Det här är kanske inte helt rätt forum, men jag vet inte var jag ska få bra tips annars, så jag försöker... ;)

Sambon och jag ska flytta till en hyreslägenhet med stor balkong (vet inte exakta mått i nuläget, vi har bara varit där och tittat en gång). Huset är byggt 2001 och balkongen går delvis "in" i fasaden, kanske en halv meter, resten är utanför. Grannen har en balkong precis sidan om så ena kortsidan tror jag är täckt på något vis (det var dessutom kväll när vi var där och tittade...).
Till saken hör att jag har två stycken katter och för att man inte ska behöva passa på varje gång man öppnar balkongdörren och för att de också ska kunna njuta lite frisk luft och fågelsång, så vill jag näta in balkongen. Jag kommer att fråga hyresvärden först (tror jag ;)) och då vill jag ha en idé om hur det ska se ut och vilka ingrepp jag (inte) behöver göra...
Räcket/staketet/sidorna på balkongen (total hjärnsläpp, vad heter det?!) är av tvärgående smala ribbor i...lärk kanske? Det finns en balkong ovanför också och vad jag kunde se finns det möjlighet att fästa någon form av nät med någon form av öglor i nån regel som gick under ovanför varande balkong.

Finns det någon som har katter här och som har bilder på en inätning? Någon som har tips på ett nät som syns så lite som möjligt? Andra tankar och funderingar?

Hej

Vår balkong var av typen där den sitter ihop med en granne, men har betongvägg hela vägen ut på den sidan, och där det är "fritt" ca 1 m på andra sidan

Vi skruvade ihop stående reglar (behövs rätt klena dimensioner om det inte är tigrar du har) med en lika klen ribba upptill. Totalt hade vi tre stående reglar. För ihopfogningen använde vi små "skruvbleck". Reglarna förankrades i balkongräcket med buntband (sk "stripes" eller "kattstrypare"). Reglarna sågades i längder så de liksom kilade fast mellan golv/tak.

Mellan reglarna häftade jag fast vanligt grönt bärnät. Ett sånt nylonnät som ska skydda bär mot fåglar du vet. Det höll kalasbra alla fem år vi bodde i lägenheten. Nätet syntes knappt och man fick inte den där kumlabunkerkänslan man får bakom hönsnät.

Det var en svår beskrivning på något som var jatteenkelt att fixa, hoppas du förstod. (Har tyvärr inga bilder).

Obs att katter tycker det är hysteriskt kul att stamklättra upp längs reglarna, eller hitta en glipa så de går på balkongräcket UTANFÖR nätet.

//Daniel

I SVT-programmet Lilla Täppan jobbade en inredningsarkitekt med balkonger. I ett av programmen byggde de en kattbalkong med nät. Programmen finns att se på SVTs webbplats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.