Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Nära el-brand - story + ber om råd

1. A
    Medlem · Stockholms län · 10 003 inlägg

Avemo

Medlem
    På bilden ser det ut att vara i anslutningen av tråden i uttaget och inte i kontaktytorna mellan uttag och stickpropp som det blivit varmt. Givetvis hade inte en större säkring hjälpt, men möjligen grövre tråd.

Jag tycker i alla fall att det är intressant att något som ser ut att vara och beskrivs som en korrekt installation visar sig vara potentiellt brandfarlig. Uppenbarligen är det ingen nyhet för elektrikerna i tråden dock.

2. Azkel
    Medlem · Stockholms · 230 inlägg

Azkel

Medlem
  3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 201 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Bra att du bara har klippt bort ledarna så att elektrikern kan ta sig en noggrann titt på vad som har hänt här. Nu lutar det ju åt en felaktig anslutning, hur det nu kan ha gått till.

4. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 713 inlägg

Oldboy

Medlem
    Även anslutningen av ledarna är kontaktytor (skruv el fjäderbleck). I det här fallet tycks de ha varit ännu mindre än de mellan kontaktstift/bleck. Det behöver inte vara felaktig montering.

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 201 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Någon som känner igen detta fabrikat? Hur är snabbkopplingarna?

6. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    Eljp-trend uttag med snabbkoppling = skit. Jag föredrar skruvkoppling...

7. Azkel
    Medlem · Stockholms · 230 inlägg

Azkel

Medlem
  8. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 126 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Eventuellt en ledtråd.

9. F
    Medlem · Östergötland · 37 inlägg

flittiditt

Medlem
    Jag skulle sätta mina pengar på dålig anslutning. Lätt hänt med de fjäderanslutningarna, speciellt om fk'n är lite för lite uppskalad eller spretigt tvinnad.
    Taskig anslutning och kanske också med för få kardeler.

10. F
    Medlem · kronoberg · 1 519 inlägg

-=fullmoon=-

Medlem
    samtidigt så är det en fjäderanslutning så tycker jag inte att det åligger montören utan tillverkaren eller någon i det leder.
    Det enda man kan göra som montör är ju att se så att man använder rätt material. Skalar upp kopparn lagom långt utan att göra jack i kopparn och sen göre ett "dragtest". Det tryck/moment som fjäderbläcket spänner mot ledaren är ju inget man som montör kan kontrollera.

Men med en skruvanslutning tycker jag det ligger ett högre ansvar på montören då i princip alla skruvar ska dras med moment. Detta är givetvis lättare att både dra för mjukt och för hårt.

Undra hur kallflytningar och varmgång ter sig olika gentemot om det är skruvanslutning eller fjäder? Skruven kan gänga ur sig. Fjädern kanske förlorar sitt tryck emot ledaren efter ett par år. Vem vet.

11. E
    Medlem · jämtland · 21 533 inlägg

elmont

Medlem
    En svaghet hos Eljos snabbkoppling är att det inte är speciellt svårt att få någon/några kardelar utanför "fjädern" så man måste vara uppmärksam när man kopplar. Det andra "stora" fabrikatet har inte det problemet, då det har en lite annorlunda konstruktion.

12. H
    Medlem · skåne · 247 inlägg

Hoppehare

Medlem
    Av intresse, vad skulle rimligt skett om förloppet fått fortsätta. Skulle kardelerna lossnat och processen självdött eller är det så att vp rör/slang dosa och uttag brinner ganska väl vi de temperaturer som man skull kunnat förvänta sig?

13. H
    Medlem · Dalarna · 2 042 inlägg

HSP

Medlem
    Varmgången ser ut att ha börjat vid "snabbkopplingarna" på uttaget
    Ser ut som en kardel ligger på fel "sida" fjäderblecket på "L" anslutningen om man tittar noga:confused:
    Är det en kardel som ligger fel då kanske det kan vara fler.

Jag är väl gammalmodig när jag säger att jag föredrar skruvanslutning på uttag.

Redigerat 24 dec 2013 22:39
  14. Mikael_L
    Medlem · 43 657 inlägg
    Inte av mig iaf.

Jag anser att 16A på vanliga schuko-uttag är lite av att balansera på gränsen. Då dimensioner på kontaktytor och kontakttryck från början aldrig var tänkta till dessa strömmar.
    Jag tycker att 16A avsäkrade uttag med 2,5mm2 är valet för belastningar som tillfälligtvis drar upp till 16A, men inte kontinuerliga laster. Och då givetvis uttag av bra kvalitet och specade för 16A.

Ska det dras mer konstant höga strömmar så finns det bättre kontaktdon om det inte är lämpligt med fast anslutning, t.ex.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    16A-plug.jpg

• Laddar…
  15. G
    Medlem · 368 inlägg

Grottan

Medlem
    Var det där uttaget nytt när det monterades?

Tycker det ser lite halvslitet ut med sprickor på mitten och det för ELJO TREND typiska felet med saknade "frigöringsläppar" - maken till kass konstruktion får man leta efter, har plasten bara hunnit åldras lite så är det lögn att kunna byta ett snabbkopplat uttag då "flärpen" spricker av på samma sätt som det ser ut att ha gjort på X-plinten och N-plinten.

Har slutat försöka behålla ett ELJO TREND när man skall ändra något, lika bra att klippa bort och sätta dit nytt på engång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.