Nätägare vägrar låta oss byta elleverantör

24k läst  138 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Vi bygger en villa där vi nyligen fått permanent el inkopplad. När detta skedde fick vi automatiskt ett anvisningsavtal där nätägarens elbolag blev leverantör.

Vi har vid flera tillfällen försökt byta elavtal till en annan leverantör men nätägaren vägrar och hänvisar till felaktigt anläggnings-ID. Detta är dock samma anläggnings-ID som de själva uppger på sina fakturor och i mail vid direkt fråga. Tyvärr är detta också det enda mail de svarar på. Trots upprepade kontaktförsök i övrigt via mail och telefon har vi inte fått något svar på våra frågor. Företaget har heller ingen hemsida.

Nätägaren vägrar alltså att låta oss byta elleverantör vilket vi har rätt till enligt 11 kapitlet 19 paragrafen ellagen. Efter samtal med ett flertal grannar framkommer att ingen trots upprepade försök fått byta elavtal. Detta är ett brott mot ellagen enligt Energimarknadsinspektionens bedömning och innebär en stor kostnadsökning då elleverantören tar ett betydligt högre pris än vad ett avtal hos en annan leverantör skulle kosta.

Har jag och mina grannar rätt att bestrida förbrukningsdelen av fakturan med hänvisning till att vi inte tillåts byta elleverantör? Preliminärt avser vi betala den fasta och rörliga nätavgiften.

Finns det något annat, rent juridiskt, vi kan göra i denna situation?

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Nivå 4
    Vad säger dom att avtalet har för giltighet , löpande/1 år / 5 år
    Ring dom igen och fråga vem som är abonnent för ID-numret som står på din mätare/på sidan om så ska dom kunna tala om det. eftersom dom säger felaktigt ID-nummer .SEN kan du kontakta /www.ei.se/kontakt ( energimarknadsinspektionen med problemet )

3. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar. Vi har inte ingått något avtal med dem. Vi blev tilldelade ett anvisningsavtal (automatiskt vid inkoppling). Vi har alltså inte skrivit på något kontrakt eller gjort något muntligt avtal. Ett anvisningsavtal ska per definition inte ha någon bindningstid.

Har varit ute och kollat i elskåpet och där står tyvärr inget anläggnings-ID. Däremot har vi från nätägaren alltså fått angivet ett anläggnings-ID som de sedan hävdar inte stämmer när vi försöker byta.

Detta är heller inte något som bara drabbat oss utan samtliga grannar jag pratat med (5-7 stycken kanske) har fått exakt samma bemötande och ingen har lyckats byta elleverantör.

Edit: Ska också tillägga att nätägaren inte går att få tag på. Vi har ringt ett otal gånger och skickat 5-6 mail. Inget svar via telefon och två mailsvar.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Nivå 4
    Vem är nätägaren och det är samma EL-leverantör då , har ny fått några räkningar, på den står anläggningsnummer och abonnemangsnummer, det är dom som ni är registrerade på.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 2
    Företaget som äger nätet har samma ägare som företaget som levererar elen. Båda beloppen betalas också på samma faktura. På denna faktura står det anläggnings-ID vi angett vid bytesförsök och som de då hävdat är fel. Samma svar har våra grannar fått.

6. J
    Medlem · Nivå 4
    OK du vill inte ge namnet, är bra, då ska du ringa till Energimarknadsinspektionen och tala om vad som är på gång med nätägaren/lev , dom vill säkert ha info detta. Kom tillbaka och tala om vilket resultat det blev

• Laddar…
  7. L
    Medlem · Nivå 10
    Har då fått ett mail där dom skriver att det är ett felaktigt anläggnings-id? Då bör du kunna bestrida elräkningen och hänvisa till deras svar om det felaktiga id'et eftersom du inte kan byta pga att du inte har det anläggnings-id som står på fakturan så är det inte din anläggning dom fakturerar för.

Sen skulle jag anmäla dom direkt utan att tveka, jag antar att dom inte är billiga på elen för den delen.

Sen låter det som att nätägaren heter styrman i efternamn.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Energimarknadsinspektionen har tydligen blivit kontaktade om detta företag av grannar för något år sedan men inget verkar ha hänt. Har själv skrivit till dem i veckan och de sa då att jag skulle skriva igen senare om bytet fortsatt inte går genom med en formell anmälan så ska de göra en tillsyn. Företaget jag vill byta till, Telge Energi, har varit till stor hjälp än så länge men inte heller de har trots påtryckningar lyckats få till ett byte.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 2
    Hej. Jag har inte fått mail till mig om att det är fel ID. Det svaret har Telge energi fått när de på min uppmaning försökt ta över mitt abonnemang. De har dock angett samma ID som nätbolaget påstår att vi har och som också står på fakturan.

Min sambo har varit inne på din idé med att då hävda att fakturan inte är för vår anläggning eftersom det är fel anläggnings-ID. Kanske kan vara en framkomlig väg. Vi är som sagt inte de enda som drabbats utan detta gäller samtliga grannar (jag pratat med).

Ägaren är en lokal förmåga som inte heter Styrman men som enligt flera källor ska vara mycket besvärlig. Har dock inte träffat honom själv så ska inte uttala mig om det men han verkar inte vilja sköta sitt företag enligt gällande lagar i alla fall.

Elen kostat nästan 40 öre extra per kWh så det blir några hundralappar dyrare i månaden.

10. J
    Medlem · Nivå 4
    På honom igen, men gå ihop alla som finns med problemen, skriv till EI och underteckna och alla ska underteckna brevet

• Laddar…
  11. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Kontakta en advokat och dra företaget inför domstol. Omgrannarna försökt i ett år, så tro inte att just ni kommer att lyckas prata vett i honom. En domstol däremot, som kan utdöma böter, skadestånd och annat, det biter nog.

• Laddar…
  12. R
    Medlem · Nivå 8
    Men grannarna har fortsatt inte lyckats byta och betalar överpris? Gjorde inte de någon formell anmälan då?

Ni ska absolut göra en anmälan och speciellt betona att det är ett återkommande problem för flera så det ser ut som det satts i system.

• Laddar…
  13. martin43
    Husägare · Nivå 11
    Ang.avtal så måste ni ju ha avtalat om anslutning till elnätet? Vad står det där i?

14. S
    Medlem Nivå 2
    Vet inte hur det där fungerar faktiskt. El, vatten, avlopp och fiber är framdragna till alla hus och sedan får man en faktura på inkopplingsavgift när man kommit så långt i processen. Det finns ju inga val i något av dessa fall utan de som grävt fram den specifika saken för flera år sedan är ju de man får betala till nu när man bygger huset.

Vi har alltså inget avtal kopplat till fakturan och det är heller inget som nätbolaget hänvisat till. De säger att vi får byta elleverantör men säger sedan att det inte går på grund av fel anläggnings-ID. Tror heller inte en nätägare kan binda upp sina kunder till en elleverantör eftersom det ska råda fri konkurrens på elmarknaden. Samma sak har alltså drabbat samtliga grannar.

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Bestrid räkningarna (Kanske lämpligt att deponera pengarna!?!) med hänvisning till att de inte är för er fastighet, så händer det nog något.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: