När rasar taket?

8k läst  8 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Är i färd med att bygga ett garage cirka 6 x 6,5 m med litet loft 45 grader (ej förhöjt väggliv).

Vet ungeför hur jag skall göra men funderar ändå på hur detta med infästningen av takstolar fungerar.

I foldern med byggbeskrivning från Svenskt Trä står:

"För att förankra taket ordentligt mot vindsug måste alla takstolar/takbalkar fästas med varmförzinkat perforerat plåtband t.ex. BMF hålband. Hålbanden viks ner runt varje takstols-/takbalksände och spikas fast mot hammarbandets insida med minst sex ankarspikar."

En metod är att alltså att förankra dem med plåtband.

En annan metod verkar vara att använda vinkeljärn.

Så länge som takstolen står rak så finns det ju inte stor kraft som vill "välta" stolen.

Men då det ligger ton av tegel och blötsnö på taket, och det blåser hårt, och tyndpunkten börjar flytta sig lite från lodlinjen i takstolen, vad är det då som hindrar hela härligheten från att välta? Inte kan väl några plåtband eller vinkeljärn hjälpa då? Det blir ju som en enorm hävstång om ni förstår vad jag menar. Krasch...

Är det kanske det spikade yttertaket som hjälper till?
    Hur fungerar det då för de konstruktioner som inte har spikat yttertak, t.ex. de exempel på endast masonit och läkt som man kan läsa om?

Till sist en enkel fråga: Om man väljer att förankra takstolen med vinkeljärn, vilken dimension skall dessa ha, samt hur många skall man anända per takstol?

Tack / Pita

2. S
    Medlem Nivå 1

Re: När rasar taket?

Det är råsponten som stabiliserar takstolarna i sidled. Om man använder takboard istället har man kraftigare bärläkt, två spik i varje knutpunkt så stabiliserar det också, fast sannolikt inte lika bra som råspont, men tillräckligt eftersom det förekommer på marknaden. Bygg tex en trekantig pappmodell med ”takstolar” i så märker du att den blir stadig.

Innan råsponten kommer på plats måste takstolarna lodas upp och stagas provisoriskt med stagbräder.

Förankringen är till för att taket inte ska lyfta vid hård blåst. Förankringen har inte med stabiliteten att göra.

Att förankra mot vindsug med vinkeljärn fungerar. Skruvarna eller spikarna blir dock belastade med drag istället för skjuvning. Drag är lite mer vanskligt tycker iaf jag. Jag tycker hålband känns bäst.

Jag har för mig att enligt takstolsboken ska alla takstolar förankras för en lyftkraft på minst 2kN. Det borde vara i varje ände. 4st gunnebo ankarspik 40-4,0 har en dragkraftskapacitet på ca 2kN. Man vill eftersträva symmetri i förbanden. Två vinkeljärn per sida och takstol. Iaf om taket har betong- eller tegelpannor borde inte blåsten kunna ge en större lyftkraft än 2kN. Fast enklast är väl att följa den beskrivning du har när det gäller förankringen.

3. P
    Medlem Nivå 1

Ok... jag förstår. Vinkeljärn eller band är för att inte taket skall lyfta.

Som förslag på det tak jag tänkte bygga, är att direkt mot taktstolar spika en oljeboard omlott (så att ev. vatten kan rinna nedåt utmed), ovanpå denna utmed takstolarna 45x45 reglar som luftspalt, sedan råsponten på detta. Med tanke på stabiliteten, bör jag använda "långa" spikar som går genom både råspont och 45-regel (hur långa?), eller skall jag först spika reglarna ordentligt och sen använda standardmått för spik vid spikning av råsponten?

4. S
    Medlem Nivå 1

Spika råsponten direkt i takstolarna. Täckskiktet har du ovanpå råsponten i form av ytpapp, pannor eller plåt. Under råsponten har du en luftspalt. Gå till ett byggvaruhus och plocka åt dig en byggbeskrivning så ser du.

5. P
    Medlem Nivå 1

Ja, man brukar ju spika råsponten direkt på takstolarna. Men för att spara utrymmet som luftspalten kräver invändigt (lilla loftet blir lite större) så hade jag ju som jag skrev tänkt att bygga på luftspalten ovan på istället för i takstolen.
    Alltså, lager för lager uppifrån räknat:
    - tegel
    - bärläkt och ströläkt
    - underlagspapp
    - råspont
    - luftspalt (45 x 45 reglar)
    - oljeboard
    - takstol
    Hela utrymmet i takstolsbenet kommer alltså vara fyllt med isolering. (Sen blir det dessutom ett till lager med korslagda 45 x 45 reglar.)

6. S
    Medlem Nivå 1

Jag tycker det känns vanskligt att bygga på takstolen på det sätt du beskiver, fast det kanske funkar och andra kan ha andra åsikter. För att få mer utrymme på loftet kan du inte välja en takstol med förhöjt väggliv? En kil vid takfoten kan höja upp det lite grann (fast jag tycker inte att kilen ska vara för hög). Kilar är ganska vanligt att man har för att bla få tillräcklig höjd vid takfoten för att få plats med isoleringen där. Om du väljer den grövsta virkesdimensionen 45*220 i över- och underram kan det hjälpa något?

Kan inte en sån här takstol vara något?

http://www.takstolsfabriken.se

Klicka på offertförfrågan och förhöjt ramverk

7. P
    Medlem Nivå 1

Tack för svar.

Takstolen är beställd så jag får köra på som planerat.

Dock, vad är det som du anser vara vanskligt med att bygga på takstolen så?
    Kan man inte bara använda lite längre spik som går genom både råspont och 45-regel. Detta bör ju stabilisera lika bra?
    Eller, lite mer arbete, först förankra 45-regeln (med oljeboarden) med tillräcklig spik, sen spika råsponten på vanligt vis på 45-regeln.

Takstolsbenet är 45x220, men jag nappade ändå på det konstruktionsförslag jag fick med att bygga på luftspalten ovanpå. Det känns t.o.m. lite enklare att utföra, samt, att man vinner luftspaltens plats på insidan.

8. S
    Medlem Nivå 1

Om bara råsponten blir ordentligt förankrad i takstolarna borde det kunna funka. Råsponten används för att stabilisera taket i sidled. Hela taket kan också utsättas för lyftkraft pga vind, speciellt om det är ett lätt tak. Nåt som kan vara vanskligt är väl att veta att förankringen är tillräcklig.

Annars har väl det mest med att göra att jag inte har sett eller hört om någon sån lösning tidigare. Att jag håller mig till sånt som känns mer beprövat. Men jag är inte jätteerfaren på området och någon på forumet har kanske erfarenhet av att bygga så? Men rent principiellt är det inget fel. Med tanke på fukt och sånt.

9. Fein
    Medlem Nivå 7
    Jag förstår inte. Du sparar ju inget utrymme. Du får plats med lite mer isolering. Luftspalten behöver ju inte göras med 45: or. Det bör räcka med 25x25 plus masonit. Dvs du får i tre cm extra isolering. Sjulle jag göra som du så skulle jag skruva 45: orna i takstolarna på cc300 med 90 långa skruv. Blir det orkan är det nog andra saker som släpper före. ps. Helt ovetenskapligt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: