Byggahus.se

När räknas man som sambos?

1. Ewika
    Medlem Nivå 1
    Hur mycket/ofta får man umgås/ natta över i respektives lght/hus utan att ses som samman boende?
    Jag har hamnat i en bisarr situation, jag har skulder hos kronofogden, och mitt hus ska säljas på exekutiv auktion. Jag blir ändå inte skuldfri, så utan förvarning har KFM gjort utmätning på min pension som sammanboende m exet.
    Han hjälper mig en del eftersom jag är rullstolsburen, och en gemensam dotter med diagnos problematik. Men vi har inte gemensam ekonomi!! Han betalar sitt å jag mitt. Har väl hänt att vi ätit en pizza tillsammans, men det är ju inte tillgrund för gemensam ekonomi. Jag har givetvis överklagat detta.
    Finns ju hyreskontrakt och folkbokföringen visar på vem som bor vart.
    Någon som vart i samma situation?

2. B
    Medlem · Nivå 23
    Välkommen till forumet!

Det finns ingen absolut gräns för hur mycket man umgås eller övernattar när det gäller var man anses bo. T.ex. även om man veckopendlar till jobbet, dvs. tillbringar 4-5 nätter borta i veckan, så anses man fortfarande bo där man har sin familj. Se här vad Skatteverket skriver: https://www.skatteverket.se/privat/...rdparattadress.4.3810a01c150939e893fffb3.html

Det finns ju många som är felaktigt folkbokförda så det är inget bevis på var man faktiskt bor och om man har gemensamt hushåll med någon (ska inte förväxlas med gemensam ekonomi).

3. T
    Medlem · Nivå 8
    Nu brukar inte kronofogden bara göra en utmätning så där helt plötsligt, utan du har fått brev från dom och ev svarat att du blivit delgiven ang skuld och bestrida eller medge.
    Dom skulder som åker direkt till KF och vidare är skatteskulder , ev fordonsskatter osv... inte en tele räkning eller elräkning övriga fakturor,dom går och bestrida och man måste svara på en delgivning, innan det händer något eller att dom går vidare till indrivning/löneutmätning.

Sambo är som BirgitS svar som gäller.

4. Ewika
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar, ska kanske förtydliga mig lite.
    Jag är ensamstående, och äger ett hus. Jag har skulder som gått till KFM, och legat å vuxit på sig s a s. Det ska säljas på exekutiv auktion den 26/2.
    Nu kommer ju inte det att täcka upp mina skulder, har ju skuld på huset också.
    Har ju jag förstått och diskuterat m KFM om.
    Har fått till svar att jag får söka om skuldsaneringen när huset är sålt och skulder har lösts ut.
    KFM har även besökt mig och reagerat på att det hängde en herrjacka och ett par skor i hallen, samt en mindre väska med lite verktyg i. Och visst, det va exets grejjer, men kunde lika gärna vart nån av mina söners grejjer. Han är folkbokförd där han hyr en nedervåning och betalar hyra för. Och jag bor här själv.
    Tycker det är konstigt att jag i slutet på förra veckan får ett brev om utmätning på min pension uträknad som sammanboende m exet.
    Är det skillnad på att uppge sig vara särbos (fast vi har ingen förhållanderelation) vi är vänner och han hjälper mig en del m det praktiska. Ingen gemensam ekonomi
    Vart ska jag vända mig

5. N
    Medlem · Nivå 8
    Du kan begära rättelse och om det inte går kan du överklaga beslutet. Resonera med dem för att få en rättelse först. Men - du måste oavsett överklaga inom tre veckor från beslutet, så begär rättelse direkt och förbered eventuellt överklagan.

Se här: https://kronofogden.se/Utmatning2.html

Vad gör du om du tycker att utmätningen är fel?
    Om du anser att ett beslut är felaktigt kan du begära rättelse hos oss. Om vi inte rättar beslutet eller om du direkt vill att domstol ska pröva frågan kan du överklaga beslutet.

6. S
    Medlem · Nivå 14
    Om det verkligen är så att exet är folkbokförd på annat ställe och således har egen bostad så har jag svårt att se nån bärighet i detta. Då ska de ju isåfall komma med bevis på att personen bor hos dig mer än "hemma".

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Vad gäller tvångsförsäljningen av villan, det är inte självklart att fogden får utmäta en villa (såvida det inte gäller skulder där villan är satt som pant). Kan inte detaljer, men en bostad som är "normal" får inte utmätas. Om du inte redan gjort det så överklaga utmätningen av villan (såvida det inte är lånen på villan det handlar om).

8. N
    Medlem · Nivå 8
    Från länken ovan så verkar de tvärtom ha ganska liberala möjligheter att utmäta villor:

Vi försöker i det längsta undvika att utmäta din bostad, men i vissa fall är vi tvungna att göra det, även om skulden är liten.

En förutsättning för att vi ska utmäta din bostad är att en försäljning ger ett överskott efter att alla omkostnader från försäljningen är betalda.

Det finns däremot inga regler för hur stor skulden måste vara för att vi ska kunna utmäta bostaden. Om den du är skyldig pengar har pant i din bostad kan hen alltid kräva att vi ska utmäta den för att hen ska få betalt.

9. S
    Medlem · Nivå 14
    Ingen av oss här vet ju nånting om skulden ifråga så det är ju ingen ide att dividera om vad kf får göra och inte. Jag antar dock att det inte är steg ett de utför utan steg tio och kanske sista chansen har delats ut för länge sen.....

10. B
    Medlem · Nivå 23
    Då ska du förstås inte uppge att ni är särbo, eftersom det innebär att man är ihop, utan att ni bara är vänner.

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    De anser, på grund av kläderna hos dig och hur mycket hjälp du får att han inte är ditt ex utan att ni fortfarande har ett förhållande, antingen anser de att han på grund av att han är skriven som inneboende på annan adress att den bostaden är fejk för att han ska slippa vara solidarisk med dina skulder, eller så anser de att ni har ett förhållande och två bostäder.

Har en väninna som tvingades bryta ett förhållande pga dessa regler, nya killen har stora skulder, och när Kronofogden började få nys om detta så började de kika på att mäta ut hennes villa, med motiveringen att de kunde bo tillsammans i hans hyreslägenhet.

• Laddar…