Byggahus.se

När kapa lockläktpanel

1. C
    Medlem · O · 23 inlägg

chgr

Medlem
    Hej!

Vi sätter ny lockläktpanel med 22x145 bottenbrädor och 22x45 läkt. När är bäst att rätkapa med droppnäsa längs bottenkanten? När bottenbrädorna men inte läkt är på plats eller när både bottenbräda och läkt är monterade?

2. P
    Medlem · Gävleborg · 1 190 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Vad har du att kapa med? Om du har såg på skena kan du kapa genom både botten och läkt samtidigt, men med en vanlig cirkelsåg kommer det nog bli ostadigt.

3. C
    Medlem · O · 23 inlägg

chgr

Medlem
    Hej,

Jag har en sänksåg med styrskena. Alternativt tänkte jag spika på en tillfällig regel som stöd.

4. P
    Medlem · Gävleborg · 1 190 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Jag sågade genom både botten och läkt med sänksåg, det var inga problem alls!

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 727 inlägg
    Jag föredrar att ha snedkapad panel och rak läkt, och då är det naturligt att kapa innan läkten spikas upp....dessutom är det enklare eftersom man då har en plan yta.

6. YuveYu
    Medlem · 8 inlägg

YuveYu

Medlem
    Låter bökigt å ta det sen, har alltid snedkapat direkt, då är ju allt klart?

7. C
    Medlem · O · 23 inlägg

chgr

Medlem
    Ok, tack. Det låter som att tycke, smak och tillgängliga verktyg styr då. Nu kör vi!

8. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 362 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    När brädan är tillkapad med droppnäsa (15°?) skulle jag säga.
    Då ställer man brädorna en kvart i en spann med Jotun Trebitt och låter dem suga åt sig.

Kapar man efter att de är uppsatta blir det inget bra skydd mot fukt och röta i nederkanten.

9. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 727 inlägg
    17!

10. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 362 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Ja, ok då för sjutton :cool:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.