Byggahus.se

När räknas ett hus som nybyggt?

1. Q
    Medlem · 3 inlägg

qsilmar

Medlem
    Jag undersökte detta inför vår tillbyggnad av huset. Vi skulle kunna spara ca 250 000kr bara i fastighetsskatt om det var ett nybygge. Svaret från kommunen var att alla ytterväggar måste nertagna men att grunden skulle kunna finnas kvar.

I slutändan valde vi dock att att "bara" bygga till.

2. B
    Medlem · 75 inlägg

Byggahus-nisse

Medlem

Re: När räknas ett hus som nybyggt?

Vi håller på att bygga ut från 75 till 210m2 och ändrar planlösning, taklutning, fasad, fönster, vidbyggt dbl-garage, nya el- och VA-stammar mm mm.

Detta klassas som nybygge och vi slipper därför fastighets-skatten, dock måste vi bygga om enligt nybyggnadsnormer (handikappanpassat etc).

Jag ringde för ett par år sedan till skattemyndigheten och frågade vad som gällde om jag skulle flytta ner ett hus från inlandet och ställa på en tomt som jag äger.

Svaret jag fick var att det i n t e var ett nybygge eftersom det var ett "gammalt" hus som jag använde.

Min följdfråga lydde: "om jag köper ett gammalt hus och monterar ner det för att senare återvinna materialet till ett nytt hus, -är det ett nybygge då?"

Tjänstemannen tvekade lite men sa att det skulle vara ett nybygge.

Jag spetsade till det och frågade: "måste huset se annorlunda ut eller kan jag bygga en kopia på det ursprungliga huset?" ;)

Tjänstemannen började skruva på sig och anade nog var vi var på väg..."njaa, jag vet inte riktigt, men det tror jag nog" svarade hon.

Följande fråga gjorde det än mer obekvämt för henne: "hur mycket måste jag demontera det gamla huset, spik för spik eller i sektioner för att det ska klassas som nybyggt?" :D

"Va...? men så kan man ju inte göra" svarade kvinnan.

Jag orkade inte vänta på svar utan fortsatte: "Hur vet ni ifall jag flyttar huset i ett stycke eller ifall jag demonterat det och sedan byggt upp det igen?" ;D

"Va...? men det... jag vet inte... jag måste fråga mina kollegor, men... nä jag vet faktiskt inte... så kan man ju inte göra"

/N

3. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Byråkratin i ett nötskal.... ::)

4. B
    Medlem · 16 inlägg

bergbyggarn

Medlem

Som med allt annat som har med kommunerna att göra, blir svaret på frågan slutligen beroende på handläggaren. I vårt fall räckte det inte äns att ha grunden kvar på ett 30 m2 fritidshus och bygga ett hus på sammanlagd 170 m2!

5. B
    Medlem · 16 inlägg

bergbyggarn

Medlem

...klassas som nybyggnation. Handläggaren tyckte det var en större ombyggnation eftersom grunden också var källare.

Hur kan kommunets definition skilja sig från skattemyndighetens? bara för att det är olika handläggare igjen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.