Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nätdriven skruvdragare - kapacitet?

1. K
    Medlem · Västra götaland · 12 inlägg

krakerod

Medlem
    Hej

Till våren ska jag börja på ett projekt där jag kommer behöva skruva ca 500st 4.8x140 mm självborrande skruv. Först genom en 45mm träregel, sedan borrar den genom eternit för att slutligen gå vidare in i en träregel. Jag har testat ett par skruv med min 12V Makita skruvdragare (Makita 6317D) och den orkar med det men batteriet sugs snabbt ur så jag är lite skeptiskt till att den pallar med uppgiften fullt ut.

Så nu har jag börjat fundera på att skaffa en nätdriven skruvdragare och har tittat på bl a en Makita FS2700 http://www.makita.se/tool/15525/FS2700.html men blir inte riktigt klok på kapaciteten. De nätdrivna maskinerna verkar ha ett mycket lägre vridmoment jämfört med batteridragarna så min fråga är ifall det är troligt att en maskin som Makita FS2700 klarar uppgiften? Någon som har erfarenhet av liknande nätdrivna skruvdragare och dess kapacitet?

Anledningen till att jag tittar på ett nätdrivet alternativ är i första hand pris (en ny batteridragare som är bättre än min makita kommer högst troligen vara bra mycket dyrare än en FS2700). Sedan kommer inte en sladd vara ett stort bekymmer där jag ska jobba.

2. vojma
    Medlem · Norrbotten · 2 587 inlägg

vojma

Medlem
    • Laddar…
  3. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
  4. Mikael_L
    Medlem · 43 969 inlägg
    Nej, den du länkade till är värdelös för tung skruvning. En nätdriven maskin för detta ändamål ska vara nedväxlad = lågvarvig. Speciellt konstruerade maskiner för detta brukar ligga på runt 400-600 RPM.
    Typ denna:
    http://www.makita.se/tool/15243/DS4011.html

Passar också bra för att vispa bruk, fästmassa och fog, köra hålsåg och andra liknande tunga uppdrag.

En tvåväxlad maskin kan också fungera hyggligt, bara lågväxeln ligger på, säg max 700 RPM.
    Nackdelen är att dessa är både större och tyngre än enväxlad diton som är speciellt konstruerade för styrka.

Hur som helst så frestar det på handleder och så att köra sådana här maskiner, då lika mycket moment ska tas upp av händerna.
    Där har slående skruvdragare som vojma föreslog en stor fördel. Det är väldigt skonsamt att köra, dock inte för öronen då det smattrar ettrigt.
    Jag har inte använt slående skruvdragare själv, så jag vet inte hur länge batteriet kommer räcka för din uppgift. Det får någon annan ge besked om.

Själv skulle jag kunna tänka mig att använda en lågväxlad 230V-maskin för den uppgift du har framför dig, men jag skulle även gärna prova en slående skruvdragare.
    Så jag kan inte råda i valet mellan dessa, men däremot kan jag peka ut vilken 230V maskin du bör köpa om du tänker använda det, en på minst 400W och högst 700RPM. Gärna minst 500W och 500RPM.

Själv har jag en tvåväxlad grön Bosch med ca 700RPM på lågväxeln, som jag blandar massor med och kör hålsåg med. Så själv kan jag inte motivera investering av en dedikerad lågvarvsmaskin till nypris. Men skulle jag råka snubbla över en löjligt billig sådan maskin (typ den jag länkade till, motsvarande finns i alla proffsfabrikat blå Bosch, DeWalt osv) så skulle jag snabbt köpa den. Särskilt när jag kör hålsåg så lider jag, främst av längden, på min tvåväxlade maskin.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

5. A
    Medlem · Uppsala · 64 inlägg

Asaemon

Medlem
    Jag har en Makita TD0101F och en Protool Quadrill DRP, men har inte använt dem särskilt mycket än, då den delen av renovering inte är påbörjad än.

6. Lolle
    Medlem · Jämtland · 3 145 inlägg

Lolle

Medlem

Just den Vojma länkade till var väl faktiskt ingen slagskruvdragare, däremot skulle jag vilja fortsätta på det spåret.

Jag skulle rekommendera just en slagskruvdragare av större modell kanske 18v eftersom du har tyngre jobb framför dig. En stor fördel blir att du vid dessa längre och rejälare skruv inte behöver anstränga dig eller lägga tyngd på maskinen utan slagrotationen driver in skruven helt smärtfritt. Efter en lång dag så kommer du uppleva hur skönt det är med slagskruvdragaren. Jag för min del använder inte mina vanliga skruvdragare för annat än förborrning eller skruvning inomhus om barnen sover, i övrigt hänger alltid någon av slagskruvdragarna i byxorna.

Min 10.8v är tekniskt sett egentligen stark nog för ditt jobb men med nackdelarna att den börjar slå för tidigt och batterierna blir för klena.

Så testa en 18v slagskruvdragare med minst 2 batterier och undvik budgetpaket med 1.3 ah batterier helst.

Fördelen med denna kontra nätdriven blir att du i längden troligen har mer nytta av slagskruvdragaren efter detta projekt.

Nackdelen är förstår att batterier slits i längden. Priset är något högre för bra maskiner. Dessutom är det bara att ställa in sig på hörselkåpor på då det låter rejält om slagskruvdragaren

7. K
    Medlem · Västra götaland · 12 inlägg

krakerod

Medlem
    Slagskruvdragare låter intressant, det hade jag aldrig hört talas om innan. Är det någon skillnad i hur mycket bitsen slits med en slagskruvdragare jmf med en traditionell? Jag har torx-skalle på mina skruv. Jag ska som sagt var använda självborrande skruv som skall borra sig igenom eternit, kan detta vara ett problem för en slagskruvdragare?

Tack för svaren!

8. skalman1
    Medlem · El Värmlando · 2 955 inlägg

skalman1

Medlem

Om man har bra bits så håller dom grymt länge, billiga kan bli som en spiral. :)

9. C
    Medlem · Stockholm · 5 311 inlägg

corre

Medlem
    140mm skruv börjar närma sig gränsen för en slagskruvdragare. Själva skruven agerar torisonstav och ibland orkar inte slagskruvdragaren övervinna detta moment och orkar helt enkelt inte.

Jag har upplevt detta på 120mm skruvar som skruvades genom 28mm plank in i en granstock. 1-2 på 10 tog mycket längre tid på sig att skruvas in, och man ser att dom fjädrar lite. Jag tror det är lite kopplat till batteristatusen, nyladdat med spänningen på topp är bättre, närmare slutet är det tuffare. Den börjar slå tidigare och svagare.

Överlag går det dock bra! jag skulle fortfarande rekomendera slagskruvdragare framför vanlig skruvdragare.
    TD0101F verkar ju vara en nätdriven slagskruvdrare och vettig. Men jag hade hellre investerat i en 18V maskin, mer mångsidig.

FS2700 är en gipsdragare, sk enpetare. 5-6nm i moment och gjord för 4.2*45 typ, gips och golvskruv.

10. K
    Medlem · Falun · 1 111 inlägg

KungAnka

Medlem
  11. B
    Medlem · Stockholms län · 215 inlägg

baljbalj

Medlem
    Jag har skruvat flera tusen 6x140 skruv i sommar.

Jag använde en skruvdragare GSR18VLi och en slagskruvdragare GDR18VLi. Båda klarade jobbet och jag hade inte velat varit utan någon av dom.

Slagskruvdragaren behöver man inte trycka mot skruven lika mycket och man kan skruva i mycket sämre vinklar t.ex. över huvudet. Dessutom är den väldigt kort speciellt när man bara stoppar in en bits vilket behövs oftare än man tror. Men som sagt den låter och är för snabb för mindre skruv man inte vill försänka djupt i trät. Men om man bara ska mata massor med stora skruvar på typ en öppen vägg eller regelstomme är valet lätt en slagskruvdragare.

Använde slagskruvdragaren dessutom att förborra med. Väldigt snabb och liten och smidig med bara en borr med bitsbakända och ett 1,3Ah batteri. Men det var små borrar (jag vet att det inte är tanken men det var optimalt) då motståndet inte var stort nog för slaget att gå in.

Förslagsvis har du två stycken 3,0Ah batterier och ett 1,3Ah batteri eller tre 3,0Ah batterier för detta kit. 1,3Ah batterierna klara inte många 6x140skruvar men 3,0Ah räcker väldigt bra (vet inte varför det är så sjukt stor skillnad men så var det).

Bits drog jag av med båda dragarna (rent slitagemässigt höll dom bättre i slagskruvdragaren tror jag), troligtvis för man inte orkar trycka så seriöst efter ett tag med den vanliga skruvdragaren.

Edit: ser att det finns 4,0Ah batterier nuförtiden till dessa. Jag upplevde att 3,0Ah räckte väldigt bra så om 4,0Ah batterierna är större (vikt och volym) hade jag nog inte satsat på dom).

Redigerat 25 dec 2012 09:26
  12. vojma
    Medlem · Norrbotten · 2 587 inlägg

vojma

Medlem
    Jag misstänker att TS ska tilläggsisolera huset med fasadskivor. Jag har en BDF452 (föregångare till 456:an som jag länkade till) och den klarar jobbet utan problem. Isolerade en gavel ca 30kvm i somras. I och med att laddaren är så pass snabb (22 min) så tror jag nog att du kommer att klara dig med ett batteri. Visar det sig att det går FÖR tungt så kan du ja alltid använda din gamla till att förborra genom 45x45:an

Precis som kinglolle noterade så var den jag länkade till inte en slagskruvdragare. BTD146:an kostar runt det dubbla så jag anser att om man bara ska köpa EN skruvdragare så är den utan slag ett bättre val då den är mer allsidig.

Den JULA-masin som KungAnka länkar till skulle KANSKE fungera bra om du skulle dra in 12x200 fransk skruv men absolut inte för vanlig träskruv. Dessutom för du problem att montera en passande bits på ½" fästet samt att den väger dubbelt så mycket som en batterimaskin.

Sen kanske du inte ska (som jag har gjort) bara titta åt Makita-hållet. Det finns många andra bra märken och som många tidigare har påpekat så är det ofta ett personligt val så att man tycker att maskinen ligger bra i handen.

• Laddar…
  13. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 259 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Har du nytta av en lågvarvig nätdriven maskin till annat också köp en sådan den håller förmodligen livet ut och är bra att ha till stora hålsågar och andra tunga jobb.
    Jag tycker inte slagskruvdragare är ett bra alternativ till detta ändamål.
    En större skruvdragare funkar också tex den jag har Hitachi 18 DSL klarar detta jobb men är ju dyrare än en nätmaskin.

14. V
    Medlem · Norrbotten · 608 inlägg

Vante

Medlem
  15. Lolle
    Medlem · Jämtland · 3 145 inlägg

Lolle

Medlem

På vilket sätt är inte slagskruvdragare ett bra alternativ för detta ändamål om jag får fråga?

Att köra med en tung mutterknackare eller borrmaskin är i mina ögon en obekväm och slitsam uppgift. Skall det tilläggsisoleras med tunga nätdrivna maskiner hoppas jag att TS använder byggställningar och inte tänkt åla runt på stege i alla fall som en av mina grannar gjorde.

Jag vidhåller min åsikt att en starkare slagsruvdragare med dubbla lite större batterier gör jobbet på ett bra sätt och kommer vara till nytta i framtida renoveringar också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.