När din cirk. Pump gör såhär!?

1k läst  58 svar

1. GK100
    Medlem · Nivå 16
    Ja du får öppna och kolla sen vet du. Och byter du pump så sätt in filter också som Liteavvarje skrev.

2. L
    Medlem · Nivå 15
    Som jag ser det , prova dom olika varianter som framkommit här .
    Det med att det skulle vara skit i själva pumphuset , och gå trögt för den skull , tror jag inte på
    Annars bara byta så du kommer hem som vi i bland säger .
    Angående filter och pump . pumpen ska sitta med pilens riktning mot VP och filtret efter pumpen , detta för att pumpen skapar ett tryck som ska överstiga en del av tryckfallet i växlaren
    PS när du ska skaffa en ny pump så köp en annan typ med samma modeluppbyggnad
    ska se vad jag hittar

3. kristofer12345
    Medlem Nivå 7
    Ja snälla se villen som jag kan byta mot tänkte titta redan imorgon bifogar bild på min modell här!?
    Fullflödesystem är det som kag ska köra med tydligen!?
    Grudfors modell finns tydligen hemma!?

4. L
    Medlem · Nivå 15
    Du har PM

5. GK100
    Medlem · Nivå 16
    Vanligt fel på små våta pumpar är att rotor och vattensmorda lager blir belagda och går trögt, speciellt om de står säsongsavställda. Så att du kollar som lordi skrev vore inte fel när du har lätt att stänga av men det går ju att byta också om man vill. Varför inte byta till en likadan som garanterat har samma byggmått?

lordi och kristofer12345 gillar
  6. L
    Medlem · Nivå 11
    Hmm... Att kontrollera hur pumpen ser ut internt tar ju 10-15 minuter i detta fall och kostar inget.
    En ny pump kostar ju ändå en slant.

7. kristofer12345
    Medlem Nivå 7
    Jag måste väl tappa vattnet först!?

8. L
    Medlem · Nivå 15
    Det sitter som skruvspår i kopplingarna över och under , ta en stor mejsel eller insex och vrid dom till på tvären , då är det stopp och du kan göra vad vill med pumpen

9. L
    Medlem · Nivå 11
    Följ instruktioner i föregående inlägg :)
    Stoppa pumpen först bara

10. kristofer12345
    Medlem Nivå 7
    Frågan från början är kanske varför den bränt,,, kanske ska man köra på en storlek störrr wilo stratos pico 30 istället för 25 vad säger du

11. E
    Medlem Nivå 1
    Först brukar jag sätta en mejsel mot pumpen och lyssna start&stopp om man hör att den snurrar annars ..lossa testa spola pumpen med en trädgårdslang provkör!.. är den trasig byt! Gamla röda Grundfos CP kan sluta snurra i läge 1 med dålig kondensator och fungera i läge 2 eftersom dom orkar starta 2-3 ;-) Nya tryckstyrda vid normalt villa men ofta ställer rörkillen den i läge 1-3 fast varv för lufta av systemet som standard och åker sen , Nya pumparna wilo /grundfos har sensorer så dålig cirkulation/luft kan göra att den larmar på olika saker, Vid luft i systemet och ingen cirkulation vispar den i samma vatten och bara blir varm till följd. Ibland får man lufta genom lossa CP och spola ut vattnet /luften där i en spann/golvbrunnen (från båda sidorna om pumpen)
    Att den snurrar är ingen garanti för att den verkligen pumpar vatten runt i systemet! mät värmen(med typ Claes Ohlson IR termometer) om du har golvärmekoppel (enkelt att hitta felkopplade ev .slingor trasigt ställdom mm.)
    Sen får framtiden utvisa om elektroniken i pumparna är lika hållbara mot värme,strömspikar/åska som dom utan.

/P

12. kristofer12345
    Medlem Nivå 7
    Har en wilo som har qmax idag på 3,3 m3 i /h tydligen men i dem rummen längst upp har jag varmt på golvet men ej längst in i rummet på golvet.. undrar då om jag behöver en starkare cirk pump som kan trycka på mer!? Vad säger du

13. L
    Medlem · Nivå 15
    Står den kvar längst mot vänster i det tryckstyrda läget ? är det så kan den varva ned om någon eller några termostater stänger , det blir stötte motstånd , om så är vrid vredet till max höger då går den hela tiden med fullt tryck och max vad den ger .
    har du termostat på den slingan , det går att ta bort den ( kan vara en vit eller svart kåpa på den när du tar bort den , titta på den lilla pigg som sitter där
    Den ska vara uppe och går att trycka på och fjädra upp igen , gör den inte så har den fastnat i
    stängt läge ( normalt under sommaren fastnar dom ) knacka uppifrån på den med mejlselskaft så brukar dom hoppa upp ,
    Vänta med att sätta på termokroppen och se om värmen kommer

14. E
    Medlem Nivå 1
    Har man golvvärme koppel med flera slingor(dom flesta) behöver man justera in flödena ,har du en sliga det inte cirkulerar i ? stäng alla dom andra och få se till att du har cirkulation den och luft fritt i den slingan först och att den blir varm.
    öppna sedan alla fullt och stryp flödet på dom kortaste till du fördelar över flödet till den längsta .
    Att VP och CP strular mm är ofta att injustering som tar massor av tid ej gör till 100% ofta på en höft så det fungerar bara. ex kör man utevärme kurva skall den justeras Max vid kallaste dagarna på året vem åker till kund och gör det den kanske skall sänkas eller höjas.
    /P

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: