Byggahus.se

När på dygnet kör ni er pump till poolen?

1. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Förra sommaren tröttnade jag och körde vår poolpump dygnet runt. Vi har en timer men jag tyckte inte jag fick till det som jag ville. Vattenytan var smutsig allt för ofta och därav slog jag av timern.

En nackdel med att köra pumpen dygnet runt (förutom att det kostar onödigt mycket pengar att hela tiden ha den på) var att jag inbillar mig att vattnet blev kallare än normalt (vi har ingen bra värmekälla) när vattnet rör på sig och cirkulerar runt i oisolerade vattenrör.

Hur ska man tänka? Hur ofta bör vattnet bytas ut? När på dygnet kör ni er poolpump?

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Lite tankar, utan att äga en pool.

En pump som pumpar vatten tillför energi till det, dvs värmer upp vattnet.
    Dock är det så lite i detta sammanhanget att man kan förbise det.

När vattnet pumpas runt kanske skiktningen störs, alltså när vattnet ligger i vila kyls bara de övre skiktet av natt-"kylan". Kanske en förklaring till att vattnet upplevs kallare när det pumpas på natten.

Om man endast värmer med solen så borde man således pumpa runt vattnet vid soljus för att låta solen värma.

Mina tankar, ur en ickepoolägarvy.

• Laddar…
  3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Du ska cirkulera vattenvolymen minst 4-5 gånger per dygn. Standardrekommendationen är att köra dygnet runt.

Jag kör dygnet runt men skulle gärna ha möjlighet att köra pumpen på lägre hastighet under vissa perioder (det är tyvärr inte så enkelt på en trefaspump som jag har).

• Laddar…
  4. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag kör dygnet runt... Vi gjorde inte det med vår gamla pool och hamnade ibland med obalans, mjölkigt vatten och alger. Sen var det en kamp att bli av med det och en massa chockklor och dagar det inte gick att bada.
    Nu har jag kört varannan timme nattetid (22-06) fram till mitten på juni och sen dygnet runt fram till slutet på augusti när jag återgått till varannan timme på natten...
    Det är ju främst avdunstning som kyler ner vattnet (eller snarare som avger värme eftersom det inte går att kyla ner något, bara avlägsna värme) och det kan du avhjälpa med en täckning.
    Stillastående vatten har en dålig värmeledningsförmåga, ja, men eftersom du "tappar" ca. 70-75% av värmen genom avdunstning vilket inte påverkas nämnvärt av rörelsen av vattenmassorna så påverkas inte värmen i någon större grad av cirkulationen.
    Det är klart att du tappar lite värme genom att köra cirkulation men inte så mycket man kanske skulle tro... :)

Det vore ett intressant räkneexperiment (för någon som är smartare än jag)...

Om man ser till stillastående vatten och om man räknar att varmt vatten stiger uppåt och varmt vatten avdunstar i snabbare takt får du en något större avdunstning och då även större värmeförlust. Det stillastående vattnet i övriga poolen avger värme mot botten och sidorna, men vattnet "i mitten" kan bevara mer värme eftersom det är stillastående...

Ser man till cirkulation på vattnet kommer inte det varmare vattnet att stiga utan det blir mer eller mindre en konstant temperatur i hela poolen. Med svalare ytvatten borde avdunstningen minska och således värmeförlusten, dock ökar värmeförlusten p.g.a. rörelsen i vattnet eftersom rörligt vatten är en bättre värmetransportör...

Någon fysiker på plats som kan berätta vad som är rätt eller fel? :)

• Laddar…
  5. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Då kanske jag inte har tänkt så fel ändå när jag bara låtit pumpen snurra på.

Vår 4x8 meters pool rymmer 48 kubikmeter. Jag antar att det beror på hur kraftig pump man har, men snabbt cirkulerar man runt 48 kubik med en "normal" pump?

6. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
  7. J
    Medlem · Nivå 11
    11 m3/h vid ca 0,8 bar uppfordringshöjd (8m).

Om tryckfallet i rör inkl ventiler och böjar samt höjdskillnaden mellan pump vattennivå i bassängen är 8m får du ett flöde på 11 m3/h.

Har du lägre tryckförluster samt höjdskillnad än 8m kommer du få större flöde och pumpen drar med ström (effekt).

Bara lite (kanske onödig) information, siffrorna på pumpar/motorer osv stämmer bara vid vissa förutsättningar.
    Kan vara bra att veta om man ska "räkna" på omsättning av vattnet osv.

• Laddar…
  8. Zenon
    Medlem Nivå 5
    Om man sedan kör värmeväxlare så stryper den pumpen skapligt mycket!