Behöver lite extra plats för fruns jordsäckar, krukor och blomlådor, minikratta, småverktyg med mera.
Då vårt glashus är på 14.7 m2, så har vi inte tillräckligt kvar av friggebodarnas 15 m2, för att göra en mindre redskapsbod. Så undrar om jag tar en lastpall som botten, 120x80 cm och bygger en låda på pallen!
Hur hög kan jag göra den, innan det blir en bod?
Tänker också att jag sätter ett skottkärrehjul i ena kortänden och sätter hakar för löstagbara reglar i hörnen på långsidan, så att det går att köra ut den som en skottkärra dit där hon ska plantera. Den blir då flyttbar, men kommer normalt stå jämte husväggen på baksidan av huset. Tror att det blir en öppningsbar lucka på toppen som tak och två dörrar på ena långsidan i kanalplast, så det inte blir för tungt.
Men som sagt, hur hög kan lådan bli, innan den blir en bod?
Eller, eftersom den är mobil, blir den inte del av friggebodarnas 15 m2?

Jag har väldigt svårt att någon skulle reagera ens om du byggde den där permanent..

ullet
För att det ska bli en byggnad behöver den väl ha ståhöjd invändigt?

Tycker det låter som att du ska bygga en liten lekstuga, om du sätter den på hjul eller inte spelar nog inte så stor roll.

ullet ullet skrev:

Tycker det låter som att du ska bygga en liten lekstuga, om du sätter den på hjul eller inte spelar nog inte så stor roll.
Vad jag är ute efter är vad det finns som reglerar höjden, men säg att vi tar en låda på 5m2, men lågbyggd. När blir den en bod? Ståhöjd, är det efter den kortaste eller längste på byggnadsnämden? 130 eller 210 cm?

GoForIt GoForIt skrev:
Jag har väldigt svårt att någon skulle reagera ens om du byggde den där permanent..
Avundssjuka grannar finns alltid, även om de bor 100 meter bort.

Höjd upp till 1,3 meter är ingen byggnad, i alla fall är det den höjden en altan kan utan att utrymmet under räknas som en byggnad utifrån vad som gör att läsa tidigare trådar.om bygglovsbefriade anläggningar.

D dibb skrev:
Du kan ju köpa en liten vagn. En snabb sökning hittar olika alternativ.
Sedan kan du väl lasta det du behöver på din vagn. Eller?

O O skrev:
Du kan ju köpa en liten vagn. En snabb sökning hittar olika alternativ.
Sedan kan du väl lasta det du behöver på din vagn. Eller?
De vagnarna är svåra att flytta på en knölig gräsmatta med små hårda plasthjul!
Då är min skottkärra bättre :)

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Höjd upp till 1,3 meter är ingen byggnad, i alla fall är det den höjden en altan kan utan att utrymmet under räknas som en byggnad utifrån vad som gör att läsa tidigare trådar.om bygglovsbefriade anläggningar.
Vet en som fick problem på 80 cm med altan, visserligen inte i min kommun.

Komplicera inte så mycket. Bara bygg.

• Gilla
GoForIt och 1 till
  • Laddar…
Följande tråd går igenom lite hur lagen ser ut.

https://www.byggahus.se/forum/threads/definition-pa-byggnad.145294/page-4#post-5967002

En byggnad ska människor kunna uppehålla sig i.

Möjligen kan en bod med fasta hyllor ej uppfylla möjligheten för människor att uppehålla sig i den. Boden blir då en annan anläggning och om boden klassas som ett upplag så är den bygglovsbefriad om den är avsedd för en viss fastighets bruk.

M merbanan skrev:
Följande tråd går igenom lite hur lagen ser ut.

[länk]

En byggnad ska människor kunna uppehålla sig i.

Möjligen kan en bod med fasta hyllor ej uppfylla möjligheten för människor att uppehålla sig i den. Boden blir då en annan anläggning och om boden klassas som ett upplag så är den bygglovsbefriad om den är avsedd för en viss fastighets bruk.
Tack! Första svaret som tillför något till frågorna. :)
Så enkelt uttryckt, är det upp till den som beslutar.....

D dibb skrev:
Behöver lite extra plats för fruns jordsäckar, krukor och blomlådor, minikratta, småverktyg med mera.
Då vårt glashus är på 14.7 m2, så har vi inte tillräckligt kvar av friggebodarnas 15 m2, för att göra en mindre redskapsbod. Så undrar om jag tar en lastpall som botten, 120x80 cm och bygger en låda på pallen!
Hur hög kan jag göra den, innan det blir en bod?
Tänker också att jag sätter ett skottkärrehjul i ena kortänden och sätter hakar för löstagbara reglar i hörnen på långsidan, så att det går att köra ut den som en skottkärra dit där hon ska plantera. Den blir då flyttbar, men kommer normalt stå jämte husväggen på baksidan av huset. Tror att det blir en öppningsbar lucka på toppen som tak och två dörrar på ena långsidan i kanalplast, så det inte blir för tungt.
Är inte rubriken fel? Frågan borde väl vara hur stor en "låda" kan få vara innan den räknas som en bygglovspliktig byggnad (blir en bod)

Jag hävdar att en europapall som flyttas runt på en villatomt överhuvudtaget aldrig blir bygglovspliktig oavsett om du har en eller tio kragar på den, står den däremot still på tomten är det kanske frågan om ett upplag och såna kan nog vara otillåtna på en vanlig villatomt.

• Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Det största problemet är nog att köra runt en lastad lastpall med sådan höjd att frågan uppkommer. Speciellt om man väljer en skottkärrelösning.
Ett hjul på vardera sidan undetlättar enormt men gör den större så blir den inte så hög.

F fribygg skrev:
Är inte rubriken fel? Frågan borde väl vara hur stor en "låda" kan få vara innan den räknas som en bygglovspliktig byggnad (blir en bod)

Jag hävdar att en europapall som flyttas runt på en villatomt överhuvudtaget aldrig blir bygglovspliktig oavsett om du har en eller tio kragar på den, står den däremot still på tomten är det kanske frågan om ett upplag och såna kan nog vara otillåtna på en vanlig villatomt.
Jag byggde en större fågelbur ute med helt tak och väggar på tre sidor. 4×1×2m.
När jag åratal senare byggde ut huset kom en "kommungubbe" och mätte tomt och byggnader. Efteråt fick jag en ny ritning över fastigheten där även voljären var inritad. Ingenting om bygglov osv. Som trevlig bieffekt visade det sig att tomten var större än jag tidigare trott😀.

Omigen. Bygg din redskapsbod bäst du vill utan att överinformera.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H
ullet ullet skrev:

Det spelar stor roll, med hjul är det ingen byggnad. Finns ett hus som de visade på TV max byggyta och de fick inte en bod, då byggde de en kärra med hjul och då var det ok.

H HEM2121 skrev:
Det spelar stor roll, med hjul är det ingen byggnad. Finns ett hus som de visade på TV max byggyta och de fick inte en bod, då byggde de en kärra med hjul och då var det ok.
Man får iofs inte ställa upp hjulburna hus, kärror eller husvagnar permanent utan bygglov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.