6 674 läst · 25 svar
7k läst
25 svar
När ska ventiler till krypgrund vara stängda resp öppna?
Sida 1 av 2
Ursäkta om jag tar upp ett sönder-debatterat ämne, men jag har googlat lite och har sett totalt motsatta åsikter. Jag är förvånad att det ännu år 2021 råder så olika uppfattningar om när man bör ventilera en krypgrund och när man inte bör göra det.
För mig så låter följande som en självklarhet:
För mig så låter följande som en självklarhet:
- Luften innehåller mer fukt när den är varm och släpper ifrån sig fukt när den kyls ned.
- På sommaren finns det därför mer fukt i den varma utomhusluften än inne i krypgrunden (på vintern är det tvärtom).
- Därför bör ventilerna vara stängda på sommarhalvåret och öppna på vinterhalvåret, inte tvärtom som jag har sett skrivas på flera ställen.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 378 inlägg
Beror ju en del på om man har tillskjutande fukt från marken... Har man det måste det ju vädras ut, även på sommaren....
Problemet är ju när krypgrunden är kallare än den varma luften som tar sig in. Då bildas kondens. Man kan ju lösa det med avfuktare eller att värma upp krypgrunden på något vis.J Jesper H skrev:
Om du stänger ventilerna under sommaren så kanske markfukten kan tränga upp istället och ställa till det.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 378 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 8 378 inlägg
Jag tror inte att det går att generalisera så, en kåk som står på supertorr mark med perfekt lagt plast har ju troligen andra förutsättningar än en kåk byggd 1 meter under grundvattennivå i ett kärr, med dåligt lagd plast med massa hål i...
Ok jag förstår det. Då utgår jag från följande:Dan_Johansson skrev:
1. Om jag bygger ett krypgrunds-hus placerat på torr mark, och
2. noggrannt lägger åldersbeständig plast så ingen markfukt kommer igenom...
...så bör grunden ventileras under de månader när luften utomhus är kallare/torrare än luften i grunden. Dvs i runda slängar under vinterhalvåret. Sen får man såklart hålla koll så plasten inte skadas av skadedjur osv.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 378 inlägg
Tja, vi kan slänga in en till variabel; var huset ligger...J Jesper H skrev:Ok jag förstår det. Då utgår jag från följande:
1. Om jag bygger ett krypgrunds-hus placerat på torr mark, och
2. noggrannt lägger åldersbeständig plast så ingen markfukt kommer igenom...
...så bör grunden ventileras under de månader när luften utomhus är kallare/torrare än luften i grunden. Dvs i runda slängar under vinterhalvåret. Sen får man såklart hålla koll så plasten inte skadas av skadedjur osv.
Längst ner i södra Sverige är förutsättningarna inte samma som längst upp i norr....
Du kan försöka förvilla hur mycket du vill, det hjälper inteDan_Johansson skrev:
Grunden bör, med förutsättningarna i mitt förra inlägg, ventileras under de månader när luften utomhus är kallare/torrare än luften i grunden. Dvs i runda slängar under vinterhalvåret. Punkt slut.
Vi bytte syllar för några år sedan.
Firman som gjorde det sa stängt på vintern och öppet på sommaren. Dom borde ju veta tänker jag?
Förr i tiden har jag hört att man skottade för snö för ventilerna på vintern och hade det öppet på sommaren.
Vi har ständigt stängt och kör avfuktare!
Firman som gjorde det sa stängt på vintern och öppet på sommaren. Dom borde ju veta tänker jag?
Förr i tiden har jag hört att man skottade för snö för ventilerna på vintern och hade det öppet på sommaren.
Vi har ständigt stängt och kör avfuktare!
Det är precis det här jag menar. Tycker det är väldigt märkligt att folk fortsätter säga tvärt emot varandra än idag, trots att naturlagarna tydligt fastslår att utomhusluften innehåller mer fukt när den är varm, dvs på sommaren.Lexington skrev:
Och fuktig luft vill man ju inte ha in i den svala krypgrunden. Dvs ha ventilerna stängda på sommaren. Detta känns inte som raketforskning direkt.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 378 inlägg
Bra att du är källkritisk!J Jesper H skrev:
I teorin kan det säkert vara så enkelt som du vill att det ska vara, men i verkligheten finns det hur många variabler som helst som påverkar...
En annan variabel är ju att med stängda ventiler vinterhalvåret så gör husvärmen att marken under huset håller en högre temperatur. Det borde minska temperaturgradienten när det den varmare vårluften sedan kommer.
Yes, man värmer ju upp huset mer på vintern vilket värmer även grunden, vilket gör att luften i grunden innehåller mer fukt än uteluften under denna period.M msundberg skrev:
Så då blir det ännu mer tydligt att man ska ventilera grunden på vintern och ha stängt på sommaren.