Byggahus.se

Nästan för bra att vara sant?

1. F
    Medlem · 1 527 inlägg
    Hej!

Vi har köpt ett hus med komposttoalett. Helt okej för oss men en riktig WC vore ju toppen.

Men då vi frågat kommunen har de sagt att grundvattennivån är för låg i området och en WC skulle slösa på vattnet i oödan. 1987 blev det totalförbud för nya WC i området. Inte mycket att göra tänkte vi.

Men nu i samband med att vi tänkte bygga ett garage med tvättstuga så ville kommunen se tillstånd för den befintliga avloppsanläggningen. Efter mycket om och men hittade jag detta tillstånd från 1970 där det står beviljat från kommunen att 1 WC och ett BDT får installeras.

Men i huset har man alltså bara installerat ett BDT av okänd anledning.

Men då jag frågade kommunen om detta tillstånd förfallit sade de att det gör det aldrig och att givet tillstånd gäller.

Så nu får vi helt plötsligt installera en WC. Helt otroligt så det är väl bara att smida medans järnetär varmt.

Men nu skulle jag gärna vilja ha era erfarenheter och synpunkter på detta. Finns det risk för bakslag?

Mvh
    Fredrik

2. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Re: Nästan för bra att vara sant?

finns det ingen brist på kranvatten? då är det väl OK :)
    gaia

3. F
    Medlem · 1 527 inlägg

Hej
    Jo det är ju det det gör. Innbär då ditt inlägg att du tror kommunen kan häva ett givet tillstånd?

Mvh
    Fredrik

4. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Nej, nej, jag undrade bara om det är mycket kännbart och om du har saknat vatten någon gång. En WC utan vatten i långa perioder är ju inget höjdare.
    Annars tror jag att kommunen bestämde rättvist att alla ska ha en WC (och inte fler) så du har ju rätt att ha en också :).
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.