Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
40 år sen? Du var tom före Ny Demokrati alltså?
Nassar och sympatisörer har sagt allt detta om finnar, italienare, judar etc i långt mer är 40 år. Det enda en person som använder det argumentet visar är var deras sympatier ligger. Debatterar man med sådana sprider man deras budskap. Frys ut.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Bönhas Bönhas skrev:
Stanna kvar i Sverige utan uppehållstillstånd/visum är olagligt enl
Som jag redan har skrivit så var Pins inlägg felaktigt eftersom det i den paragrafen inte alls står att det bryter mot någon lag att stanna kvar när visum/uppehållstillstånd går ut.
Bönhas Bönhas skrev:
Låter komplicerat. Jag har ingen uppfattning och vet inte vilka andra du menar.
Läser du inte alla inlägg i tråden?
Bönhas Bönhas skrev:
Det finns alldeles säkert olika uppfattningar om vad ordet "papperslös" betyder. Det är en mycket bra anledning att inte använda det.
Eftersom det finns definierat i SO så är det en mycket bra anledning att använda ordet med just den betydelsen. Folk behöver hänga med i språkets utveckling. Alla i den här tråden bör ju nu veta vad ordet papperslös betyder och därför går det alldeles utmärkt att använda det.

makhno_ makhno_ skrev:
Nassar och sympatisörer har sagt allt detta om finnar, italienare, judar etc i långt mer är 40 år. Det enda en person som använder det argumentet visar är var deras sympatier ligger. Debatterar man med sådana sprider man deras budskap. Frys ut.
Nassar existerar ju knappt idag.
Känner absolut ingen som hatar judar och går runt och hailar.
Bland araber och muslimer är judehatet utbrett och ökänt men knappt speciellt vanligt bland svenskar.

Finnar har jag alltid hållit högt. Deras arbetsmoral har många gånger varit högre än bland många svenskar.
Tydligt fortfarande på mitt jobb.

• Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det kulturella arvet lever vidare i generationer, ibland tom förstärks.
Bland en del grupper växer ett hat mot svenskar fram.
Mot judar och andra folkslag behöver vi inte ens prata om, de finns där från generation ett.
Ett hat mot judar har funnits bland svenskar i Sverige sen mer än 100 år, ordet antisemitism i Sverige är belagt sen 1890 och korstågsriddarna, Martin Luther etc. är kända för antisemitism. Så med ditt resonemang så hatar i stort sett alla som är svenskar sen några generationer judar, eftersom det lever vidare i generationer.

Eller så anser man att ditt resonemang är helt fel.

• Haha
jonmo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett hat mot judar har funnits bland svenskar i Sverige sen mer än 100 år, ordet antisemitism i Sverige är belagt sen 1890 och korstågsriddarna, Martin Luther etc. är kända för antisemitism. Så med ditt resonemang så hatar i stort sett alla som är svenskar sen några generationer judar, eftersom det lever vidare i generationer.

Eller så anser man att ditt resonemang är helt fel.
Var någonstans sa jag att det inte har förekommit? 😅
Speciellt före andra världskriget var nazismen någonting bra i mångas ögon..

Du slår ju nästan världsrekord i att medvetet missförstå vad andra skriver.

• Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vissa distansierar sig från frågan och tycks försöka dra r-kortet.

Språket är ett kraftigt verktyg att driva opinion för de som bemästrar det.
Karthago är ett historiskt exempel på detta.

Du väljer givetvis vilka ord du vill.
Men beroende på vilka du väljer kommer dina texter tolkas olika.
Inget kontroversiellt, eller hur?
Nej då, det är många inlägg i den här tråden som jag tolkar som att de uppvisar en mycket otrevlig människosyn, hög grad av historielöshet, med bristande kunskaper i svenska etc.

• Haha
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jawen skrev:
Att enbart LYFTA fram dem 5-10 % som "jobbar & gör rätt för sig", och helt UNDVIKA att prata om dem andra, är det ett seriöst särr att diskutera invandring på tycker du?
Och var är statistiken som visar att det bara är 5-10 % som jobbar och gör rätt för sig?
All statistik som jag har sett visar motsatsen, dvs. en majoritet, i de åldrar där folk brukar jobba, jobbar och gör rätt för sig.

Unikt namn
Fairlane Fairlane skrev:
Det intressanta är att det som de ändå säger, om vi tar det för sanning, helt kastar omkull teorin om att "ankarbarn" tar hit hela släkten.
Teorin var väl en kedja?
1. Ett ensamt barn får PuT.
2. Barnet kan efteråt hämta hit sin förälder/annan vuxen/"anhörig", som också fick PuT.

Detta har eventuellt hänt i uppåt 50% av fallen om man ska tro de tidigare källorna.

3. Den vuxne kan senare återförenas med eventuella övriga barn eftersom olika regelverk sammanstrålade.

Ett "ensamt" barn ->...->en familj.

Men jag kan ha missförstått detta, var länge sedan jag läste något om det.

Reglerna kring (anhörig)invandring har i alla fall stramats åt i flera steg av båda blocken.

BirgitS BirgitS skrev:
Folk som möts av hat och förtryck från svenskar blir definitivt mindre benägna att integreras.
Hur väl är den här historiebeskrivningen förankrad med verkligheten?
Alltså att bemötandet från svenskarna är roten till integrationsproblematiken.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Nassar existerar ju knappt idag.
Känner absolut ingen som hatar judar och går runt och hailar.
Bland araber och muslimer är judehatet utbrett och ökänt men knappt speciellt vanligt bland svenskar.

Finnar har jag alltid hållit högt. Deras arbetsmoral har många gånger varit högre än bland många svenskar.
Tydligt fortfarande på mitt jobb.
Partinassarna har det lite svårt i sin gamla form. Aktivklubbarna och lösa nätverk går bättre. Sitter du verkligen på info om hur radikalhögerns rekrytering ser ut idag? Verkar inte så.

Vilka fördomar du har om finnar är rätt ointressant men sättet du pratar visar på grundläggande brister. Finnar är våldsverkare, missbrukare och idioter, precis som alla andra.

Att sitta och prata om gruppers inneboende kvaliteter är helt absurt, då har man fallit långt ner i hålet. Vad kan du säga om finnar som passar både Tove Jansson och Juha Valjakkala?

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag redan har skrivit så var Pins inlägg felaktigt eftersom det i den paragrafen inte alls står att det bryter mot någon lag att stanna kvar när visum/uppehållstillstånd går ut.
Jag litade på det @Pin skrev. Utan att kontrollera. Nu litar jag på det du skriver utan att kontrollera.

Men det är inte svårare än att om man vistas i Sverige utan laglig rätt vistas man illegalt. Även om man inte vet vilken lagtext man bryter mot.
BirgitS BirgitS skrev:
Läser du inte alla inlägg i tråden?
Jo. men jag skrev att jag inte vet vilka av samtliga dessa du refererade till.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det finns definierat i SO så är det en mycket bra anledning att använda ordet med just den betydelsen. Folk behöver hänga med i språkets utveckling. Alla i den här tråden bör ju nu veta vad ordet papperslös betyder och därför går det alldeles utmärkt att använda det.
Jag håller med. Man bör utgå från att det är den betydelsen som avses när ordet används.

Papperslös betyder alltså att sakna rätt att befinna sig i Sverige. Dvs enl den definitionen är papperslösa personer som befinner sig i Sverige olagligt, dvs de är illegala invandrare.
  • Papperslös enl SO "som saknar giltigt arbets- och uppehållstillstånd om flykting eller dylikt"

• Migrationsverket använder istället beteckningen "befinna sig olagligt i landet"
    "Om du har fått avslag på din ansökan om uppehållstillstånd betyder det att du inte har rätt att vara i Sverige. Om Migrationsverket avslår din ansökan när du befinner dig i Sverige får du en viss tid på dig att lämna Sverige.
    I beslutet står det när du senast måste ha rest ut. Om du stannar kvar efter det datumet befinner du dig olagligt i landet.
    "
Papperslös betyder alltså enl SO definitionen lagbrytare, kriminell.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Men det är inte svårare än att om man vistas i Sverige utan laglig rätt vistas man illegalt. Även om man inte vet vilken lagtext man bryter mot.
Nej, så fungerar det inte. Det är orimligt att mena att man privat kan bestämma vad som är lagligt eller inte.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Nej, så fungerar det inte. Det är orimligt att mena att man privat kan bestämma vad som är lagligt eller inte.
Du får nog läsa en gång till. För du missuppfattade rejält.

makhno_ makhno_ skrev:
Partinassarna har det lite svårt i sin gamla form. Aktivklubbarna och lösa nätverk går bättre. Sitter du verkligen på info om hur radikalhögerns rekrytering ser ut idag? Verkar inte så.

Vilka fördomar du har om finnar är rätt ointressant men sättet du pratar visar på grundläggande brister. Finnar är våldsverkare, missbrukare och idioter, precis som alla andra.

Att sitta och prata om gruppers inneboende kvaliteter är helt absurt, då har man fallit långt ner i hålet. Vad kan du säga om finnar som passar både Tove Jansson och Juha Valjakkala?
Det du kallar fördomar är mina decennier av erfarenheter.
Alla länder har ju våldsbrott, har inte sagt ett ord om hur det ser ut i Finland.

Ja olika grupper har olika kvalitéer. Är det något nytt för dig?
Att tex folkslag från vissa asiatiska länder är underrepresenterade i brottslighet medan andra är kraftigt överrepresenterade?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Det du kallar fördomar är mina decennier av erfarenheter.
Alla länder har ju våldsbrott, har inte sagt ett ord om hur det ser ut i Finland.

Ja olika grupper har olika kvalitéer. Är det något nytt för dig?
Att tex folkslag från vissa asiatiska länder är underrepresenterade i brottslighet medan andra är kraftigt överrepresenterade?
Underrepresenterade i brottslighet var? Somalier har låg brottslighet i USA högre i Sverige. Är det då kvaliteten i folkgruppen som styr eller något annat?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.