Byggahus.se

När skriva avtal?

1. R
    Medlem · 33 inlägg

rolv

Medlem
    Vi står i begrepp att skriva avtal med en husfirma om totalentreprenad.

Vissa säger dock att man bör vänta till efter godkänt bygglov. Jag är dock tveksam till om detta kan betraktas som normalt förfarande...?

Därför funderar jag på om man kan göra ett tillägg i avtalet att det endats gäller under förutsättning att bygglov godkänns för den aktuella husmodellen på vår tomt. (Tomten är vår och husföretaget har fått ta del av alla kommunens krav för byggnationen).

Vad tror ni?

Eller kan man verkligen få husföretaget att gå med på att vänta med att skriva avtal till efter godkänt bygglov?

2. J
    Medlem · 56 inlägg

Joffa

Medlem

Re: När skriva avtal?

Du bör absolut vilkora avtalet med att erforderligt bygglov (samt även finansiering) erhålles, det är vanligt

3. R
    Medlem · 33 inlägg

rolv

Medlem

Tack för svaret Joffa.

Vill du eller någon annan vänlig själ ge mig en hållbar ordagrann formulering för dessa villkor (på juristspråk ;))

Tack!

4. J
    Medlem · 56 inlägg

Joffa

Medlem

Denna formulering använde Götenehus i vårt kontrakt (vi köpte även tomten av dem):

”Avtalet gäller under förutsättning att köparna förvärvar nämnda fastighet samt att för byggnationen nödvändig finansiering och bygglov beviljas.”

Jag kan inte se några tveksamheter men jag har å andra sidan inte kollat med någon juridiskt kunnig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.