17 943 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så är det per definition, och ett antal var inte barn. Vidare hade ungefär hälften inte flyktingstatus. Kortformen ”ensamkommande” stämde i alla fall då.S Staffan-N skrev:
Ensamkommande flyktingbarn visade sig vara gruppkommande migrantmän.M Mats_R skrev:
Var i världshistorien har vapenföra MÄN "flytt" och lämnat kvinnor och barn kvar i läger i konfliktområden? Eller var de nu lämnas. Ofattbart.
Enligt mig är redan detta faktum en katastrof, ett moraliskt haveri. Att flera av dem dessutom begår brott i vårt land gör att saken inte kan beskrivas med vanliga ord. Vore jag asylsökande i ett främmande land skulle jag förstår att jag varje dag, på varje plats är en exponent för en grupp - svensk asylant - och jag skulle uppföra mig exemplariskt. (Och fann jag en kriminell svensk skulle jag ta itu med den.)
Ja om man är född här så är det ju bara att bura in de.Dan_Johansson skrev:
Så typ det som redan genomförts? Då förstår jag inte riktigt varför det gnälls?
Ok, fast nu begår de ju brott i minst två generationer? Kanske fjärde generationens invandrare är mer laglydiga?
Nolltolerans låter ju fint, men vad ska vi göra med dem som kommer från länder som inte tar emot personer vi utvisar?
De som inte hemländerna tar emot får vi landsförvisa, efter några vintrar utan en krona drar de flesta.
Problemen är riktigt allvarliga idag och vi får sluta vara så oerhört naiva i hur vi tror Sverige kommer att utvecklas om vi fortsätter ha invandring från framförallt MENA länder.
Indraget bistånd kanske kan funka som påtryckningsmedel, annars luftlandsättning. Finns den politiska viljan går det oftast att finna lösningar på vid första anblicken olösliga problem.Dan_Johansson skrev:
Så typ det som redan genomförts? Då förstår jag inte riktigt varför det gnälls?
Ok, fast nu begår de ju brott i minst två generationer? Kanske fjärde generationens invandrare är mer laglydiga?
Nolltolerans låter ju fint, men vad ska vi göra med dem som kommer från länder som inte tar emot personer vi utvisar?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Var har det inte skett?H hovapettson skrev:
Unga män flytten från romarna, från slagfälten under medeltiden, från alla möjliga länder under första och andra världskriget, från Iran och Irak, från forna Jugoslavien, från Ryssland och Ukraina nu etc.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Det är ju väl omvittnad av invandrare att svenskar inte vill umgås med dem. Utan förankring i det svenska samhället genom svenskar är det rätt omöjligt att integreras (motsv. gäller förstås även svenskar som flyttar till andra länder och vid alla andra migrationer). Men jag har inte påstått att det är roten men det är en stor del.Unikt namn skrev:
Andra exempel, svenskar, engelsmän etc. som flyttar till Spanien och bara umgås i sina föreningar på svenska resp. engelska och inte träffar spanjorer. De integreras inte heller utan fortsätter att vara svenskar etc. Eller som svenskättlingar i USA som fortfarande firar svensk midsommar och Lucia. Tycker du att det är fel att de inte har assimilerats och bara har amerikanska vanor (vad nu det är)?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Skotten i ÅdalenB Bitterhetsakademin skrev:
"i vissa av Ådalens skogsdistrikt var arbetslösheten 80-85 procent. Av dem som hade arbete hade nästan alla drabbats av lönesänkningar, så stora att det var svårt att klara uppehället. "
Vad det ledde till kan du läsa här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_Ådalen
Det lär finnas rätt stor samvariation mellan socioekonomiska faktorer och kriminalitet, sen mycket lång tid tillbaka. Det är de som inte har något att förlora men mycket att vinna som tar till kriminella beteenden. Grupper med fattiga tonåringar och unga vuxna som lockas till kriminalitet är inget nytt, Dickens skrev böcker om det under mitten av 1800-talet. Det var en av anledningarna till att folkskolan startades i Sverige, man ville få bort kringdrivande barn, som ägnade sig åt stölder etc. från gatorna i städerna.B Bitterhetsakademin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Jag har också väldigt svårt att förstå det där. Från första diagrammet tycker jag att det verkar som att det numera är bättre för Sverige med utrikes födda än inrikes födda. Svenskättlingar är tydligen inget bra.J jawen skrev:
Vad är skillnaden mellan "Utrikes födda" och "Övriga utrikes födda"?
En rättfärdig strejk som på det hela taget var fredlig från de strejkandes sida, att låta militären skjuta in bland obeväpnade demonstranter hade i mindre diciplinerade länder slutat med inbördeskrig och i detta fall hade det varit motiverat att vedegälla med dödligt våld.BirgitS skrev:
Skotten i Ådalen
"i vissa av Ådalens skogsdistrikt var arbetslösheten 80-85 procent. Av dem som hade arbete hade nästan alla drabbats av lönesänkningar, så stora att det var svårt att klara uppehället. "
Vad det ledde till kan du läsa här: [länk]
Det lär finnas rätt stor samvariation mellan socioekonomiska faktorer och kriminalitet, sen mycket lång tid tillbaka. Det är de som inte har något att förlora men mycket att vinna som tar till kriminella beteenden. Grupper med fattiga tonåringar och unga vuxna som lockas till kriminalitet är inget nytt, Dickens skrev böcker om det under mitten av 1800-talet. Det var en av anledningarna till att folkskolan startades i Sverige, man ville få bort kringdrivande barn, som ägnade sig åt stölder etc. från gatorna i städerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Du missade väl inte det här?B Bitterhetsakademin skrev:
"På grund av en obevakad grind kunde demonstranter ta sig in på det avstängda fabriksområdet och ta sig ombord på ångaren "Milos" där sex av sextiotalet strejkbrytare befann sig. Två av dessa flydde, men resterande fyra blev funna i lastrummet och misshandlades."
Så nog var det kravaller inblandade också.
Naturligtvis tycker jag inte att militären gjorde rätt. Men det är ett typexempel på vad som händer när folk har mycket svårt att överleva. De blir desperata och tar till allt de kan hitta på för att deras barn ska överleva. Så är det i Gaza också, folk riskerar livet för att försöka få tag i lite mat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Och hur mycket bistånd ger Sverige/Sida till Afghanistan, Iran, Irak etc.?B Bitterhetsakademin skrev:
Luftlandsättning: Svenska piloter etc. som blir nedskjutna och fängslade?