Byggahus.se
K polxlt skrev:
I området har någa blivit drabbade av snöras från grannens tak när snörasskydd saknats
i samband med takbyte vilket fått konsekvensen att garaget gått sönder
Hur menar du gått sönder? Har du sett det själv?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur menar du gått sönder? Har du sett det själv?
Jag har sett det. Stommen har gett vika.

Måste varit gigantiskt mängd snö med dom tyngderna? Var garaget likvärdigt ert?

Det framgår med all tydlighet i byggnormen hur tak som ligger under andra tak ska dimensioneras för snöras och hur man räknar ut vikterna.

Så klarar taket inte detta så vill jag hävda att taket är feldimensionerat och inte grannens fel eller problem.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste varit gigantiskt mängd snö med dom tyngderna? Var garaget likvärdigt ert?
Alla garage i området är konstruerad på samma sätt

Om så är fallet att andra tak gått sönder då är samtliga feldimensionerade.
Men det låter lurigt och även konstigt det du berättar, för även tegelpannorna har en gång varit nya och släta. Problemet bör ha funnits då också!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
TS ser ut att bo i Västernorrland där det varit några vintrar på senare år med över 2 meter snö. Ligger det redan 2 meter på taket när det kommer mer snö åkande från ett annat tak kan det nog bli spännande.

• Gilla
Kaboj
  • Laddar…
MultiMan
Jag har haft över 2,5m på taket, närmare 3 för några år sedan. Blir enorma krafter när det plötsligt blir tö och det rasar ner, ibland isblandat. Stommen inuti lyfter sig någon centimeter när det släpper. Enskild villa utan snörasskydd, så det drabbar ingen annan. Jag hade aldrig utsatt en granne för det, utan snörasskydd hade varit givet.

• Gilla
Kaboj
  • Laddar…
R R650 skrev:
TS ser ut att bo i Västernorrland där det varit några vintrar på senare år med över 2 meter snö. Ligger det redan 2 meter på taket när det kommer mer snö åkande från ett annat tak kan det nog bli spännande.
Trots allt har det hållit ett tegeltaks livslängd tidigare, så under den tiden bör det varit liknande snömängder.

A AndersS skrev:
Trots allt har det hållit ett tegeltaks livslängd tidigare, så under den tiden bör det varit liknande snömängder.
Så är det ju och jag hoppas TS är orolig i onödan. Men gällande tegel, jag har nog tegeltak på mitt hus med men det är sånt där sandigt h-vete och där glider ingen snö alls. Kanske var så på det taket med?

R R650 skrev:
Så är det ju och jag hoppas TS är orolig i onödan. Men gällande tegel, jag har nog tegeltak på mitt hus med men det är sånt där sandigt h-vete och där glider ingen snö alls. Kanske var så på det taket med?
Tidigare fanns sånt tak där sandigt tegeltak

Snöade en hel del igår och vi har redan sett hur det släpper snö från deras tak där det saknas snörasskydd.Känns inte alls bra.

Claes Sörmland
R R650 skrev:
Då måste man väl skotta för att ta hand om sina byggnader? Här nere i södern skottas platta tak redan vid betydligt mindre snötäcke om taken är plattare. Men det händer ju så sällan att det bygger på rejält här.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då måste man väl skotta för att ta hand om sina byggnader? Här nere i södern skottas platta tak redan vid betydligt mindre snötäcke om taken är plattare. Men det händer ju så sällan att det bygger på rejält här.
Självklart så skottar jag men när allt kommer på en gång från grannens tak är det inte säkert att man precis är där då.

Claes Sörmland
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Fastighetsägaren ansvarar alltid för sin egen fastighet . Om det får skador på din fastighet som härleder från från hans underlåtelse att sköta sin fastighet så är han solklart ansvarig , sen kan det naturligtvis diskuteras i vilken omfattning
Problemet med den "solklara" delen är att det inte finns en objektiv bedömning vad som är försummelse/vårdslöshet från grannen förrän det har prövats i domstol efter att en skada uppstår. Så processen är följande:

1. Grannen gör bedömningen hur hans fastighet ska skötas.
[Åren går...]
2. En skada uppstår.
3. Du gör bedömningen om du menar att grannen har varit vårdslös/försumlig i sin skötsel av fastigheten. Om du finner det så ställer du ett skadeståndskrav på grannen.
4. Grannen tar ställning till kravet och bestrider det (eller mer osannolikt, ändrar sin bedömning från 1 och betalar för skadan som då bedöms ha orsakats av hans vårdslöshet/försumlighet).
5. Du stämmer grannen.
6. En eländigt lång och ekonomiskt riskfylld process startar.
7. Till sist får man veta vem som var ansvarig i objektiv mening från första instans. Nu kan det överklagas...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.