Byggahus.se

När utbetalas handpenningen?

1. P
    Medlem · 163 inlägg

pag

Medlem
    Hej!

Är i processen att sälja hus. Förhoppningsvis blir det väl kontraktsskrivande snart.

Då träffas väl säljare och köpare hos mäklaren och skriver kontrakt. Åker man i direkt anslutning till detta till banken och överför handpenning?

Sedan är det förmodligen besiktning efter det. Det jag undrar egentligen är hur mycket köparen har i praktiken bundit sig vid kontraktsskrivandet. Tydligen har min mäklarfirma (fastighetsbyrån) en ganska öppen besiktningsklausul. Jag förväntar mig inte alls att några fel skall upptäckas vid besiktning, men om ingen handpenning betalats då känns det ju som köparen mer lättvindigt skulle kunna backa ur kanske pga att något annat objekt dykt upp...

Alltså, när betalas handpenningen?

Mvh
    Pagge

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: När utbetalas handpenningen?

Inom den tid som överenskoms med säljaren.

......men besiktiga EFTER ni skrivit kontrakt????????
    Självklart skall besiktningen göras innan, annars köper ni ju grisen i säcken.

Ett husköp är aldrig definitivt förrän hela köpeskillingen och huset bytt ägare. Fram till timmen innan besöket på banken så kan köpare eller säljare dra sig ur affären.

3. A
    Medlem · 566 inlägg

abbe_

Medlem

Ofta(st) betalas väl handpenningen till ett konto hos mäklaren. Kanske just för att inte säljaren ska strula med återbetalandet om köpet kan hävas?, och sen brukar Mäklaren dra av sin provision från handpenningen innan den kommer säljaren tillgodo. Dock bör mäklaren ge säljaren när alla kotraktsmässiga skäl för ev. återbetalning är lösta, alltså innan tillträdet.

/Abbe

4. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Du har inte provat att köpa ett hus i Stockholm de senaste åren hör jag....

Problemet är att om du inte är villig att skriva på och lägga handpenning direkt efter budgivningen - då har jag som säljare dels 5 andra som är villiga, dels tid på mig att ta
    emot fler roliga bud (se andra trådar där folk nämner just sådant - och upp 200 TSEK i pris).

Sedan ser man förstås till att få in klausuler om besiktning i kontraktet av lämplig typ.

Mvh
    /Angelven

5. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Vi har precis köpt hus och det gick till på följande sätt,

1. direkt efter vunnen budgivning är det kontraktskrivande

2. i samband med kontraktskrivandet betalas handpenning till ett speciellt konto hos mäklaren (både säljare och köpare godkänner detta genom avtal)

3. i kontraktet står det att vi kan dra oss ur affären efter besiktning och få tillbaka handpenning. Vi har 8 dagar på oss efter besiktning och behöver inte ange skäl.

4. på tillträdesdatum träffas vi på banken och betalar det resterande köpebeloppet och mäklaren betalar ut handpenning (minus sitt arvode) till säljaren.

6. A
    Medlem · 138 inlägg

allinrep

Medlem

Jag tror att det skiljer sig mellan olika mäklare. I vårt fall fick vi handpenningen (ca.10%) som en bankväxel när vi skrev papperen. Då gäller det att man inte "bränner" dessa pengar innan köpet är helt klart. Skulle nu köparna dra sig ur, dras det av för de extra kostnaderna vi och mäklaren har haft. Mäklaren får sitt arvode vid slutbetalningen.

7. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

[/quote]

Köper ni bilar i Stockholm utan att provköra eller öppna motorhuven??

.......i övriga landet hoppas jag att man är mer sansad och faktiskt tittar efter vad som säljs innan man bestämmer att man ska köpa.

• Laddar…
  8. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Köpte hus för drygt ett år sean.. Gick till på detta viset..
    1: Vi vann budgivningen o fick frågan om vi vill besiktiga huset innan kontraktsskrivning o de gjordes.
    2: Kontraktet skrevs och vi hade 7 dagar på oss att betala in handpenningen till ett konto hos mäklaren.
    3: Dagen för tillträde träffade vi vår bankkontakt och gick igenom hur lånen skulle läggas upp, sedan kom säljaren och mäklaren. Det skrevs en massa papper och resterande av köpeskillingen fördes över till mäklarens konto.

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 259 inlägg

hempularen

Moderator

Handpenningen skall normalt betalas i samband med kontraktsskrivningen, definitionen på "i smband med" kan ju variera en del, man bör kanske räkna med att det kan ta ett par dagar för köparna att betala. Mer än en vecka bör man inte acceptera såvida det inte redovisas mycket goda skäl (som säljare skulle jag bli orolig över deras betalningsförmåga).

Du skriver att mäklaren tillämpar en "öppen" besiktningsklausul. Den tycker jag att ni som säljare bör granska kritiskt INNAN det är dags att skriva, och innan mäklaren presenterat ett kontraktsförslag till köparen. Formuleringar som att köparen har rätt att häva köpet inom ett vissa ntal dagar efter en besiktning kanske man kan behöva gå med på som säljare, (fast helst inte). Det gäller ju då att man har en ganska tight tidsgräns för när en besiktning skall vara utförd. rimligt är att den totala ovisshetstiden bör understiga 10 dagar (efter budgivningen är klar).  Efter såpass kort tid så kanske det går att få liv i budgivningen igen, att de gamla spekulanterna finns kvar.

10. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

[/quote]

Köper ni bilar i Stockholm utan att provköra eller öppna motorhuven??

.......i övriga landet hoppas jag att man är mer sansad och faktiskt tittar efter vad som säljs innan man bestämmer att man ska köpa.[/quote]

Nop - vi öppnar motorhuven och provkör - men jag antar att du inte alltför ofta åker iväg till en M-station och får den kollad innan du köper ? Dvs, åtminstone börjar jag känna efter att ha köpt ett par hus och varit med i ett otal försök att jag har hyfsad koll på vad jag skall titta efter - besiktningen efteråt har inte haft några överraskningar, bara en konfirmering av vad jag redan visste.

... och om det stod 5 personer och ville köpa bilen av dig och 3 erbjöd sig att lägga handpening direkt och köpa förutsatt att bilen var i det skick du utlovar, men 2 vill besiktiga på M-stationen som har tid om en vecka - vem låter du köpa din bil då som säljare ?

Mvh
    /Angelven

11. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Vette katten om jag inte skulle välja de som vill besiktiga på M-stationen.

Det är skönt att veta att köparen har gjort allt de kan för att få veta i vilket skick bilen är i. Samma sak gäller för en husförsäljning.

Tänk er en köpare som hela tiden hittar nya fel och försöker få tillbaka en del av köpeskillingen. Även om köparen inte har rätt är det en hel del det drar med sig av både tid och oro. Med en besiktning minimerar man risken för detta (förutom för dolda fel).

12. E
    Medlem · Stockholm · 2 319 inlägg

Eld

Medlem

Jajjamen!

Jag har då inte öppnat motorhuven före "köp" av de fyra senaste bilarna jag haft.

13. C
    Medlem · 9 319 inlägg

:D He he, jag provkörde inte ens innan när jag köpte min bil. När man köper nåt bättre begagnat till ett bra pris så är det ju underförstått att allt inte är tipp-topp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.