När slår elpatronen till på en bergvärmepump?

9k läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej

Har en IVT greeline plus E7 och har funderat på när den slår på tilskottsvärmen. Sker detta vid en given utetemperatur eller om den inte uppnår sitt börvärde tillräckligt snabbt?

Kanske skall påpekas att jag inte har någon innomhustempgivare utan den reglerar på returvattnet från elementen och utetemperaturen.

/Zeb

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: När slår elpatronen till på en bergvärmepump?

Helt rätt med "tillräckligt snabbt" med börvärdet eller om du har en knapp för extra varmvatten under t.ex. 24 h och vid den periodiska legionellahöjningen!

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Jag tror dom flesta pumpar räknar gradminut-underskott och att man specar ett tillåtet gradminutunderskort innan elpatronen går in och stöttar. Så funkar det tex på Nibe.

4. C
    Medlem Nivå 14

på en bargvärmepump så går kompressorn halatiden, altså behöver elpatronen bara hjälpa til med lite effekt för att den totala effekten ska bli tillräckligt stor. (till skilnad från luft/vatten där kompressoen stänga av när det är för kallt & elpatronen får sköta hela jobbet.)

vid vilken tempratur den slår i beror på flera faktorer & du kan via reglerdatorn ndra vissa faktorer för att få anläggningen att arbeta som du vill.

jag tycker at man altid ska ställa in reglerdatorn så att elpatronen slår i när värmepumpen verkligen har försökt o gett allt den har en längre stund. du ska altså inte ha nån elpatrons drift fören värmepumpen jobbar 24h/dygn
    har man tillräckligt stor värmepump så går aldrig elpatronen i !

5. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16

"Integralen" :D

Min Thermia Diplomat 12kW slår vanligtvis till på -660. Men snål som man är stängde jag av tillsatsen. Enligt loggen var kurvan nere och nosade på "botten" under några timmar under den gångna veckans nätter när det var minus 18-20°.

6. C
    Medlem Nivå 14

"Integralen" :D

Min Thermia Diplomat 12kW slår vanligtvis till på -660. Men snål som man är stängde jag av tillsatsen. Enligt loggen var kurvan nere och nosade på "botten" under några timmar under den gångna veckans nätter när det var minus 18-20°.[/quote]

Jag har min tillsats på, så jag har backupp om nått händer med värmepumpen.
    jag kör på -1200 ;D har inte kollat så noga, men jag har nog aldrig ens varit nära -200

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: