Byggahus.se

När skall man söka förhandsbesked?

1. L
    Medlem · 36 inlägg

lt

Medlem
    Vi planerar att bygga på en tomt med en gammal sommarstuga. Tomten ligger utanför planlagt område. Stadsarkitekten har sagt att förhandsbesked endast behövs på nyavstyckade tomter.

Stämmer detta?

Han säger dessutom att det inte kommer att bli några problem med bygglov bara huset "smälter in i miljön".

Hur skall man ställa sig till detta?

Tacksam för svar.

Mvh L

2. E
    Medlem · 317 inlägg

emyran

Medlem

Re: När skall man söka förhandsbesked?

Jag skulle nog ta det säkra före det osäkra och kontakta kommunens ansvarige för bygglovsfrågor.

Men vänta lite... är inte det stadsarkitekten... :-/

Isåfall, be och få skriftligt på det innan ni drar igång!

3. I
    Medlem · 157 inlägg

Idalind

Medlem

Re: När skall man söka förhandsbesked?

Jag skulle ta det säkra före det osäkra...

Jag talade med bygglovsarkitekten i min kommun och han sade först att det absolut inte var några problem att få bygglov på den tomt vi ämnade köpa. Det fick jag muntligt på!

Jag lämnade ändå in ansökan om förhandsbesked och det visade sig att de övriga "tyckarna" motsatte sig nybyggnation i området innan det fanns en detaljplan som godkänts. Så nu vääääääntar vi på att markägaren ska bli klar med detaljplanen och att kommunen godkänner den, sedan är vi redo att köpa tomten och ansöka om bygglov. Den som väntar på något gott...

Om du däremot lyckas få ett positivt förhandsbesked så är byggnadsnämnden enligt lag skyldig att ta hänsyn till det då du sedan ansöker om bygglov.

Förhandsbeskedet är s.a.s. prejudicerande för bygglovet om du ansöker om bygglov inom 2 år efter att du fått förhandsbeskedet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.