Avid läsare under många år, säkerligen haft ett tidigare konto här också, men för sisådär 10-15 år sedan.

I alla fall så behövde man skriva ett inlägg (egen tråd) som första uppgift här på forumet, så jag börjar med historian om när jag och morbrorn bytte tak på hans villa!!

Som de flesta av er säkert luskat ut, så sparade han in summan på att själv göra jobbet, men men, nu ska vi inte gå händelserna i förväg..

Om vi säger såhär, han har ALDRIG varit mycket för att anlita någon hantverkare, kan knappt minnas senaste gången. I och för sig är han själv hantverkare, men inte inom just bygg och snickeri i den bemärkelsen.

Det började med att han satt i vardagsrummet och glodde på TV, inte förra hösten men där innan om jag minns rätt. Ösregn ute, blandat med blötsnö. Rätt som det är började det samlas fläckar på innertaket (spänntak, nyrenoverat). Märker inte detta omedelbart, utan det går 2-3 dagar, sedan droppar det rakt i ansiktet på honom och familjen. 👏

Efter lite "felsökning" kan det konstateras att takpappen är ganska slut på sina ställen, fastän pannorna var i skapligt skick. Långt ifrån nya, men de låg korrekt placerade och inga sprickor eller dylikt.

Summa summarum, taket måste alltså bytas, och ganska så kvickt, då finns ju möjligheten att råsponten inte tar alltför stor skada.

I och med att detta var höst och vinter, samt eget företag med fullsmetat schema, så tas ju givetvis offerter in. Men där och då tog det stopp!

Huset är från början av 70-talet, taket ungefär 220 kvm tippar jag på. Här landar snittpriset på ca 325 tusen kronor!! Helt otroligt enligt mig!

Något som han heller aldrig skulle acceptera, så innan dagens slut var allt material redan beställt online, kvalitetsgrejor med rediga pannor från Benders (antracit), lite nytt spånt, takpapp, läkt (givetvis 48x25), vindskivor, plåt (zink), taksteg, färg, spikar och andra fästelement, ventiler, osv. osv., ja helt enkelt allt man behöver, FÖRUTOM zinkplåt till att klä in skorstenen (vi kommer dit..).

Detta gick på 66 tusen kronor med hemkörning, men man fick pantsätta ett par särskilda pallar för 1100 kr, vilket de senare hämtade när de hade vägarna förbi.

Några dagar senare var allt hemma, avlastat på uppfarten.

Helgen tog vid och han hade fått hem en container för 1500 kr, klappat och klart.

Nu ska ju det gamla och uttjänta ner, och där kommer stegen fram. En gammal hederlig aluminiumstege.

Upp på taket och några timmar senare var allt fyllt i containern. 4-5 minusgrader med halka där uppe... kul (ja, jag hjälpte till).

Dagen därpå så var det dags att se över taket, byta lite råspont och annat som inte kändes fräscht. Pappen var i gott skick förutom på tre ställen, här togs den bort och ersattes med ny, sedan ett extra helt nytt lager på befintliga/nya sektionerna. Läkten fästes dit och anslutningarna till ventilation fixades.

Dag 3, ja då ska det nya taket upp. Kranbil, vad är det för något? Nejdå, utan morbrorn stod på taket och jag levererade 4 pannor i taget, på tidigare nämnda stege. Detta tog la hela dagen, men sedan var det uppe och gick att placera ut.

Dag 4-5, då hör han med kollegor i branschen om att klä in skorstenen i all sin ära. Det skulle vara zink och ett rejält huvskydd, ståtligt värre. Två personer mätte upp allting, och dagen därefter blir det leverans och montering. Som handen i handsken måste jag säga. Detta gick på runt 5500-6000 kr (vänskapligt pris).

Resterande 1500 kr blev lite fix av hängrännorna (dessa var nya sedan tidigare, men några blev skadade).

1/3 pall blev över av taket, samt 20 nockpannor i reserv. Perfekt att ha i källaren om någon storm skulle dra ner något, dock inte hänt ännu.

Ibland är det kul att spara en slant, men sådär hårt har man inte slitit förut må jag säga, särskilt i minusgrader och stå på stege!

Kuriosa i det hela, flera grannar har bytt tak också, och då har det varit MINST 4-5 personer i 5-6 dagar. Många raster och ett tempo som man knappast kan skryta om. Självklart går säkerheten först av allt, ingen tvekan om det. Men det finns oavsett mycket att förbättra ser man, ett helt arbetslag krävs oftast inte.

Har ni sparat in pengar på något liknande projekt!?

EDIT: Välj antracit på pannorna, om ni vill ha ett tak som håller sig fräscht under många år (har flera bekanta som valt samma färg). Här syns inte smuts och skit något nämnvärt, lite som på en vit eller silvrig bil, gentemot en svart.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Bo Weidar och 56 till
  • Laddar…
Vet inte om det är roligt eller underligt att räkna ut hur många arbets veckor man kunde ta ledigt för samma summa som hantverks kostnaden landar på.

För egen del hamnar jag ofta i situationen att det tar längre tid att arbeta samman pengarna än vad det hade tagit att göra det själv.

• Gilla
Newgolds och 18 till
  • Laddar…
Precis!!

Det finns stora möjligheter att spara in pengar, med vilja och lite händighet så.

Sedan kan det röra sig om arbetsmoment som kräver lång erfarenhet för att få till korrekt, då kan det vara en god idé att anlita en fackman. Låt säga att man ska koppla in ett nytt vattenburet system och uppvärmning, då hade jag personligen valt en hantverkare (VVS/rörmokare). Även om jag vet hur allting ska göras, så spelar erfarenheten stor roll här, för att få till kopplingar korrekt direkt från början osv. Vissa verktyg kan även kosta en slant.

Men mycket går sannerligen att göra på egen hand, och det finns firmor utspridda över hela landet som hyr ut olika maskiner och instrument om så skulle behövas. De flesta kan även privatpersoner låna (hyra), även om kostnaden i vissa fall kan bli lite högre.,

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Min vän behövde byta tak. Han fick ett par olika offerter men valde de som "verkade seriösast". 50 tals hus med ungefär 90kvm(?) takyta men ett par skorstenar och ett takfönster så lite mer komplicerat än det lättaste taket. Offerten han accepterade var på 500 000kr(!!!!) en halv miljon alltså. Ungefär årsinkomsten netto för honom och hans sambo tillsammans. "Det fanns låneutrymme" så det var inte mycket att tänka på. Ska också nämnas att det inte ingick byte av läkt i det priset, bara de små områden som såg dåliga ut. Dock nya hängrännor. Kom ett gäng balter och jobbade i mindre än 1 vecka och sen var det klart. Själv fattar jag inte hur resonemangen hos folk går. Han får ju göra hur han vill, men jag påpekade ganska försiktigt att han genom att acceptera den offerten driver på priserna uppåt. "Jaja men jag kan ju ta lån på den summan och så slipper man tänka så mycket på det för de är ju dyra så då blir det nog bra!" Jag föreslog också att han skulle ta tjänstledigt typ maj-augusti och köpa hem 10 backar öl och byta själv i sävlig fart med hjälp av mig och hans svärfar som är halvpensionerad snickare, och njuta av sommaren och lång ledighet när taket är lagt, och ändå spara ett par hundratusen på det. Men det var han inte intresserad av.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
jenstornqvist och 32 till
  • Laddar…
S
Bytte mitt eget tak inkl ny råspont på halva, ny papp, läkt och takavvattning för 25kkr.... Hittade två år gamla takpannor, taksteg, nocktätning m.m. på blocket för billig peng (3kkr), de hade bytt tak och två år senare kommit på att de skulle bygga på en våning.
Svärfar och farsan hjälpte mig o på fem dar var det klart. Vet inte vad vi sparade på det men lätt +100k
Har även hjälp farsan byta tak, lite större på ca 400m2. La oljehärdad board ovanpå gamla takspånet (15 cm tjockt), så vi spikade ströläkt med 300mm spik. Tog på underarmarna. Sen 45*70 läkt och betongpannor. Va 6v hårt slit, en hel del ställningsbygge då takfoten är typ 8m upp. Där skulle jag tro att vi sparade 3-500kkr på att göra det själva.

• Gilla
MrsBlaise och 4 till
  • Laddar…
Typ i samma båt...

Fick prisuppgift för 3 år sedan på att lägga Planja Regent med strö- och bärläkt ovanpå ett helt ok Shingeltak från 1982. Halvtimmerkåk 130 kvm enplan plus vidbyggt garage.

250 - 300 000 kr. Vilket inte alls är Stockholmspriser utan landsbygd / Värmland.
Troligen 4 ggr högre i storstadsområde om man ska det som skrivs på forumet
Typ tälja guld med kniv...

Nu var jag pensionär redan då.
Köpte allt material... Och en 15 m lång 1.6 m bred. Hakiställning.
Sålde senare hälften, då jag behöver ställning för att måla om.

Ja, jag fick ju ingen lön för jobbet, men fixade det själv och sparade
150 - 200 000.

Fick hjälp ca 20 timmar av kompis.

- Så det går om man kan prioritera lite egen tid.
Och ja har jobbat med nåt helt annat större delen av mitt liv.

Sparade pengar använder jag till annat.

-I dag finns det inte många ungdomar som lägger tid på sånt här.
Vågar inte ens försöka.

.

Redigerat:
  • Gilla
MrsBlaise och 4 till
  • Laddar…
M Magnus_Anderssonn skrev:
Avid läsare under många år, säkerligen haft ett tidigare konto här också, men för sisådär 10-15 år sedan.

I alla fall så behövde man skriva ett inlägg (egen tråd) som första uppgift här på forumet, så jag börjar med historian om när jag och morbrorn bytte tak på hans villa!!

Som de flesta av er säkert luskat ut, så sparade han in summan på att själv göra jobbet, men men, nu ska vi inte gå händelserna i förväg..

Om vi säger såhär, han har ALDRIG varit mycket för att anlita någon hantverkare, kan knappt minnas senaste gången. I och för sig är han själv hantverkare, men inte inom just bygg och snickeri i den bemärkelsen.

Det började med att han satt i vardagsrummet och glodde på TV, inte förra hösten men där innan om jag minns rätt. Ösregn ute, blandat med blötsnö. Rätt som det är började det samlas fläckar på innertaket (spänntak, nyrenoverat). Märker inte detta omedelbart, utan det går 2-3 dagar, sedan droppar det rakt i ansiktet på honom och familjen. 👏

Efter lite "felsökning" kan det konstateras att takpappen är ganska slut på sina ställen, fastän pannorna var i skapligt skick. Långt ifrån nya, men de låg korrekt placerade och inga sprickor eller dylikt.

Summa summarum, taket måste alltså bytas, och ganska så kvickt, då finns ju möjligheten att råsponten inte tar alltför stor skada.

I och med att detta var höst och vinter, samt eget företag med fullsmetat schema, så tas ju givetvis offerter in. Men där och då tog det stopp!

Huset är från början av 70-talet, taket ungefär 220 kvm tippar jag på. Här landar snittpriset på ca 325 tusen kronor!! Helt otroligt enligt mig!

Något som han heller aldrig skulle acceptera, så innan dagens slut var allt material redan beställt online, kvalitetsgrejor med rediga pannor från Benders (antracit), lite nytt spånt, takpapp, läkt (givetvis 48x25), vindskivor, plåt (zink), taksteg, färg, spikar och andra fästelement, ventiler, osv. osv., ja helt enkelt allt man behöver, FÖRUTOM zinkplåt till att klä in skorstenen (vi kommer dit..).

Detta gick på 66 tusen kronor med hemkörning, men man fick pantsätta ett par särskilda pallar för 1100 kr, vilket de senare hämtade när de hade vägarna förbi.

Några dagar senare var allt hemma, avlastat på uppfarten.

Helgen tog vid och han hade fått hem en container för 1500 kr, klappat och klart.

Nu ska ju det gamla och uttjänta ner, och där kommer stegen fram. En gammal hederlig aluminiumstege.

Upp på taket och några timmar senare var allt fyllt i containern. 4-5 minusgrader med halka där uppe... kul (ja, jag hjälpte till).

Dagen därpå så var det dags att se över taket, byta lite råspont och annat som inte kändes fräscht. Pappen var i gott skick förutom på tre ställen, här togs den bort och ersattes med ny, sedan ett extra helt nytt lager på befintliga/nya sektionerna. Läkten fästes dit och anslutningarna till ventilation fixades.

Dag 3, ja då ska det nya taket upp. Kranbil, vad är det för något? Nejdå, utan morbrorn stod på taket och jag levererade 4 pannor i taget, på tidigare nämnda stege. Detta tog la hela dagen, men sedan var det uppe och gick att placera ut.

Dag 4-5, då hör han med kollegor i branschen om att klä in skorstenen i all sin ära. Det skulle vara zink och ett rejält huvskydd, ståtligt värre. Två personer mätte upp allting, och dagen därefter blir det leverans och montering. Som handen i handsken måste jag säga. Detta gick på runt 5500-6000 kr (vänskapligt pris).

Resterande 1500 kr blev lite fix av hängrännorna (dessa var nya sedan tidigare, men några blev skadade).

1/3 pall blev över av taket, samt 20 nockpannor i reserv. Perfekt att ha i källaren om någon storm skulle dra ner något, dock inte hänt ännu.

Ibland är det kul att spara en slant, men sådär hårt har man inte slitit förut må jag säga, särskilt i minusgrader och stå på stege!

Kuriosa i det hela, flera grannar har bytt tak också, och då har det varit MINST 4-5 personer i 5-6 dagar. Många raster och ett tempo som man knappast kan skryta om. Självklart går säkerheten först av allt, ingen tvekan om det. Men det finns oavsett mycket att förbättra ser man, ett helt arbetslag krävs oftast inte.

Har ni sparat in pengar på något liknande projekt!?

EDIT: Välj antracit på pannorna, om ni vill ha ett tak som håller sig fräscht under många år (har flera bekanta som valt samma färg). Här syns inte smuts och skit något nämnvärt, lite som på en vit eller silvrig bil, gentemot en svart.
Fick själv prisförslag på mitt hus på över 130k men ordna de själv för lite över 30k men de var ju för några år sedan.

• Gilla
Reallo och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
2016 så la jag om mitt eget tak för straxt över 90,000:- (140m² sadeltak)

Givetvis la jag ner mängder med tid på detta.
Både före, men givetvis mest under byggtiden.
Men jag jobbade 8h varje vardag på ordinarie arbete, resterande tid la jag på taket denna månaden.

Min sambo är en stark individ till min stora fördel.
Det ska man aldrig sticka under stol med...

Jag skulle lätt ha gjort det igen med facit i hand utan att blinka.

Men straxt över 90,000:- var med allt 2016, inklusive ett nytt takfönster Fakro.
Ställningen, plåtniklas och teleskoplastaren var jag bekant med så det kostade inte ohemuliskt så mycket pengar.

Ställning på långsidorna i en månad (hyres ink montage/demontage).
Container för gammalt tegel
Lyft med teleskoplastare vid demontering
Mataki takpapp
Läkt & trekantslist
Benders ytbehandlade panna Palema + genomföringspannor.
Ventilationsgenomföring ABC.
Lyft med teleskoplastare vid uppkörning av takpannor.
Nomo Beta snöglidskydd
Taksteg & Glidskydd
Takbrygga vid skorsten för sotaren att stå på
Takhuv ovan skorsten av plåtis
Takfönster + inkklädnadsplåtar till detta
Vindskivor och all färg Flugger
All takavvattning, hänrännor + tbh, stuprör.

Om någon tvekar och läser detta, så säger jag bara kör!
Det är lätt värt det om du är normalhändig och har tiden att utföra detta själv.

👍👍👍

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-827#post-2467259
Byggställning på långsidan av ett hus under takrenovering, med tegelvägg i bakgrunden och träd i horisonten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-838#post-2476290
Tegeltak med skorsten i tegel, fotograferat från sidan under en klarblå himmel. Trädgrenar syns i bakgrunden.
Skapa konto

Tegelomläggning på sadeltak med träreglar och tegelpannor, synlig skorsten och byggutrustning, mot en klarblå himmel.
Skapa konto

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/post-2478021
Takfönsterinstallation på sadeltak med träreglar synliga, del av takbygnadsprojekt. Verktyg och material syns bredvid hålet för fönstret.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Malainor och 13 till
  • Laddar…
👌
Just detta... Inte många som tar sig tid.

Krilleman
H Hybro skrev:
Just detta... Inte många som tar sig tid.
Har man stor plånbok så är ju det enorm fördel om man ska låta någon annan göra jobbet.

Men alla har inte det.

Eller för den delen, så litar inte på att det blir bättre utfört av sk. "proffs".
För det finns många fuskare där ute...
Själv är bäste dräng.

Jag jobbade full tid (8h) varje vardag under den månaden jag gjorde detta arbetet på taket.

Så eget arbete behöver inte nödvändigtvis vara ett hinder.
Men det tär absolut på ett normalt förhållande...

Jag hade turen att det regnade oerhört få dagar under detta arbetet.

Givetvis hade jag införskaffat flera av dom största presenningarna Byggmax hade att erbjuda vid denna tiden. Dom lämnade jag tillbaka med 100% återbetalning när pappen låg på taket. 👍

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
saiter och 6 till
  • Laddar…
Tog ledigt varje måndag i en månad och körde på helgerna. Sen körde jag resten av dagarna i mån av tid. Spara ca 100k på en månads slit!

• Gilla
_Anders_ och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Imponerande kondis att kunna få upp alla takpannor via klättrande i stege á 4 st per gång.
Själv skulle jag aldrig klara det (ok, med oändligt med tid så...) och speciellt inte våga gå upp på ett ishalt tak på vintern.

• Gilla
Claudia Lendi och 6 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Vet inte om det är roligt eller underligt att räkna ut hur många arbets veckor man kunde ta ledigt för samma summa som hantverks kostnaden landar på.

För egen del hamnar jag ofta i situationen att det tar längre tid att arbeta samman pengarna än vad det hade tagit att göra det själv.
Faktum är att man måste vara riktig höginkomsttagare för att det ska gå snabbare att jobba in pengarna än göra jobbet själv.

Lättast är om man räknar på månadsbasis: 160 arbetade timmar en typisk månad säger vi. Låt säga att hantverkaren tar 600 kr/tim, vilket jag misstänker är lågt räknat för större delen av landet. Det skulle innebära att för att det ska bli billigare att anlita hantverkare än att avstå arbetsinkomst "timme för timme" skulle du behöva tjäna MINST 160 x 600 = 96 000 kr/mån och det NETTO innan du går +/-0.

Grattis till besparingen!!

Offerterna ni fått verkar ju jättedyra. Sen att byggfirman hade med sig en ställning som är säker att arbeta från, klart man väljer bort det👍🏻stege är bättre… (framför allt billigare)
Och att hantverkare tar rast, det är ju bara trams. Bättre att klämma på tills jobbet är klart. Kranbil för att lyfta upp alla pannorna är ju också onödigt, langa på stege blir ju mycket billigare💪🏻

Kan inte låta bli att fundera på hur många fler yrkesarbetare som hade strukit med varje år om hela byggbranchen arbetade på detta sätt.

Men som sagt, grattis till besparingen💰🪜👌🏻

• Gilla
Markussunden och 6 till
  • Laddar…
Tur att folk är högavlönade, annars skulle inte hantverkare kunna ta ut ordentlig timpeng eller arvode, för att leva gott på.

Så heder till de med hög inkomst som nyttjar dessa i stället för att göra jobben själva.

Om det i vissa fall är överpriser drabbar vanligtvis ingen lågavlönad.
😂

• Gilla
  • Haha
Stegväxellåda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.