Hej!

Kom just tillbaks från en resa till Spanien och hittade där en riktigt bra lösning till vår altan på framsidan.

Först lite bakgrund. Vi har två altaner, en med tak och en utan, den utan är på framsida i söderläge med ett vindskydd, alltså ett vindskyddat hörn. Den blir mycket varm när solen ligger på vilket resulterar i att vi aldrig sitter där. Söker därför ett bra skydd som dämpar solljuset, det behöver dock inte vara regntätt och gör inget om det släpper igenom vind.

Det jag hittade i Spanien var en segelduksliknande konstruktion i form av ett nät som släpper igenom lite sol men som ändå skuggar tillräckligt. Det var spännt över en uteservering.

Det skulle verkligen vara perfekt för vår altan. Någon som sett något liknande, vet var man kan hitta ett sådant sol-nät eller har förslag på liknande fungerande lösningar.

Min tanke är att bygga en segeldukslösning men med ett sådant solnät istället...

Hade också letat länge, sprang på ett på IKEA för 329:-

Hyfsat stort, fungerar bra. Helt klart prisvärt.

Otroligt...jag som lurat på vart jag ska hitta. Ska genast bege mig till IKEA och inhandla en och se om den duger..

Väcka liv i en gammal tråd. Lade precis upp en tills jag hittade denna.

Är det ikeas dyning ni pratar om... den ser ganska tät ut..

IKEAs DYNING soltak i vitt hängt över en uteplats med brunt trädgårdsbord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.

20-30cm makadam i botten, ingen isolering du vill utnyttja värmen underifrån.
Packad makadam på sidan och helst lera sista dm för att hålla vatten borta sedan xps borde räcka med 60 cm runt om sedan markduk under hela altan och på den stenmjöl 0-8 eller 0-16.

T tracker skrev:
20-30cm makadam i botten, ingen isolering du vill utnyttja värmen underifrån.
Packad makadam på sidan och helst lera sista dm för att hålla vatten borta sedan xps borde räcka med 60 cm runt om sedan markduk under hela altan och på den stenmjöl 0-8 eller 0-16.
Tanken var väl att släppa igenom lite sol. 20 cm makadam tror jag blir för tätt.

• Gilla
  • Haha
vincentt och 3 till
  • Laddar…
Letar segel jag med, segel gjorda av HDPE ser ut att släppa igenom vatten och vind.
Testa att googla HDPE och solsegel så borde du få några träffar.

Det kom upp en hel del. Tack för tipset.

Så här blev det... självklart blev den liiiite för liten. Får köpa större när solen står som högst.

HDPE fungerar riktigt bra i vind, riktigt bra. Kom starka vindpustar och regn i lördags och den rörde sig inte så pass mycket osm jag trodde. Vårt parasoll... den flög... omkull =).

Beige segelduk spänd över en trädgård för solskydd, lite för liten, mot blå himmel.
Skapa konto

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vilken blev det? Färgen stämmer inte med Ikeas på bilden iaf.

Jag köpte på Hornabach. 199::-

https://www.hornbach.se/shop/Solseg...HDPE-135g-360cm/7047263/artikel-detaljer.html

Jag tror inte den på IKEA är HDPE...

Sen var jag tvungen att köpa beslag till 250:- ish på Biltema. Båtdelar. Dem var dyra. Men... ja... annars kan man inte fästa den på ett vettigt sätt.

Beslag och rep för solsegel monterat på en trästolpe med en häck och hus i bakgrunden.
Skapa konto
Beslag för solsegel monterat på en trästolpe med en suddig främre kant i förgrunden och en vit pickup-bil i bakgrunden.
Skapa konto
Beslag för solsegel monterade på en gul husvägg med numret 30, vita rep spända från beslagen.
Skapa konto

• Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.