17 942 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 930 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 930 inlägg
Jag, jag arbetade förmodligen med de mer högutbildade, men jag träffade även en hel del andra, exempelvis personerna som fixade falafel i motsvarigheten i "korvkiosken", handlarna på marknaden, personalen på hotellet, taxichauffören etc. De kunde alla räkna, läsa och skriva.
Överrisken (som forskarna förskönande kallar det) för avdömda brott utförda av invandrare i gemen är 20% sisådär. Erkänt av självaste Snickesnacki(!!), så muntlig uppgift från ett nu ganska gammalt TV-program. Men det som vi byr oss om på riktig är våld. Isht grovt våld och sexuellt. Där är siffrorna hisnande. Kan försöka plocka ut dem, men ur minnet är MENA 4-5 ggr överrepresenterade i våldsbrott och för mord är "Afrika s. l." 8-10 ggr. Detta är mer än remarkabelt - det är chockerande.BirgitS skrev:
Du har själv länkat till en rapport som visade att överrisken inte är 100 % utan 34 %, 68 % och 76 % efter standardisering med kön, ålder, 2 socioekonomiska faktorer och kommuntyp. Det står även att få socialbidrag jämfört med att inte få socialbidrag (oavsett bakgrund) ökar risken med 610 %.
Hela tiden gäller det misstanke om brott och inte om att begå brott.
Läser du inte vad du länkar till eller har du svårt att förstå skillnaden mellan att misstänkas för brott och begå brott eller svårt att förstå att tal som 34, 68 resp. 76 % inte innebär en dubblering av risken?
Och du Birgit, som önskar relativisera sönder allt, det faktum att "Nytorgsmannen" hette Robert (?) med kaukasiskt utseende ändrar inte denna statistik. Inte ett smack. Vi har våra egna, som jag brukar påpeka. Det räcker.
Statistiken på detta område är ganska hård; kategorin "östra Asien" ligger på 1,0-1,1 i överrisk, dvs i nivå med "Norden". Detaljerna går att snoka upp, såklart. Å tredje eller fjärde sidan tror jag att det skulle bli svårt att finna en enda kriminell japan i Sverige. Men andra under har skett. (Vi hade de här vietnamesiska haschodlargängen i Sydsverige för några år sedan.)
Du verkar älska siffror och liknande hårda data, men vad ska du ha dem till om du skiter i dem?
Eftersom den lutherska moralen kräver saker av oss är jag själv av den åsikten att man som gäst sköter sig lite extra. Man har ögonen på sig. Och det jag vill att min nästa gör mot mig, gör jag mot den.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Stänger tråden med hänvisning till våra diskussionsregler.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
(Råkade skriva det här meddelandet i fel tråd tidigare idag.)
/Moderator
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
(Råkade skriva det här meddelandet i fel tråd tidigare idag.)
/Moderator
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Beaktar ni 'privacy' när ni söker köpa radhus, som budgivare äger?
Köpa & Sälja hus -
Nu öppnar naturens skafferi med färskvaror.
Trädgård allmänt -
Trappsteg lossnar efter installation av luftvärmepump.
Fritidshus -
Varför visar GBG energi förbrukning natt när batteri fortfarande kvar?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Varför flagnar yttersta lagret färg
Fasad