Byggahus.se

När svärfar drar el...

1. M
    Medlem Nivå 5
    Ber om ursäkt för den "på minuten"-doftande ämnesraden :)

Historien är som följer:
    Vi har blivit med ny tvättmaskin och torktumlare. Dessa båda försedda med stickpropp varpå ett smärre ingrepp krävs i tvättstugan då våra gamla maskiner var installerade utan stickpropp med "fasta" uttag.
    När jag i förbigående nämner sagda projekt för svärfar får han plötsligt något drömskt i blicken.
    - "Detta fixar jag! Det är ett både enkelt och roligt projekt!" säger han glatt.
    - "Nej, jag vill att en elektriker gör det så att det blir rätt gjort" säger jag (något jag varit relativt noga med sen jag släckte ner hela bostadsrättsföreningen i min dåvarande lägenhet hösten 2010...).
    Något oroad kikar jag på klockan och ser att det är dags att åka till jobbet. Jag ser tydligt att mina förmaningar inte riktigt fäster men vad ska jag göra? Inte fan skulle väl gubben...

Nåja, efter en dags idogt knot lyckas åka hem relativt tidigt och möts såhär på eftermiddagen inte bara av det strålande vackra vädret utan även av en lika strålande svärfar.
    - "Det är fixat!" utbrister han glatt.
    Oroad störtar jag mot tvättstugan, rycker upp dörren, rundar hörnet och står sen och stirrar stumt på väggen där det nu plötsligt sitter ett sprillans nytt hempul. Ridå.

Nu har jag trots allt ett visst förtroende för svärfar när det gäller el och efter att ha mätt, testat och kikat en del på det själv tycker jag (med mina basala elkunskaper) att det ser relativt bra ut (förutom klamringen, det måste ha varit tråkigt). Vill dock lägga en bild här på forumet för lite input. Vad säger ni, vågar jag köra på?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2015-03-16 14.15.50.jpg

Dosorna är IP 54, väggutagen IP44. Sen har han kört med EQX light på hela installationen. Allt matas från varsin plats (10a) i centralen. De två svarta tåtarna i den högra dosan måste vara från tidigare trefas el liknande och har avslutats i varsin ubåt.

Tack

/J

• Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 7
    Alltså... Även om det kanske inte är något fel rent säkerhetmässigt eller så så ser det ju för jävligt ut med den kabeldragningen, de snea dosorna osv.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Fult som stryk :)
    Saknas klammer också.
    (Men jag skulle öht inte dra kabeln sådär, över min döda kropp.)

Men sen är det väl inga regelmässiga fel, förutsatt att allt är tillräckligt långt ifrån dusch(-munstycke) och/eller badkar. Det får inte finnas uttag i zon 0, 1 eller 2.
    Sen måste det vara skyddat med JFB, annars big NONO.

Jag skulle satt en anslutningsdosa med två utgångar och klippt stickpropparna på maskinerna.

Vad är det för kabel som kommer nedifrån?

• Laddar…
  4. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Varför både dosa och vägguttag?
    Han har dock inte borrat i kaklet! :D

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Men, hur kommer elen till den nedre högra dosan?
    Genom väggen? Varför dubblera med två parallella installationer?

Men det värst är väl det "blommiga" kaklet :)

6. L
    Medlem Nivå 7
    det behövs väl dubbel matning eftersom tvätt och torktumlare drar för mycket ström om de går samtidigt?

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, varför båda kopplingsdosor och uttag?

Och hur är det med jordfelsbrytare?

8. A
    Medlem · Nivå 19
    Riktigt amatörarbetet och ingen tvekan om att ingen elektriker gjort arbetet (hoppas jag ;) )
    Vet att jag svär i kyrkan nu igen, har gjort det tidigare, men jag hade klippt kontakterna och gjort en fast anslutning.
    Så som tidigare har efterfrågats, finns det jordfelsbrytare som nu krävs med anslutning via 230V uttag?

• Laddar…
  9. H
    Medlem · Nivå 12
    Utseende :thumbdown:

Varför inte "bara" monterat dit en anslutningsdosa eller en säkerhetsbrytare med två kabelutgångar över utloppet med trefasmatningen. och sedan skippat den andra matningen

Hur som helst det där ser inte vidare snygt ut, det kan ni väl hålla med om iaf.

10. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Nä, det var allt annat än vackert. Hoppas ni kan ställa maskinerna framför så ni slipper se ELändet ;-)

Redigerat 16 mar 2015 16:31
  11. T
    Medlem · Nivå 16
    Både dosor och kontakthusen verkar vara av billig mjukplast som dras snett vid fastskruvning.

Tipps: Byt familj där en svärfar med ögonmått och estetisk känsla ingår.

12. F
    Medlem Nivå 8
    Om man nu har en 3fas grupp som man nyttjar ena fasen till en maskin så kan man ju lika gärna nyttja den andra fasen till den andra maskinen istället för att dra fram en ny matning. Och nej det blir inte 20A i nollan om det är en 2-3 fas matning. Fult som stryk och materialval är väl ingen höjdare.

13. M
    Medlem Nivå 5
    Hah, tack för alla svar! Tydligen inte bara jag som gärna slipper "påhittiga" dragningar!
    Men jag kan börja med att citera vår konversation från tidigare idag -"Int snyggt!? Ska du ha ström till maskin eller ska du lägga upp en på fäjbook"

Nu spelar utseendet inte så stor roll då vi planerar att renovera hela tvättstugan inom ett par år. (Det blommiga kaklet är en bra indikation på när det hände senast)

För att svara på några frågor:
    - det finns JFB i centralen
    - de extra dosorna kom till så vi kunde skjuta in maskinerna mer mot väggen. Tycker ändå han får ett + där :)
    - När tidigare ägare installerade tvätt + tork har de för att få varje maskin på egen grupp dragit in ett extra uttag från centralen utanpåliggande. Det är den sladden som kommer nerifrån. Den andra dosan kommer från väggen. Varför det gjordes på detta sätt vet jag ej. Generellt kan man väl säga att huset inte saknar s.k. "specialare" överlag...
    - All utrustning är från Biltema för att "det är billigast"

Redigerat 16 mar 2015 17:36
    • Laddar…
  14. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Där är den exakta enkla och estetiska lösningen som jag ser det. Särskilt som allt verkar serverat i högra dosan redan.

15. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Ja, jisses. Tur att det ska renoveras inom några år.

Försök se till att hålla svärfar borta från elen hädanefter. ;)

//Patrik