Byggahus.se
Jag äger en kap- och gersåg och en sänksåg med lång och kort skena. (Plus en jätteliten rikt- och planhyvel, sticksåg, spånsug, handöverfräs och diverse andra små maskiner.) Jag kan göra det mesta med dessa grejor, men att klyva reglar och brädor är ganska tidsödande med sänksågen och svårt att få riktigt exakt, även om det går om man mäter, mäter och mäter igen. Även att såga flera småbitar i samma storlek, som när man bygger lådor och annat tar väldigt mycket tid mära flytta mäta flytta. Jag villhöver alltså en såg för att klyva grejor och såga upp flera likadana bitar.

Hittills har jag varit helt inne på en bordssåg. Jag har ett litet dubbelgarage som alternerar mellan bilverkstad, snickeri och måleri, så man kan inte ha ett allför stor makapär, den bör gå snabbt att dra undan och inte ta allför stor plats.Trefas finns. Tror jag skulle klara mig med en bättre byggsåg med ben, typ Metabo TS 254, men en tyngre gjutjärnspjäs på hjul hade också funkat, dock väldigt svårt att hitta bra begagnat och nya är väldigt dyra. Men nu funderar jag på om en rejäl bandsåg kanske hade uppfyllt mina behov, plus lite till? Farsan har en bandsåg som jag använde till allt möjligt i ungdomen, men minnet kan bedra angående hur bra det gick med precision, repeterbarhet osv. Såga spår för lådbottnar etc är ju också svårt med bandsåg. Det bör ju finnas en bra anledning till att folk är så förtjusta i bordssågar.

Grön stående bandsåg Woody BS 250 med sluten bas och arbetsbord i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metabo TS 254 bordssåg med justerbart sågbord och benstöd.
Skapa konto
Bordssåg med hjul och handtag som en person drar ut, vilket visar sågens portabilitet och utrymmeseffektivitet.
Skapa konto

Det tråkiga svaret är nog att det beror på vad du skall göra men jag tror att en bordsåg är mer rätt med de scenarion du listar. En bordsåg är ju dessutom väldigt mångsidig för att göra fogar och erbjuder mer precision än vad en bandsåg gör.

• Gilla
KungAnka
  • Laddar…
Instämmer

Ska man göra raka snitt väljer man alltid bordsågen framför bandsågen.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Bandsåg för att klyva massivträ och såga sånt som man annars gör med sticksåg, typ kurvor o cirklar o annat. Bordsåg till att justera till bredd o längd (efter plankan varit hos bandsågen o rikt o planhyveln), såga skivmaterial (som inte är för stort), såga flera av något och göra fogar. Klyva tjocka plankor på bordsågen är ingen höjdare även om det går.

Pengamässigt så klyver en Inca för 1000:- massivt trä bättre än en bordsåg för 20k. Jag hade köpt båda o lagt betydligt mer pengar på bordsågen.

• Gilla
Abbefors och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker en bandsåg för de scenarion du listar är så gott som värdelös om du inte också har en rikthyvel. Nu skriver du iofs att du har det men att den är väldigt liten?

Personligen så föredrar jag att klyva grova plank på bordssågen. Dels för att det går fortare men kanske främst för att jag har rejält utmatningsbord till bordssågen och för att själva bordet på bordssågen är betydligt större än på bandsågen. Fördelen med bandsågen är att man förlorar lite mindre material.

V vectrex skrev:
Fördelen med bandsågen är att man förlorar lite mindre material.
....och att man kan grovklyva plank direkt från brädgården.. Annars får man köra cirkel/sänksåg med skena om man inte orkar ratta runt plankan på hyveln o få den rak så man sen kan grovklyva på bordsågen.

Om man skall grovklyva plankor på bandsåg skall det vara brett blad virket i sin tur innebär en stor och kraftig bandsåg. Minst 60-70cm hjuldiameter för att inte kröka bladet för brant och kraftig stomme som klarar en tillräckligt stor spännkraft.
En sådan bandsåg passar inte in särskilt bra in i dina planer så jag föreslår en rejäl bordscirkelsåg. Minst 2,2kW trefasmotor helst större.

H heimlaga skrev:
Om man skall grovklyva plankor på bandsåg skall det vara brett blad virket i sin tur innebär en stor och kraftig bandsåg. Minst 60-70cm hjuldiameter för att inte kröka bladet för brant och kraftig stomme som klarar en tillräckligt stor spännkraft.
En sådan bandsåg passar inte in särskilt bra in i dina planer så jag föreslår en rejäl bordscirkelsåg. Minst 2,2kW trefasmotor helst större.
Njae, tillåt mig att inte hålla med. Även en liten och klen bandsåg klyver med enkelhet 2” plank av hårdare träslag. Sen kan det vara lite småtrixigt att balansera tunga plank på en liten och lätt såg, men det går att lösa.
Pratar vi klyva på höjden så håller jag med dig, men det är nog inte det som denna diskussion avser.

Såga pinnar på tvären, gersåg
Såga pinnar på längden, bordssåg
Såga kurvor, bandsåg.
För mig var bordssågen det stora lyftet i verkstaden. den gjorde det möjligt att fixa till brädor av vilken dimension man vill. Den behöver inte vara särskilt stark heller, en sk "byggsåg" duger väldigt länge. det man kan reta sig på med dom som säljs på Jula eller Bauhaus är dåliga styrspår och hög ljudnivå.
Efter fem år med en Meec som ska pensioneras efter lång och trogen tjänst har jag beställt en Axminster 216 med gjurjärnsbord, insultionesmotor och remdrift. Återkommer i en annan tråd med första intrycken när jag har fått den installerad.

• Gilla
KungAnka
  • Laddar…
Tack för alla svar. Nu har jag beställt en Metabo TS 254. 2000 W, 87/54 mm såghöjd och någorlunda stort bord på 750x750 mm. Strax över 6000:- med ben och hjul känns billigt i sammanhanget, får se om det är prisvärt eller bara billigt. Enda bordssågen jag använt förut är farsans gamla Inca med 3-fas, remmar och gjutjärnsbord och en gammal kombinerad bordssåg+rikt och plan (fantastiskt bra, men har inte hittta nån ny sån). Bandsågen jag hade på g var en 2 m hög gammal gjutjänspjäs, detta blir defenitivt bättre när det ska mekas bil eller målas dörrar i garaget eller mys-sågas i trädgården, hur bra det än är med rejäla grejor är det skönt att kunna flytta på dom.

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.