Byggahus.se

När kan grannar protestera?

1. V
    Medlem · 24 inlägg

Verran

Medlem
    Vi har lämnat in bygglovsanökan och vi ska bygga ett 1-plans hus i vinkel. Huset är placerat 4,5 in på vår tomt.
    Kan ev granne inte godkänna detta? Det finns ett förhandsbesked sedan tidigare så det blir en ändring på den nu när vi har skickat in vårt bygglov.
    Vi hoppas att detta inte ska allt för lång tid, har läst att det kan dröja i olika kommuner.

2. Cujo
    Medlem · 566 inlägg

Cujo

Medlem

Re: När kan grannar protestera?

Grannen kan alltid överklaga, även om det är uppenbart att det är på rent jävelskap!

/

3. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Grannarna kan som sagt alltid överklaga även om du följer detaljplanen. De kan också få rätt även om du följt detaljplanen, även om deras chanser är små. Du har dock rätt att fortsätta bygga ditt hus på egen risk under tiden saken prövas om inte byggstopp utfärdats, (tror det kallas inhibation). I Länsrätten i Stockholm tar en överklagan ofta över 1 år. Sedan kan grannen fortsätta överklaga om han finner det lämpligt.

Att grannen sedan inte vinner något på det är en annan sak. Såna här frågor är ofta så infekterade att det lätt går prestige i det.

Är det någon som har statistik över hur många överklaganden som avgörs av Länsrätten varje år förresten?

mvh
    David

4. G
    Medlem · 33 inlägg

GoeranHelena

Medlem

Var häromdagen i kontakt med en husförsäljare och han påstod att för sidobyggnad (garage) gäller 1m från tomtgräns.
    Undrar om någon kan utreda detta. ???

5. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Det är detaljplanen som bestämmer var en byggnad får placeras. Om det står att uthusbyggnad får placeras 1m från tomtgräns så är det ok utan grannemedgivande. Grannemedgivande krävs när ni ska göra något som strider mot detaljplanen.

6. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Din rubrik fick mig att le.

Grannar kan protestera när som helst och gör det oftast också. ;)

Vi bygger i ett område där alla bygger nytt nu och vi har inte ens fått vår platta gjuten och grannen är igång redan....

7. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Jaaaaa!

Ny PBL är på gång! Grannars inflytande minskar dramatiskt liksom möjlighet till överklagande!

Sedan skall friggebodarna få vara 15 kvm!

Äntligen något positivt i detta tråkiga land!

8. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Tror du den hinner komma detta decennium, och hur mycket tror du politikerna hinner förstöra den innan den blir lag? ;)

9. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

YES!!!  ;D
    Var hittar man information om detta förslag?

mvh
    David

Edit: Hittade lite här: http://www.regeringen.se/ och här http://www.regeringen.se/sb/d/5125/a/50666

10. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Det får man hoppas....detta är faktiskt ett förslag som jag tror att borgarna kan ställa upp på. Det hela går ju ut på att förenkla reglerna och samtidigt minska kommunernas arbete med administration = mindre kostnader.

Den borde kunna bli verklighet 2006. Jag kommer avvakta med min frigga tills dess! ;D

Min mor var nyligen på Island. Där får man bygga lite hur som helst. Killen som ägde golfbanan hade byggt 2 st golfbollar som han bodde i :D

Sen att uppvärmningskostnaden var = 0 kr, marginalskatten existerade ej. Total skatt = 33% och INGA vårdköer what so ever!

Funderar på att emigrera till den tickande bomben :D

11. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Det som är bra är att parlamentariker från alla riksdagspartier deltagit och man är överens om huvuddragen. Däremot finns massvis detaljer man är oense om, varav en del känns typiskt politiska.

Jag sitter och läser reservationerna och en del är vettiga, men en del...

Nu är tydligen begreppet "alla människor" diskriminerande...

Oj, har vi kidnappat tråden nu? Detta borde nog vara en annan tråd.

12. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

"Patriarkala ordningen".....det låter som taget ur ett tal från Gudrun ;D....politiker är ibland värre än dagisbarn - jag har erfarenhet av bägge.....och visst är tråden lite lost men det hör ihop med ämnet "När kan grannar protestera". Det kan ju komma att bli ändring på när grannar kan lämna synpunkter.

13. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 506 inlägg

KnockOnWood

Grundstött

Sen kan man ju fråga sig varför hbt (eller vad det heter)
    inte får vara med.

Det finns ju väldigt många som inte innefattas i begreppen "alla"
    eller "män kvinnor och barn".

Eller ööööööööööööh, hur var det nu?

Vart är vi på väg? Jag vill bli osynliggjord!

//KoW

14. F
    Medlem · 823 inlägg

Att kunna överklaga bör vara en mänsklig rättighet. Det finns oräkneliga exempel på när fel begås i handläggningen. Om dessa felaktiga beslut inte överklagas blir de gällande. Inte vill väl någon leva i ett samhälle med en massa felaktigheter.

När det gäller de överklaganden som sker mot bättre vetande - som görs bara för att ställa till problem - kan man komma tillrätta med det problemet genom att låta klaganden få stå för de kostnader som överklagandet medför. Då, om inte förr, får man stopp på kverulanterna.

Lycka till!  :) :) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.