Byggahus.se
Hej!

Jag har varit i valet och kvalet om jag skall bidra med lite (o)trevligheter som kan drabba konsumenter.

Jag är fortfarande lite klyven över att lägga ut namnet på företaget som vi köpt våra nya fönster av, vi får se vad som händer.

Innan jag börjar med några bilder så vill jag skriva att så här bör man inte lägga ut på ett forum, innan något är klart.
Med klart så menar jag att leverantören inte har kommit med någon åtgärdsplan, vi har bara betalat handpenning, resterande ligger och "pausar".

Problemet med detta fönsterbyte är att;

- Specialbeställda fönster.
- Dyra fönster.
- Dåliga karmar.
- Dåliga kassetter.

Detta är problemet för leverantören, inte för oss, direkt.

Viss information lämnades när fönstren beställdes, dels att jag arbetar/de med renoveringar av byggnationer, vilken nivå jag legat på och vilka kunskaper jag har är i detta skede ointressant.
Jag har även arbetat med kvalitetskontroller, försäkringsärenden för olika detaljer vid renovering och nyproduktion.

Mycket text och inga bilder ännu!

Börjar med bilder på mitt otroligt långsamma tempo på att fodra, lista fönster inomhus;

Byggnadsvård har jag lite kunskaper om, jag använder helst gamla material som är original, återanvänder med andra ord, har inget med dålig ekonomi att göra för oss.

WP_20181119_07_34_33_Pro_LI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på hur utgångsläget oftast är.

WP_20181119_07_42_33_Pro_LI.jpg
Skapa konto

En första handpåläggning som i slutskede blir ungefär så här;

WP_20181119_07_49_04_Pro_LI.jpg
Skapa konto

Så, vad gnäller jag om egentligen?

Mvh P-A

???

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Helt offtopic:
Oh den tapeten känner jag igen, tittar upp från morsans soffa.
IMG_20181119_082515.jpg
Skapa konto

• Gilla
Haagbard och 2 till
  • Laddar…
Dumma mig, glömde en lite detalj, de nya fönstren ser ut så här, lite överallt, i princip alla;

WP_20181116_08_34_16_Pro_LI.jpg
Skapa konto

Jag vill helst slippa tala om alla felen.

WP_20181116_08_27_07_Pro.jpg
Skapa konto

De är färdiga från fabrik.

WP_20181119_07_12_34_Pro_LI.jpg
Skapa konto

Sägs det!

Tja, vi börjar här, har ungefär 68 defekter på fem stora fönster, kvalitetskontrollerat?

Vissa defekter får man räkna med som skönhetsfel, andra är sådana att fönstrens funktion försämrats i och med byte till "nya" fönster.

Jag kommer inte att svara på vilka som gjort dessa, jag kan göra det senare samt att admin bör även bjuda in dem så att de kan förklara vad som hänt, blivit fel.

Det kommer att skrivas mera och visas flera bilder.

Mvh P-A

• Gilla
  • Ledsen
Toreric och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
???
Det kommer...
;)

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Mmm, man slår sig för pannan ibland över vilken yrkesstolthet vissa människor tycker sig ha...

• Haha
leffe-e
  • Laddar…
Que!!

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
A A.G skrev:
Que!!
Lite innovativ montering, skråskruvning i karmen.
Som ett förtydligande är inte detta gjort på plats, inte att förknippa med att montera in fönstren, med monteringsmissar menar jag då från fabrik.

Detta är de fönster vi fick hem till oss, oavsett pris och leverantör så förväntar jag mig bättre än detta.

WP_20181011_16_43_05_Pro_LI.jpg
Skapa konto

Något gick fel under ihopmonteringen.

WP_20181010_16_58_47_Pro_LI.jpg
Skapa konto

Detta är de nya karmarna, orsaken till att jag beställde prima fönster, inte sekunda eller som i detta fall, värre, är att jag har i och för sig tid att göra egna, men vill inte.
De fönster vi tidigare beställde har varit ett lyft för huset, dessa sänker både värdet och känslan att vara här, riktigt irriterande.

Mvh P-A

• Arg
  • Ledsen
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
:surprised: - Någonstans långt inne i mig så blir jag inte förvånad längre... av något

Hoppas verkligen detta löser sig för er

• Gilla
  • Ledsen
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Masses Masses skrev:
:surprised: - Någonstans långt inne i mig så blir jag inte förvånad längre... av något

Hoppas verkligen detta löser sig för er
Tack, jag vet att detta löser sig, jag är faktiskt lite road över hur de tänkt lösa detta rent praktiskt, irriterad över denna skitkvalite', men ändå lätt road över deras dåliga utgångsläge att få denna kund nöjd, de kunde inte ha skickad dessa fönster till en sämre kund, i flera avseenden.

Att jag sedan sticker ut hakan, medveten om att de får reda på att jag skriver om dessa fönster innan något beslut om åtgärd tagits, berör mig inte det minsta, så här får det inte gå till.

Självklart kommer jag att till viss del vara lite tillmötesgående vid framtida dialog, men detta är inte första gången liknande skickas till kund.

Problemet blir att pengar har vi, kunskap har vi, så att vara snäll, nej, finns inte med i mina planer.
Någon behöver sätta ner foten och markera att nu räcker det med idiotin.
Det måhända att detta skylls på sommarvikarier eller liknande, faktum kvarstår, dessa fönster skulle inte lämnat fabriken!
Sedan är det bättre att de hamnade hos mig än hos någon som inte vet vilket problem detta kan bli.

Mvh P-A

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Är det firman som tillverkat fönsterna som satt i dom.

Redigerat:
Vad säger leverantören?

T twoody skrev:
Är det firman dom tillverkat fönsterna som satt i dom.
Nej!
Företaget som har monterat dessa kassetter i ramarna och monterat karmarna har inhyrda entreprenörer, denna entreprenör som vi hade hemma var en av de bättre hantverkare jag träffat, trevlig, duktig, snabb.
Inga fel jag dokumenterat är orsakat av "montören", dessa små skavanker som kan uppstå vid montering av fönster i huset har utan problem döljts av mig. Stort tack skall "hen" ha som satte in fönstren, mest för sakens skull så att "hen" inte känner sig utpekad i det fall att detta går över styr.
Jag menar verkligen att "hen" är duktig!

Mvh P-A

K Kane skrev:
Vad säger leverantören?
Efter kompletterande bilder av oss till de ansvariga så har de inte "glömt bort oss".
Bilderna är inte av oss, bilderna är tagna av oss, på defekter på fönsterdelar, ingen har ännu kommit och tittat hur illa de är, fönstren, avser jag då, är dåliga i skicket, de nya fönstren.
Det verkar som om jag förtydligar lite väl mycket, men det är lika bra, ibland.

/P-A

Så man satte in dom fast dom var i så dåligt skick.
Varför?

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.