När måste nya uttag vara jordade?

1k läst  24 svar

1. N
    Medlem Nivå 6
    planerar att höja taket i ett rum vilket kommer medföra att nya kablar måste dras i detta rum. Nuvarande kontakter är ojordade. Måste nya kontaker vara jordade? Vad säger reglerna?

2. E
    Medlem · Nivå 14
    Du får inte blanda ojordade och jordade uttag inom samma område. Om du nu utökar med ett nytt uttag så ska det då också vara ojordat.

3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Hvergang!;)

Låter som en tillräckligt stor förändring fölr att jorda hela rummet.

4. N
    Medlem Nivå 6

5. N
    Medlem Nivå 6
    Källa på det?

6. A
    Medlem · Nivå 16
    Skall du byta ut allt eller skall du komplettera med nya uttag utan att röra de gamla? Jag är osäker på var gränsen skall dras, men om du skall byta allt finns väl ingen orsak att välja ojordat även om det skulle vara tillåtet? Om du lämnar kvar de gamla ojordade uttagen så skall de nya också vara ojordade.

7. nisse123
    Medlem · Nivå 8
    Ska du bara byta kablarna, eller både kablar och uttag?

8. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Känns svårt att bedöma med tillgänglig information. Takhöjningen i sig motiverar väl inte bytet. Sen är det väl intressant att veta om det finns tio befintliga uttag och ett nytt ska till eller om det finns ett och tio nya ska till.

9. D
    Medlem · Nivå 15
    Jag tror gräbsen går vid halva anläggningen. Om dubreneverar mer än galva elanläggningen måste hels uppdateras till nuvarande standard. Det kommer du inte upp i. Så det är kravet att du inte får blanda som gäller. Annars är det okej att bygga som det är i orginal.

10. N
    Medlem Nivå 6
    Skulle vilja utöka med 1st uttag, i dagsläget finns 3 st (ojordat). Men om det ställer till problem, så struntar jag i fler kontakter. Viktigaste är att jag kan byta strömbrytare, och uttag till annan design. Kopplibgadosorna behöver flyttas upp 20cm. Får jag byta kopplibgsdosor till nya fräscha utan krav på jord?

11. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Snålforen.

Ska du byta dosor och nya uttag så är det snålforen att inte byta till jordat.
    Det börjar väl vara så att ojordade är dyrare än jordade när efterfrågan minskat.

Protte

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Om du skall flytta upp kopplingsdosor, så måste trådar/kablar till uttagen ändå dras om. Då finns det ingen anledning att inte uppgradera till jordat.

Vid ombyggnad av el så skall moderna regler uppfyllas (jordat), men vid renovering, mindre utökningar, så kan man ex. komplettera med enstaka nya ojordade. Om ändringen inte är så stor att det anses vara en ombyggnad av elsystemet.

Exakt hur man drar gränsen går inte att säga.

13. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Något enstaka nytt ojordat uttag är väl inte att betrakta som nåt problem, även om det finns åsikter i ämnet. Byta uttag och brytare till nya fräscha med enhetligt utseende så det inte ser ut som en loppmarknad och samtidigt komplettera med ett eller två nya uttag vill jag nog påstå är OK. Det man får fundera över är om de ursprungliga kriterierna för "isolerad miljö" fortfarande är uppfyllda, har det tex tillkommit ett klinkergolv eller en luftvärmepump med jordat metallhölje vill åtminståne jag ha jordade uttag. Byta dosor känns väl också OK. Däremot måste jag fråga vad du menar med att flytta upp dosorna, är det infällt eller utanpå? Ska dosor flyttas måste man riva kabel/rör och då blir jobbet i stort sett likvärdigt med nyinstallation. Om du sedan får någon att sätta upp ojordade uttag igen så är det å ena sidan inte större risk med det nu än innan, å andra sidan inte normalrutin.

• Laddar…
  14. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Det kan jag hålla med om.
    Å andra sidan, i en del apparatserier, är ojordade uttag mycket snyggare...men jag hade satt jordat i detta fall.

15. D
    Medlem · Nivå 15
    Jag har för mig att man kan gå på gamla regler då läng mindre än halva elanläggningen berörs. Det krävs med sndra ird en stor ombyggnad innan du måste gå på moderna regler. Men då måste å andra sidan hela anläggningen uppgraderas. Sedan kan man ju tycka att man bör gå på jordat om man ändå gör ett så pass stort jobb.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: