Byggahus.se

När byta taket?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har nyss köpt ett hus med enkupigt tegel som enligt besikningsmannen pappen och läkten behövde bytas på. När jag i går pratade om taket med museet så förstod hon inte hur han kunde se att pappen var dålig. För taket tar inte in vatten eller så. Vi har mycket att göra i sommar och skulle gärna slippa lägga tak, måla fasad och kitta fönster samma sommar. Så till min fråga.

Hur vet man att man måste byta taket?

Besikningsmannen kanske gärna säger att det är dåligt för att försäkra sig om att inte åka på nåt om han säger något annat. Jag ser ju att läkten längst ner är rötskadad, men det är ju inget ovanligt och akut direkt.

2. B
    Medlem Nivå 8

Re: När byta taket?

Lyft på en takpanna

Förmodligen har han lyft på några takpannor och kollat på pappen. Är den bubblig och sprucken så är det ju inget vidare.

MEN, sålänge pannorna är hela och fungerar som dom skall så behöver du ingen papp alls. Däremot så får det ju väldigt tråkiga följder om pappen är dålig och pannorna inte fungerar.

Så du kan nog lugnt vänta med pappen tills nästa år. Eller så väntar du med fönster och fasad tills nästa år.

3. T
    Medlem Nivå 1

Han lyfte aldrig nån panna utan sa att det var dåligt nerifrån på marken. :-/

4. B
    Medlem Nivå 8

Är det bytt sedan -34?

Pappen på ett hus från -34 borde ha bytt pappen iaf. 2ggr vid det här laget annars kan han nog på goda grunder göra den bedömningen att det behöver göras.

Takpapp har en livstid på ca 30år.

5. T
    Medlem Nivå 1

Säljaren sa 70-talet, men besikningsmannen trodde 60-talet. Säljaren nämnde nu att den tidigare ägaren lade papptak men ångrade sig så att han året efter la på tegeltak istället så att det ska finnas ett intakt papptak under...Vet inte riktigt vad jag ska tro och vad han menade. Men jag får väl upp på taket och inspektera pappen, fast jag inte riktigt har nån koll på hur en bra respektive dålig ser ut.

6. T
    Medlem Nivå 4

Om du kollar i hängrännorna och på marken närmast huset. Finns där mycket av små flisor från takpannorna, så kan man befara att pannorna börjat på sista versen. När dessa små flisor kommer har takpannorna börjat att frysa sönder, och då börjar det bli dags att titta till "hatten på huset". Det är ju aldrig kul att börja fixa och dona inne, för att året efteråt få in regnvatten med fula fuktfläckar som föjld. Försäkringsmässigt täcker inte försäkringen läckande tak, då detta beror på dåligt underhåll.
    Tartan

7. P
    Medlem Nivå 10

om du ska kolla på Pappen så ska du göra det där solen lyser mycket och starkt dvs i söder läge..! Det är där pappen tar mäst stryk..

Pappen hos mig var som läskpapper den sög åt sig vatten.. Pappen ska vara vattenavvisande. detta gällde alltså på dom ställerna där det fanns takpapp.. pappen hos mig var så sliten att det var stora "hål" i pappen i skarvarna hålen hade formatet ca 50*200cm. Så man såg råsponten tydligt..

så kolla i söder läge, i takpappens skarvar..

Förövrigt verkar den där besikningsmannen inte vara seriös.. Är dom seriösa så hade dom gått upp på taket o tittat..

8. H
    Moderator · Nivå 25

Hos oss hade vi papp som enl. besiktningamannen höll tätt genom att suga upp vatten istället för att stöta bort. Som ett läskpapper.

Jag kunde också själv konstatera att den papp som var synlig, precis vid takkanten under sista pannan var snarare vit än svart. Dvs det enda som fanns kvar av den där där solen kom åt var fibrerna i den. All tjära var borta.

Vårt tak höll tätt i ca 2 år efter att vi köpte huset. Sedan rubbades en plåt vid skorstenen när sotaren var där. Och det började läcka mitt i vintern. Inte så mycket, räckte med ca 5 glassburkar på vinden. Och jag lyckades täta plåtskarven med silikon. I Februari Mars det året så fick vi det omlagt.