Byggahus.se

När riva formen? Hur länge skall man vattna?

1. slipperman
    Medlem · Västra Götalands Län · 460 inlägg

slipperman

Medlem
    Hej

Jag har just gjutit en platta på mark och undrar just

1. Efter hur många dygn kan jag riva formen?
    2. Hur länge skall jag vattna plattan för att vara säker på att den härdar igenom ordentligt (K35 använt)?

//Per

2. M
    Moderator · Västernorrland · 11 181 inlägg

Mats

Moderator
    på en icke bärande konstruktion så kan man ta formen efter 3 dagar enligt cementas säckar.

3. Daveo
    Medlem · 99 inlägg

Daveo

Medlem
    Formen kan du ta bort ett dygn efteråt. På jobbet så river vi tom tremetersväggar dagen efter, så tre dagar är lite överdrivet. Vattna plattan gör man för att kyla ner betongen så att den inte härdar för snabbt och då får du sprickor i den. Detta brukar man göra när det blåser och är varmt ute.

4. slipperman
    Medlem · Västra Götalands Län · 460 inlägg

slipperman

Medlem
    Yepp, jag tog mod till mig och rev nu i kväll, ca 56 timmar efter det att sista betongskvätten hamade i formen. Stabilt och hårt. Jag vattnade lite på förmiddagen i onsdags, men sedan dess har naturen gjort sitt till för att skvätta på lite vatten då och då.

Riktigt kul, nästa vecka påbörjar jag montering av syll och väggar.

5. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    För att kyla? Jag trodde det var för att inte betongen ska torka för fort, och att man av samma skäl kunde täcka den istället?

• Laddar…
  6. Daveo
    Medlem · 99 inlägg

Daveo

Medlem
    Det är väl egentligen sak samma när betongen härdar skapas det värme och vattnet vill dunsta bort . När det är varmt ute så vattnar du, om det är sådar 10-15 grader behövs det inte. Och det finns två sätt ja, vattnet kyler ner betongen så att den härdar under en längre tid (vattnet dunstar inte bort lika snabbt). Och att man lägger plast ovanpå är som du säger att man stänger in fukten.
    Det finns faktiskt vattenkylning för betong som man använder när man gjuter tjocka element. Där drar man in rör in i betongen och skickar vatten igenom. Vi hade massor utav sånt när vi byggde götatunneln med väggar som var 3 meter tjocka.

7. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Jo, jag vet att an måste kyla i vissa typer av gjutningar, för att det blir så varmt att betongen tar skada annars. Men jag trodde inte det var det som var problemet i en platta till en villa. Men nu förstår jag hur du menar. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.