Byggahus.se

När blir huset färdigställt och får taxvärde

1. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem
    Vad är det som bestämmer när huset blir färdigställt? Det bör ju finnas en fördel att försöka skjuta färdigställandet in i nästa år för att skjuta fram tidpunkten för när man ska börja betala fastighetsskatt...

Är det när kvalitetsansvarig skickar in sina protokoll till kommunen som bestämmer eller när man registerat hos skattemyndigheten att man flyttat in, elelr finns det något annat som styr???

2. J

John77

Medlem

Re: När blir huset färdigställt och får taxvärde

Ingen som vet?

3. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Det måste väl vara efter godkänd slutbesiktning?

4. U
    Medlem · Gävleborg · 26 inlägg

underhill

Medlem

Jag är inte helt säker, men jag tror att man under byggtiden en gång per år får en fastihetsdeklaration från Skattemyndigheten där man bl a fyller in om det finns kvarstående arbeten eller ej. Om man anger att det är kvarstående arbeten så kan Skattemyndigheten sätta ett tax.värde på tomt + tomtanläggningar och på det tax.värdet betalar du fastighetsskatt. Om du bor i ett "dyrt" område så kan det bli ett rätt högt tax.värde även om huset inte är klart

När kommunen utfärdar slutbeviset efter det att kvalitetsansvarig skickat in alla handlingar så lär väl Skattemyndigheten komma med en ny deklaration som blir bas för ditt nya tax.värde, men i och med att man nu byggt nytt så slipper man fastighetsskatt i fem år och har sedan halv skatt i ytterligare fem (tror jag det är numera), så att vara "för smart" och ange att huset fortfarande är under byggnation för länge kan innebära att du får betala fastighetsskatt direkt och inte som annars om fem år. :-/

5. J

John77

Medlem

ok, det är alltså ingen idé att inte färdigställa på flera år... Jag började bygga huset kring midsommar i år och kommer bli klar i oktober/november (lämnar dock övervåning till nästa år) finns det något att vinna på att ha slutbesiktning nästa år jämfört med i år?

6. U
    Medlem · Gävleborg · 26 inlägg

underhill

Medlem

Ur skattesynpunkt är det inte slutbesiktningen utan kommunens slutintyg som styr det hela. Slutintyget utfärdas när kvalitetsansvarig lämnat in allt underlag till kommunen d v s det kan teoretiskt ske innan slutbesiktning om han har alla papper i ordning (vilket är är det vanliga) :)

7. J

John77

Medlem

ok, är det bättre att det sker den här sidan om årsskiftet eller på nästa sida?

8. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Det ska inte spela någon roll alls; lämnar du in i november i år så får du betala full skatt för novemvber och december, sedan får du fem skattefria år och fem med halv skatt. Detta är dock "andrahandsuppgifter" så kolla med skattemynd. för att få ett ordentligt svar, men som jag fick det förklarat för mig går det till på detta viset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.