utsidan av väggen.
Men dessa vill man ju ha så korta som möjligt. Är det lättare att kontaktera de kablarna?
Bra dragfjäder och smörjning kan hjälpa. Tejpa hårt med eltejp där du fäster kablarna i fjädern så det blir jämnt och tight. Ha hjälp med att mata kablarna så de inte tvinnar sig onödigt mycket.C claste skrev:
Fyra cat6a enkelledar installationskabel från Kjell går i ett 20 mm rör men då var det enkel dragning. Tre hade inte varit nån match.
Kablar från uttag i vägg till utrustning är det enklast att använda förkontakterade. Vill du ha dolt förläggning använd kabellist som du fäster längs golvlist.C claste skrev: