När syllen är bytt vad gör man med golven? Oisolerad platta på mark.

526 läst  7 svar

Nästa tråd i Grund & markarbeten
  1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag och min sambo letar efter vårt första hus, och har konstaterat att typ 90% av allt som är till salu är hus med oisolerad platta på mark. Åtminstone i vår prisklass.

Att det är en riskkonstruktion är inte svårt att förstå och går att läsa överallt. Och jag tror mig ha förstått att om man byter ut syllen i väggarna så är stommen i huset rätt lugn. Men vad gör man med golven? Problemet beskrivs i många sammanhang om man googlar lite, men inte så mycket lösningar.

Har läst lite om ventilerade golv, är det nödvändigt ovan markplan? Mest läst om det i samband med källare som ska inredas.

Eller är det ok att lägga en fuktspärr, typ plastfilm, över hela golvet om syllen byts ut mot stål?

Finns det någon standardlösning? Googlar jag får jag bara fram svar om hur man lägger in golvvärme.
    Det verkar vara en risk det med som kräver mycket isolering och arbete. Behöver man ha det för att få ett rimligt golvklimat eller kan det räcka att isolera mot plattan?

I dagsläget verkar ju många ha lagt plastmatta direkt på betongen av alla sökträffar på "riskkonstruktion platta på mark" att dömma. Men det låter lite kallt om fötterna? Så även om jag inte direkt har något behöv av golvvärme så känns någon form av i isolering relevant?

Så, finns det någon standardlösning vid renovering av dessa hus eller har ni argument för och emot olika sätt?

//Matilda

2. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Jadå, har läst en hel del på den sidan.

Han skriver bland annat "Bäst är det om du kan dela upp projektet i två, så om doften försvinner i och med syllbytet kan du avvakta med ventgolvet."

Vilket jag tolkar som att det inte alltid är nödvändigt att ha ventilerat golv?
    Det är ganska dyrt att installera och drar el, så om det inte är nödvändigt så känns det skönt att slippa. Men när vi ändå ska renovera så tänker jag att det finns bättre lösningar än det uppreglade golvet eller plastmattan direkt på plattan som ofta ligger idag.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Syllbyte behövs väl bara om det är något problem med syllarna? Annars kan man väl göra det i den takt man renoverar resten av huset.

• Laddar…
  5. sir_erken
    Medlem Nivå 7
    Precis, inget som behöver åtgärdas om det inte finns några problem.
    Vi har inga problem med syllarna och inga problem med lukt.

Sen är det viss skillnad om syllarna är impregnerade ingjuta eller om de är obehandlade och ligger ovanpå syllpapp eller liknande såklart.

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 1
    Vi tittar mest på hus som är i behov av en del renovering, och tänker att det kan vara bra att fixa till väggar och golv innan man börjar renovera resten. Blir det billigare att ta in någon som gör allt på en gång eller kan man ta det lite rum för rum? Om vi börjar renoveringen i tex badrum och kök?

Men säg att syllen och ev nedgjutna träbjälkar i uppreglade golv faktiskt överlevt och inte är impregnerade... Då skulle ni inte göra något åt "riskkonstruktionen" innan ni gör i ordning resten av huset? Kanske rimligt, har det hållt tills nu så lär det hålla ett tag till.

Men säg att det är lite halvdålig. Syllen är dålig här och där, kanske specifikt där det har legat plastmatta på golvet i anslutning...
    Mao, tar du bort plastmattan så är troligen problemet löst eftersom plastmatta är typ maximalt dåligt ur fuktsynpunkt för syllen.

Vad lägger man för golv istället, om det inte är så dåligt att det är i behov av ventgolv, men man bör tänka på vad man har för golvbeklädnad. Hur gör man i våtutrymmen där det faktiskt behöver vara fukttätt?

Och om man ändå byter ut syllen, är det ändå dumt att fuktspärra golven? Kan man lägga någon form av isolering ovanpå plattan då eller är det ändå dumt att leda ut fukten mot väggarna trotts stålsyll?

Vem/vilken yrkeskår/firma vänder man sig till angående sånt här? Min sambo är snickare och han vet inte hur man ska göra.

7. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Leta reda på ett hus ni gillar.
    Besiktiga det så ni vet vad som behöver göras och arbeta utifrån det.
    Att göra någon slags planering utifrån vad som kan hända och vara problem är slöseri med tid.
    Det man planerar för i förväg är inte de problem som kommer att uppstå i verkligheten.

Stickan

• Laddar…
  8. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Där bilar man bort plattan så man kommer åt att byta avloppet. Sen gräver man ur och gjuter en isolerad platta.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: