17 943 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Visserligen fyra fall av misshandel, men det är till antalet vad man brukar läsa i lokaltidningen efter en större helg så i sammanhanget relativt lindrigt. Går vi ännu längre tillbaka har vi sprängningen av Amalthea och strejbrytare har alltid varit illa sedda men jämfört med dagens situation var det ett fredligt samhälle där få grövre brott inträffade. Vad gäller folket i Gaza har de min fulla sympati efter det Israeliska folkmordet mot palestinierna.BirgitS skrev:
Du missade väl inte det här?
"På grund av en obevakad grind kunde demonstranter ta sig in på det avstängda fabriksområdet och ta sig ombord på ångaren "Milos" där sex av sextiotalet strejkbrytare befann sig. Två av dessa flydde, men resterande fyra blev funna i lastrummet och misshandlades."
Så nog var det kravaller inblandade också.
Naturligtvis tycker jag inte att militären gjorde rätt. Men det är ett typexempel på vad som händer när folk har mycket svårt att överleva. De blir desperata och tar till allt de kan hitta på för att deras barn ska överleva. Så är det i Gaza också, folk riskerar livet för att försöka få tag i lite mat.
Vilka vittnen tänker du på?BirgitS skrev:
Det är ju väl omvittnad av invandrare att svenskar inte vill umgås med dem. Utan förankring i det svenska samhället genom svenskar är det rätt omöjligt att integreras (motsv. gäller förstås även svenskar som flyttar till andra länder och vid alla andra migrationer). Men jag har inte påstått att det är roten men det är en stor del.
Andra exempel, svenskar, engelsmän etc. som flyttar till Spanien och bara umgås i sina föreningar på svenska resp. engelska och inte träffar spanjorer. De integreras inte heller utan fortsätter att vara svenskar etc. Eller som svenskättlingar i USA som fortfarande firar svensk midsommar och Lucia. Tycker du att det är fel att de inte har assimilerats och bara har amerikanska vanor (vad nu det är)?
Det går ju trots alla hinder helt okej för många. Men en grupp vars storlek inte längre är obetydlig har enorma problem.
Men det är ändå lite komiskt att svenskarna som ändå öppnade våra hjärtan och framförallt plånböcker för dessa människor, beskylls för att inte ha gjort tillräckligt.
De får gratis bostad, uppehälle och sjukvård.
Vi utbildar dem sitt eget modersmål i våra egna skolor för att någon inbillat sig att det är bra för integrationen.
De får bidrag för att utöva kulturen de flytt ifrån.
Vill de upprätta kofesionella skolor som lär ut medeltidsvärderingar som bryter den jämlikhet mot lagen stiftar, öppnas bara plånboken djupare.
Men det räcker inte, de stackars människorna m, som trots gratis utbildning inte lär sig vårt språk så att vi kan prata med dem, behöver mer.
Vi kanske borde lära oss deras språk, och annamma deras värderingar och seder?
Men frågan är om ens det räcker.
Den avgrundsdjupa kollektiva skulden vi bär kan vi nog aldrig överkomma.
Det är lika bra att bara ge upp och fortsätta bära korset, som de självhatande martyrer vi är....
Korset for nog tids nog bytas ut mot en mer neutral symbol som inte kränker någon. Kanske en skära eller en pallestinasjal. 🤷♂️
Jag checkar ut.
För Afghanistan är de aktuella siffrorna 865,9 miljoner via Sida.BirgitS skrev:
Risken för nedskjutning är rätt liten då militära flygplan har goda motmedel mot luftvärn. Några av de aktuella länderna är underutvecklade med primitiv beväpning medan andra kan vara ett större problem, sedan finns det seriöst andra och bättre metoder att repatriera personer med utvisningsbeslut.
I intersektionalitetens kyrka gäller det att sticka den tjockaste offerkoftan. Den som kan lyckas tränga sig längst ner på nedersta trappsteget i ynklighetstrappan vinner rejset.Unikt namn skrev:
Vilka vittnen tänker du på?
Det går ju trots alla hinder helt okej för många. Men en grupp vars storlek inte längre är obetydlig har enorma problem.
Men det är ändå lite komiskt att svenskarna som ändå öppnade våra hjärtan och framförallt plånböcker för dessa människor, beskylls för att inte ha gjort tillräckligt.
De får gratis bostad, uppehälle och sjukvård.
Vi utbildar dem sitt eget modersmål i våra egna skolor för att någon inbillat sig att det är bra för integrationen.
De får bidrag för att utöva kulturen de flytt ifrån.
Vill de upprätta kofesionella skolor som lär ut medeltidsvärderingar som bryter den jämlikhet mot lagen stiftar, öppnas bara plånboken djupare.
Men det räcker inte, de stackars människorna m, som trots gratis utbildning inte lär sig vårt språk så att vi kan prata med dem, behöver mer.
Vi kanske borde lära oss deras språk, och annamma deras värderingar och seder?
Men frågan är om ens det räcker.
Den avgrundsdjupa kollektiva skulden vi bär kan vi nog aldrig överkomma.
Det är lika bra att bara ge upp och fortsätta bära korset, som de självhatande martyrer vi är....
Korset for nog tids nog bytas ut mot en mer neutral symbol som inte kränker någon. Kanske en skära eller en pallestinasjal. 🤷♂️
Jag checkar ut.
Svenska folket är kolossalt framgångsrikt, så vi har inte en chans. Tror inte vi kan komma in i kyrkan ens.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Du kan alltså inte ens förklara dina diagram utan måste ge dig på person?J jawen skrev:
Sanningen är att dina diagram inte visar det du säger. Sanningen är att du är en rasist, en person som dömer andra baserat på deras sexuella preferenser, en person som dömer andra baserat på deras religion, men som av någon märklig anledning inte kan se vissa likheter med Hitlers nazister.
Så, ger du dig på person får du ta att du får svar.
Jag har en man från Pakistan som går förbi mig varje dag, & trotts hans bristfälliga engelska & att han endast kan 5-7 svenska ord, så "pratar" vi så gott det går varje dag.BirgitS skrev:
En man från Nigeria kom fram & prata när jag för ca 6 år sedan stod & meckade hemma på uppfarten, sedan dess "hänger" vi ibland & 10 ggr har jag tagit med han på svampplockning som han uppskattat.
Mannen från Pakistan visade sig vara smed & mannen från Nigeria civilingenjör.
Men den informationen fick jag först långt senare.
Så ditt påstående faller "kort" med det jag upplever, svenskar "undviker" inte invandrare allmänt.
Att ens jämföra "rika" svenskar som köpt sin egen bostad i Spanien med invandring!BirgitS skrev:
Ena alternativt är finansierat av människorna själva, & andra finansieras av våra svenska skattepengar i form av bidrag!
Hur kan du ens se att dessa 2 saker är "likadana" ?
Faktum är att jag överhuvudtaget inte någonsin varken varit eller ÄR rasist !Fairlane skrev:
Sedan att du drar rasist-kortet eller homofob-kortet när du inte når framgång, det får stå för dig.
När sanningen svider brukar dessa kort komma fram, BARA för att människor så som DU INTE ens KAN diskutera med resonemang & fakta.
Nu har jag kollat. Det lärde mig en läxa. Att man inte kan lita på dig som källa. Jag borde tydligen inte gjort det utan att kolla. Ursäkta.BirgitS skrev:
"20 kap. Bestämmelser om straff m.m.
1 § Till böter döms en utlänning som uppsåtligen eller av oaktsamhet uppehåller sig i Sverige utan föreskrivet tillstånd"
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Jodå jag har precis försökt att diskutera med fakta, men fick då svar att jag var kass. Det är nog snarare du som inte klarar det.J jawen skrev:Faktum är att jag överhuvudtaget inte någonsin varken varit eller ÄR rasist !
Sedan att du drar rasist-kortet eller homofob-kortet när du inte når framgång, det får stå för dig.
När sanningen svider brukar dessa kort komma fram, BARA för att människor så som DU INTE ens KAN diskutera med resonemang & fakta.
Märkligt nog anser många att de inte är rasister och inte är homofober etc, men kan inte låta bli att tala ner och förklara hur dåliga dessa människor är (invandrare, färgade, homosexuella etc). Om du verkligen inte är vare sig rasist eller homofob så läs igenom vad du skrivit under ämnena och fundera på hur du framstår.
Enl SO stämmer inte din definition av ensam.S Staffan-N skrev:
Ensam = "som är utan sällskap av någon annan ibland med tonvikt på avsaknad av hjälp och dylikt"
Inte enl SAOL heller
Ensam = "utan sällskap"
Så nej, uppenbarligen gjorde de inte det!BirgitS skrev:
Alla dessa diskussioner slutar där. Följer Godwins lag.J jawen skrev:Faktum är att jag överhuvudtaget inte någonsin varken varit eller ÄR rasist !
Så det kan inte bara vara så enkelt då, att det handlar om att DINA tolkningar av min skift är direkt felaktiga?Fairlane skrev:
Hur man tolkar en skriven mening är ju A & O i alla diskussioner, menar jag